۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۵۱۹۹۶۷
اخبار کوتاه از هیأت دولت؛

تدابیر بانک مرکزی در اجرای اقتصاد مقاومتی/ ‌بخشنامه هشت بندی الزامات سود بانکی ابلاغ شد

دولت با اعتقاد به مسأله اقتصاد مقاومتی ورود کرده است، بخشنامه هشت بندی الزامات سود بانکی ابلاغ شد، لزوم رشد ۱۰ برابری حمل‌و نقل حومه‌ای ریلی و تشریح سیاست خارجی دولت دوازدهم برخی از عناوین اخبار کوتاه از هیأت دولت هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگراری رسا، بخشی از اخبار کوتاه اعضای هیأت دوزادهم دولت به شرح زیر است:

وزیر کشور در جلسه شورای اداری استان فارس:

دولت با اعتقاد به مسأله اقتصاد مقاومتی ورود کرده است

عبدالرضا رحماني فضلي در جلسه شوراي اداري استان فارس اظهار داشت: در دولت يازدهم درحوزه سیاست خارجی تنش زدایی بسیار خوبی انجام شد و همگرایی بسیار خوبی با دوستان خودمان در عرصه منطقه ای و بین المللی پیدا کردیم و توانستیم با موضوع برجام و با رهنمودهای رهبری و تلاش دولت آن معذوریت ها و محدودیت ها را رفع کنیم.
وي افزود: دراين چهار سال ضمن فعال شدن خانه احزاب حدود هفت الي هشت هزار سمن نيزمجوز گرفتند، و مطبوعات و نشریات در فضای آزادی بهتری فعالیت کردند.
رحماني فضلي اظهار داشت: در ۱۶ آذر این چهار سال ۶۰۰ مورد سخنرانی در دانشگاهها داشتیم که با کمترین تنش برگزار شد که اين موضوع بیانگر رشد و اگاهی و فهم فعالان سیاسی و مردم است.
وزير كشور گفت: در عرصه امنیت نيزشرایط بسیار مطلوبی داریم که باید از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و قضایی قدردانی کرد اما اساس امنیت ما به مردم باز می گردد.
وي گفت: دولت دوازدهم در شرایطی که چهار سال تجربه مفید دارد فعاليت خود را شروع كرده و امیدواریم با استفاده از این شرایط و با همراهی و همدلی مجلس فعلی که همراه تر و همدل تر از مجلس پیشین بود بتوانیم به اهداف خود برسیم.
رحماني فضلي ادامه داد: در دولت دوازدهم باید بکوشیم چالش های پیش رو را نیز حل کنیم و گام های بلندی برداریم.
وزير كشور افزود: همه دستگاههای اجرایی کشور امروز در مسئله اقتصاد مقاومتي پای کار هستند و گام های خوبی برداشته شده است و باید در دولت دوازدهم این موضوع را در مسیر اصلی خود قرار دهیم.
رحماني فضلي گفت: ما معتقدیم که بحث اقتصاد مقاومتی فقط موضوع اقتصاد نیست بلکه موضوع امنیت، سیاست و موضوع اجتماعی است که می تواند کشور را در درجه بالاتری به موفقیت برساند.
وزير كشور ابراز داشت: باید بدانیم که در اجرای این موضوع در برخی حوزه ها ظرفیت های خوبی داریم، از جمله حوزه منابع طبیعی، نیروی انسانی و در حوزه مدیریتی نیز مشکل خاصی نداریم واز نیروهای توانمندی برخوردار هستیم.
وي گفت: در حوزه تکنولوژی مشکلات داريم اما هیچ محدودیتی نداریم، ما در بخشی از تکنولوژی بومی سازی کرده ایم و موفقیت هایی نيز بدست آورده ايم و بخشی از تکنولوژی را هم هنوز باید بدست آوريم.
وزير كشور گفت: تا قبل از توافق برجام در حوزه سرمایه گذاری خارجی مشکل داشتیم اما بعد از برجام عليرغم بدقولی آمریکایی ها در جذب سرمایه خارجی موفقیت های خوبی داشته ایم و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی خوب با ما کار می کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه سرمایه بخش خصوصی با مشکل کمبود سرمایه روبه رو نیستیم بلکه در حوزه تجهیز منابع و هزینه کرد منابع مشکل داریم که در این زمینه باید خود را تقویت کنیم، افزود: بورس بستر مناسبی برای جذب سرمایه خصوصی و استفاده از آن است بنابراین باید مردم را به سرمایه گذاری در این بخش تشویق کرد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم است و ما هیچ توجیهی برای کم کاری و عدم اجرای آن نداریم، خاطرنشان کرد: البته منکر اینکه در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی اشکالاتی ساختاری و عملکردی وجود دارد نیستیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه اشکالات ساختاری با اراده جمعی در حاکمیت کشور و قوای سه گانه برطرف می شود، عنوان کرد: بخش عمده اشکالات عملکردی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی به ضعف مدیریتی باز میگردد که در اين حوزه باید به سرعت مشکلات برطرف شود.
وی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در گام نخست مشارکت مردم را واقعی و بستر حضور مردم در عرصه اقتصادی را فراهم کنیم و سود مناسب اقتصادی را برای تشویق آنها به حضور در این عرصه در نظر بگیریم، گفت: در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق برخوردار از لحاظ مالی باید فرهنگ مشارکت در بین آنها تقویت شود.
وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا رقابت اصلی در مولفه های اصلی اقتصاد نیست و آنچه که مهم است بحث مدیریت، بازاریابی و بهره وری اقتصادی است، عنوان کرد: بحث دیگر استفاده از تکنولوژی های نوین است که در این زمینه ما باید در لبه تکنولوژی حرکت کنیم زیرا در غیر این صورت توان رقابت نخواهیم داشت.
وی افزود: در لبه تکنولوژی حرکت کردن نیاز به کمک گرفتن از دانشگاه ها و مراکز علمی دارد و اگر این همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی محقق نشود از بقیه عقب می مانیم.
رحمانی فضلی با تاکید بر استفاده از خلاقیت و نوآوری در حوزه فعالیت های نوین اقتصادی، گفت: دانش بنیان کردن فعالیت های اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سبب افزایش زنجیره تولید می شود.

