۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۱۹۱۸۴
آیت الله مظاهری:

رنگ الهی در زندگی افراد مختلف، متفاوت است

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح مراتب یقین به خداوند، گفت: انسان های مختلف در رتبه های متفاوتی قرار دارند به همین سبب رنگ خداوند در زندگی افراد مختلف متفاوت است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: رنگ آمیزی شدن به رنگ خداوند سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و سی و هشتم که می فرماید«صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» را تلاوت کرد و افزود: آیه صد و سی و هشتم سوره بقره، آیه بسیار شیرینی است و از نظر الفاظ در قرآن بی نظیر است؛ این آیه راجع به افراد شایسته و بهشتی است که خداوند در آیات دیگر می فرماید من از آن ها راضی هستم و آن ها نیز از من راضی هستند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: آیه بیان می دارد رنگ خداوند رنگ بسیار خوبی است یعنی ارتباط با خداوند سعادت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان در تشریح مراتب ارتباط با خداوند اذعان کرد: رابطه با خداوند گاهی در حد ارتباطی است که عموم مردم معتقد دارند و آن مقام علم الیقین است؛ رسیدن به این مقام که عمومِ انسان های متدین را شامل می شود خوب است ولی کافی نیست؛ انسان هایی که با خداوند مرتبط نیستند در دنیا و آخرت نمی توانند در کنار خوبان عالم قرار بگیرند و همچون انسان ها کافر طعم آتش جهنم را خواهند چشید.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: برخی از انسان ها که تعدادشان اندک است رنگ الهی بیشتری به خود گرفته اند، رنگ خداوند در زندگی این دسته از افراد می نمایاند چرا که به مقام عین الیقین رسیده اند؛ کسب این مقام با استدلال و گفتگوهای مذهبی به تنهایی به دست نمی آید بلکه ریاضت ها و عبادت های زیادی را می طلبد تا انسان به این مقام برسد؛ باید عرض کنم مقام عین الیقین یافتنی است و دانستنی نیست.

وی ادامه داد: افرادی که به مقام عین الیقین رسیده اند از عبادتهایشان لذت می برند چرا که قلبشان در هنگام عبادت تنها متوجه خداوند است، خودشان را محضر خداوند می بینند به همین دلیل به راحتی از گناه کردن دست می کشند؛ امام صادق(ع) می فرمایند، خداوند در داخل و بیرون اشیاء وجود دارد و انسانی که به مقام عین الیقین رسیده است به خوبی این مسأله را درک می کند و ادب حضور در محضر خداوند را مراعات می کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که از ابتدا تا انتهای نماز باید گفتگویی با خداوند باشد، ابراز کرد: مقام عین الیقین مقامی است که شخص قرار گرفته در آن در وقت نماز همه چیز را کنار می گذارد و تنها به نماز و گفتگو با خداوند فکر می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان تشریح کرد: سومین دسته از افرادی که تعدادشان بسیار اندک است و رنگ خدایی به خود گرفته اند، افرادی هستند که به مقام حق الیقین رسیده اند؛ مقام حق الیقین آنجایی است که شخص قرار گرفته در آن به مقام کشف و شهود می رسد و خداوند را با چشم دلش می بیند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به مناجاتی از امیر مؤمنان(ع) که خطاب به خداوند عرضه می دارند، کور باد آن چشمی که تو را نبیند، گفت: انسانی که به مقام حق الیقین رسیده است از بصیرت فوق العاده ای برخوردار می شود که این بصیرت بواطن افراد را نمایان می کند.

وی با اشاره به آیه بیست و چهارم سوره انفال که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» افزود: جناب سعدی این آیه را بسیار خوب معنی کرده است، او در شعری می گوید، یار از من به من نزدیک تر، این است عجب که من از وی دورم.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: افرادی که به مقام حق الیقین می رسند همچون انسان تشنه ای که حالت تشنگی را می یابد، خداوند را می یابند؛ رسیدن به این مقام والا مخصوص انبیاء، اوصیا و اهل بیت(ع) نیست ولی از طرفی باید متذکر شوم کسب چنین جایگاهی در عالم وجود برای هر کسی مقدور نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این که رسیدن به مقام حق الیقین ارتباط جدی با خداوند می خواهد، دعا کرد: با وجود چنین فضایی غبارآلودی که در جامعه امروزی به سبب ارتباطات نامشروع ایجاد شده است از خداوند طلب می کنم که ما را در زمره افرادی که به مقام عین الیقین رسیده اند قرار دهد./867/پ201/ب1

ارسال نظرات