 تدابیر بانک مرکزی در اجرای اقتصاد مقاومتی / ‌بخشنامه هشت بندی الزامات سود بانکی ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه ای را با تاکید بر اجتناب از رقابت های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریورماه لازم الاجراست بانک ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سودعلی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی،در این بخشنامه آمده است: یکی از ارکان بسیار مهم قانون بانکداری بدون ربا، مشارکت فعال بانک ها و موسسات اعتباری در سود و یا زیان فعالیت های تولیدی و خدماتی جامعه است تا از این رهگذر، نهاده بسیار مهم سرمایه در خدمت رشد و بالندگی اقتصاد قرار گیرد. در این راستا، تجهیز منابع گردآوری شده از اقشار مختلف مردم و پرداخت سود به سپرده های آن ها نیز باید در چارچوب ضوابط بانکداری بدون ربا صورت پذیرد و لازم است از پرداخت سودهای قطعی قبل ازاتمام دوره مالی به سپرده های یاد شده به طور جد اجتناب شود. ضمن آن که حمایت از تولید و ایجاد اشتغال که یکی از اهداف بسیار مهم در بانکداری بدون ربا است،‌ جز با کاهش هزینه های تامین مالی تولید و نهاده سرمایه،‌ امکان پذیر نیست.

خوشبختانه طی سال های اخیر و همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید،‌ زمینه لازم برای تحقق کاهش هزینه های تولید به خوبی فراهم شده است؛‌ چراکه نرخ تورم به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که همواره موجب اختلال در اجرای سیاست های پولی و بانکی کشور بودند، دیگرمطرح نیستند. از این رو، انتظار از شبکه بانکی کشور به عنوان تامین کننده های مالی اصلی و اساسی تولید انتظارمی رود با اجرای دقیق سیاست های پولی کشور و پایبندی به آن ها، زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را در کشور فراهم آورند و از این رهگذر، نقش خود را در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

با توجه به موارد اشاره شده و به منظور استمرار حمایت از تولید و افزایش اشتغال، تنظیم بازار پولی کشور و اجتناب از رقابت های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها، لازم است شبکه بانکی کشور همچون گذشته و در هماهنگی با سیاست های کلان اقتصادی کشور نسبت به اجرای موثر تدابیر زیر اقدام کنند:

۱- از ابتدای روز شنبه مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۱ بانک ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را که برابر ضوابط اعلامی در بخشنامه  شماره ۱۱۶۵۹۵ مورخ ۱۳۹۵.۰۴.۱۴ حداکثر ۱۵ درصدسالانه اعلام شده بود، به طور دقیق رعایت کنند. نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده های کوتاه مدت عادی (روز شمار) حداکثر ۱۰ درصد سالانه است.

۲- برابر موازین بانکداری بدون ربا، نرخ های سود پرداختی به سپرده های بانکی به صورت علی الحساب بوده و تسویه و پرداخت قطعی آن ها صرفاً پس از اتمام دوره مالی بانک ها و موسسات اعتباری و انجام محاسبات سود قطعی با کسر سودهای علی الحساب پرداختی از آن ها الزامی است(موضوع بخشنامه شماره ۹۴.۶۹۳۸۳ مورخ ۱۳۹۴.۰۳.۲۰)

۳- شیوه پرداخت سود به سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در هر حال باید به گونه ای باشد که نرخ موثر سود پرداختی در چارچوب مقررات بانکداری بدون ربا، مطابق با بخشنامه شماره  ۳۱۴۹۳۱ مورخ ۱۳۹۴.۱۰.۳۰ در خصوص نحوه تعیین نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار و این بخشنامه صورت پذیرد.

۴- ارائه هر گونه طرح و محصول برای جذب سپرده توسط بانک ها و موسسات اعتباری، منوط به محاسبه و اعلام نرخ موثر سود آن به بانک مرکزی(با جزئیات کامل) و اخذ تائیدیه از این بانک است.

۵- نرخ های سود علی الحساب تعیین شده در این بخشنامه، ناظر بر قراردادهایی است که پس از تاریخ صدور این بخشنامه بین بانک ها و موسسات اعتباری و مشتری منعقد می شود. نرخ سود علی الحساب مذکور در قراردادهای منعقده قبلی تا پایان مدت زمان قرارداد که حداکثر یک سال شمسی خواهد بود، معتبر است. قرارداد های منعقده با نرخ های سود علی الحساب قبلی به هیچ وجه قابل تمدید نمی باشند و در صورت تمایل مشتری به تمدید قرارداد خود با بانک ها و موسسات اعتباری، تمدید آن ها صرفاً در چارچوب مقررات و نرخ های سود علی الحساب‌لازم الاجرا در زمان تمدید قرارداد امکان پذیر خواهد بود.

۶- نرخ های سود علی الحساب پرداختی به سپرده های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز مشمول نرخ سود علی الحساب مقرر در این بخشنامه است.

۷- در صورتی که سپرده گذار قبل از پایان مدت قرارداد، اقدام به برداشت و یا بستن حساب سرمایه گذاری یک ساله خود کنند، نرخ سود علی الحساب اینگونه حساب ها معادل نرخ سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی(روز شمار)در نظر گرفته خواهد شد. ضمناً جهت برخورداری از سود سپرده، حداقل دوره ماندگاری در حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت از زمان افتتاح، یک ماه است.

۸- بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که منجر به افزایش نرخ موثر سود سپرده ها شود(از جمله از طریق اتخاذ روش های مختلف حسابداری و محاسباتی و یا اعمال تغییرات نرم افزاری در سیستم های رایانه ای و ...) به طور جد، اجتناب کنند. بدیهی است عوامل موثر در این زمینه اعم از مدیران و کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری و شرکت های نرم افزاری طرف قرارداد آنها ـ حسب مورد ـ تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ ضمن آن که در صورت احراز مشارکت و یا همکاری  شرکت های نرم افزاری طرف قرارداد با بانکها و موسسات اعتباری در ارتکاب تخلف، شبکه بانکی از ادامه همکاری با شرکت های مذکور منع خواهد شد.

در پایان،‌ مجدداً بر این موضوع تاکید می شود که از بانک ها و موسسات اعتباری کشور انتظار می رود با اجرای دقیق تدابیر اعلامی در این بخشنامه و کاهش هزینه های تامین مالی خود،‌ متناسباً اقدام به کاهش نرخ های سود تسهیلات به متقاضیان نمایند. درضمن بانک ها و موسسات اعتباری که نسبت به رعایت دقیق مقررات این بخشنامه اهتمام بورزند، از حمایت های بانک مرکزی برخوردار خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌شهیدی: شهید «کمال کورسل» از فرزندان انقلاب اسلامی ایران است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه در دیدار با خانواده شهید «کمال کورسل»، ضمن خیرمقدم برای حضور پدر و مادر این شهید دفاع مقدس در ایران گفت: شما عزیزان پس از ۳۰ سال به زیارت شهدایی آمدید که یکی از آن‌ها فرزند بزرگوار خود شماست و در واقع اکنون در وطن خود هستید.
وی افزود: استکبار جهانی و دشمنان اسلام همواره سعی داشته‌اند که بین مسلمانان در کشورهای مختلف فاصله بیاندازند تا بتوانند بر آن‌ها مسلط شوند و در همین راستا رژیم صهیونیستی را در بین کشورهای اسلامی تشکیل دادند تا از آن به‌عنوان پایگاهی برای ضربه زدن ‌به کشورهای اسلامی استفاده کنند و متأسفانه دراین‌بین برخی کشورهای اسلامی نیز با آن‌ها همراهی کردند.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه امام خمینی (ره) از ابتدای مبارزاتش علیه رژیم صهیونیستی اعلام موضع کرد افزود: ایشان همواره این رژیم را عامل استکبار معرفی می‌کردند و علیه آن صحبت می‌کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز در نخستین اقدام سفارت رژیم صهیونیستی در ایران تعطیل و به‌جای آن سفارت کشور فلسطین تأسیس شد و مبارزه با این رژیم تا امروز ادامه داشته است.
معاون رییس جمهوری افزود: استکبار جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره توطئه‌های مختلفی را علیه کشورمان ایجاد کرد که در نهایت منجر به ۸ سال جنگ تحمیلی شد. در این سال‌ها مردم کشور ما در مقابل دشمنی قرار گرفتند که مورد حمایت تمام دنیا بود، اما با فداکاری و ایثارگری بر این دشمن پیروز شدند. در این بین تنها حمایتی که از انقلاب اسلامی ایران می‌شد، حمایت مردمی از کشورهای دیگر بود و جوان‌هایی که پیام امام خمینی (ره) را شنیده بودند، از کشورهای مختلف به ایران آمدند و لباس رزم بر تن کردند و همراه با سایر رزمندگان در برابر ظلم جنگیدند که یکی از این عزیزان فرزند گران‌قدر شما، شهید «کمال کورسل» بود.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه شهید کورسل از فرزندان انقلاب اسلامی ایران است ادامه داد: آن شهید بزرگوار به ندای امام راحل لبیک گفت و در این مسیر به شهادت رسید و آن شهید و تمام شهیدانی که از کشورهای دیگر در دفاع مقدس به شهادت رسیدند، حق بزرگی بر گردن همه ما دارند. رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته‌اند که نسبت به خانواده این عزیزان توجه ویژه داشته باشیم و ما خود را مدیون شما می‌دانیم و امیدواریم شما نیز به‌عنوان پیام‌رسان فرزند خود موفق باشید.
پدر شهید کمال کورسل نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: شهید کمال کورسل از زمانی که در فرانسه بود، ارادت ویژه‌ای به امام خمینی (ره) داشت. برادر این شهید نیز در حال حاضر در کشور آلمان زندگی می‌کند، اما از طریق جامعه المصطفی مشغول تحصیلات حوزوی است و علاقه دارد به ایران بیاید.
سید سهراب تاجگردون مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به ارائه گزارشی از برنامه‌های خانواده شهید کورسل در زمان حضور یک‌هفته‌ای خود در ایران پرداخت و گفت: این عزیزان ۲ روز در شهر قم حضور داشتند که پس از حضور بر مزار فرزند شهید خود، به حرم مطهر زیارت حضرت معصومه (س) و دیدار با علما پرداختند. سپس به شهر مشهد سفر کردند که در آنجا پس از زیارت امام رضا (ع) با جمعی از علمای این شهر دیدار کردند و در حال حاضر پس از این دیدار، بازدیدی از حسینیه جماران، حرم امام خمینی (ره) و موزه شهدا خواهند داشت.
شهید کورسل در فرانسه متولد شد و تا ۱۵ سالگی مسیحی بود. در این زمان از طریق پدر به اسلام مشرف ‌شد و در سال ۱۳۶۲ به‌واسطه گوش دادن به ترجمه نوار سخنرانی‌های امام خمینی (ره) با آرمان‌های امام آشنا و شیفته ایشان و راه امام ‌شد. شهید کورسل با حضور در دعاهای کمیل دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به امام علی (ع) علاقه‌مند و شیعه ‌شد و بلافاصله به ایران عزیمت و در مدرسه حجتیه مشغول تحصیلات حوزوی ‌شد. شهید کورسل در سال ۱۳۶۳ علی‌رغم تمام محدودیت‌های امنیتی که برای اعزام افراد غیر ایرانی وجود داشت، با اصرار فراوان از طریق لشکر بدر به جبهه رفت و در عملیات کربلای ۳، کربلای ۵، والفجر و مرصاد حضور داشت و در عملیات مرصاد به شهادت نائل آمد.

بهره برداری دو بیمارستان جدید در اصفهان

سید حسن هاشمی در آیین بهره برداری از فاز اول شهرک سلامت اصفهان، اظهار داشت: صنعت توریسم سلامت در دنیا بسیار سودآور و تا ۵ سال آینده به ، ۱۵۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید . کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه با برنامه ریزی های مناسب توانسته اند از این فرصت بهره مند شود در حالی که مقام اول پزشکی منطقه در اختیار ایران است.

وزیر بهداشت با اشاره به آمادگی کامل و استقبال وزارت بهداشت از ورود بخش خصوصی به توسعه خدمات و زیرساخت های حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: تا شهریور ماه، سند درمان کشور تدوین می شود و در آن به دقت مشخص شده که چه تعداد تخت بیمارستانی در مناطق مختلف کشور مورد نیاز است. همچنین در این سند خرید خدمت از سرمایه گذاران تضمین شده و موانع موجود در صدور مجوز آزمایشگاه ها و داروخانه ها حذف شده و سعی ما بر تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای افزایش مشارکت در حوزه سلامت است.

 هاشمی تاکید کرد: ایجاد حداقل ۷۰ هزار تخت بیمارستانی جدید در کشور نه در توان دولت و نه از وظایف اصلی دولت است بلکه وظیفه اصلی ما، سیاستگذاری، نظارت و خرید خدمت با ساز و کار بیمه ای  است.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت و لزوم کاهش تصدی گری دولت و وزارت بهداشت، یادآور شد: وظیفه اصلی وزارت بهداشت، اداره بیمارستانها، بخش ها، اتاق های عمل، مهدکودکهای بیمارستانها و کنترل سیستم گرمایش و سرمایش آنها نیست بلکه باید نظارت کنیم و بهترین متخصصان را تربیت و در اختیار مراکز درمانی و مردم قرار دهیم.

 هاشمی ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم بخشی از تصدی گری وزارت بهداشت کاهش یافته و منابع پایداری برای خرید خدمات، تامین شود.

وزیر بهداشت تضمین بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نگرانی و بی اعتمادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت، از بین می رود .

 هاشمی اضافه کرد: امیدواریم سرمایه گذاران حضور بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند و رقابت کنند اما همکاران کارشناس ما نیز لازم است که در رویه و تفکر ۵۰ سال گذشته که همه خدمات باید توسط دولت ارائه شود، تجدید نظر کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شهرک سلامت، خدمات بی نظیری را به مردم اصفهان، کشور و دنیا ارائه خواهد داد. مردم فهیم اصفهان حق بزرگی بر گردن کشور دارند و فداکاری زیادی کردند و خدمت به آنها بالاترین افتخار است.

 هاشمی به سفرهای خود به چندین کشور منطقه در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: برخی از این کشورها که ریشه های فرهنگی، اعتقادی و تاریخی مشترکی با ایران دارند اما بیماران خود را برای درمان به هند اعزام می کنند در حالی که سطح پزشکی ایران قابل مقایسه با هندوستان نیست.

وزیر بهداشت یادآور شد: مشابه این مجموعه را در کشور ندیدم و امیدواریم که بتوانیم در جهت بین المللی سازی این مرکز اقدام کنیم البته تجهیزات مورد نیاز این مرکز در حوزه درمان سرطان، ظرف یک سال و نیم آینده تامین شود.

هاشمی ضمن تاکید بر همراهی وزارت بهداشت با بخش خصوصی، تصریح کرد: از تمام مسئولان از جمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان که از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت کردند، تشکر می کنم . سرمایه گذاران، احترام و امنیت می خواهند و این کار باعث رونق تولید، اشتغال و پیشرفت کشور می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

لزوم رشد ۱۰ برابری حمل‌و نقل حومه‌ای ریلی

عباس آخوندی در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که در شرکت راه‌آهن برگزار شد، ضمن قدردانی از اعتماد نمایندگان مجلس به وی اظهار داشت: امیدوارم طی این چهار سال بتوانیم به اتفاق یکدیگر کار بزرگی را انجام دهیم؛ اما الآن باید با عبور از مشکلات چند مسئله را هدف‌گذاری کنیم.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه دستیابی به سهم ۳۰ درصدی از حمل‌ کالا در کشور توسط حمل‌و نقل ریلی به معنی این است که ۴۰ میلیون تن بار جا به جا شده در سال ۹۵ باید در سال ۱۴۰۰ به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد؛ یعنی باید توسعه حمل‌و نقل ریلی حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم حمل‌و نقل مسافر ریلی نیز بیان داشت: سهم جابه جایی حمل‌ونقل مسافر توسط راه‌آهن نیز باید به ۲۰ درصد برسد. این در حالی است که سهم حمل‌و نقل ریلی حومه‌ای در جابه جایی مسافر حومه‌ای تهران حدود ۲ درصد است؛ یعنی حمل‌و نقل حومه‌ای ریلی تهران باید یک رشد ۱۰ برابری را تجربه کند و در کل کشور این رقم باید به ۳.۵ برابر وضع موجود و معادل ۲۵۰ درصد افزایش یابد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سوء تفاهم رخ‌داده در مورد بخش خصوصی و دولتی گفت: اینکه مرز بین بخش خصوصی و دولتی کجاست؛ به‌روشنی مشخص نشده است. اما آیا وقتی از بخش خصوصی صحبت می‌شود به معنی عدم سرمایه‌گذاری دولت در زیربناها است؟ در پاسخ به این رویکرد و با استناد به تجربه‌های بین‌المللی از جمله کشوری هماننند آلمان در می‌یابیم که علی رغم نظام سرمایه‌داری حاکم بر آن کشور، بخش عمده‌ی سرمایه‌گذری در راه‌آهن در این کشور همچنان توسط دولت صورت می‌گیرد.

آخوندی با بیان اینکه «در حمل‌و نقل حومه‌ای در بهترین حالت با ۵۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند» گفت: علت سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی سایر کشورها در حمل‌و نقل ریلی به دلیل مسائل جانبی آن است. مسائلی چون جلوگیری از آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جلوگیری از اتلاف وقت مردم در ترافیک و ایمنی و رفاه مردم مسائلی هستند که برای دولت‌های بسیار مهم هستند. وقتی ۷۰۰ میلیون نفر سفر فقط در تهران و حومه‌ شکل می‌گیرد و تردد‌های مشابه در سایر کلان‌شهر‌ها وجود دارد، پس سرمایه‌گذاری در این بخش بیانگر اهداف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.

وی ابراز داشت: در صورتی‌که فقط اهداف اقتصادی در سرمایه‌گذاری ریلی مورد نظر قرار گیرد،‌ به‌طور مثال بهای بلیت هر سفر قطار حومه‌ای ورامین - تهران به چندین هزار تومان افزایش می‌یابد که باعث دفع مسافر و ترغیب آن‌ها به استفاده از خودرو شخصی و حمل‌ونقل جاده‌ای است که هزینه ملی آن بسیار بیشتر از پرداخت یارانه از سوی دولت در این ارتباط است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد روزانه ۳ میلیون مسافر از طریق مترو تهران نیز تصریح کرد: مترو تهران بابت هر بلیت مبلغ ۳۰۰ تومان از دولت دریافت می‌کند که در صورت قطع این پرداختی، شاهد قطع فعالیت مترو حتی در کلان‌شهر تهران خواهیم بود. لذا امتیاز قائل شدن برای خصوصی کردن نسبت به دولتی نمی‌تواند شامل تمام موارد ‌شود. هر چند در این زمینه نیز در مواردی می‌توان از خدمات بخش  خصوصی استفاده کرد.

آخوندی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌و نقل داخلی و بین‌المللی ریلی نیز گفت: تا این لحظه ۱۰ استان کشور به شبکه ریلی متصل نشده است که می‌توان برای اتصال این استان‌ها طی ۴ سال پیش رو هدف‌گذاری کرد. همچنین باید شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آسیایی،‌ به کشور عراق از سه نقطه و کشور افغانستان از طرف زابل و خواف که بخشی از امنیت ملی کشور را تأمین می‌کند متصل شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ماهیت وجودی صندوق توسعه ملی بیان کرد: از این صندوق باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی استفاده شود.

گفتنی است، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی علت اصلی صدور لایحه مجلس برای تعلق صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی و ممنوعیت دولت برای استفاده از آن را برداشت ۱۲۰ میلیارد دلار توسط دولت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌ نژاد اعلام کرد. بدین معنی که چنین قانونی پیش از آن مورد وجود نداشته است.

آخوندی با اشاره به نقش ناوگان در حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: پس از اتصال ۱۰ استان باقیمانده کشور به حمل‌ونقل ریلی به‌طور حتم برای بهره‌ برداری به ناوگان نیاز است که حد اقل نیاز در بخش مسافری به ۳۰۰۰ واگن می‌رسد. هر یک واگن با کشنده حدود ۴ میلیارد تومان پول نیاز دارد لذا برای تأمین ۳۰۰۰ واگن به ۳ میلیارد یورو نیاز است. به علاوه طبق برآوردها باید حدود ۳۰ هزار واگن باری به ناوگان اضافه کنیم زیرا با تعداد موجود نمی‌توان ظرفیت جابجایی بار را ۵ برابر افزایش داد. برای تأمین ناوگان باری به ازای هر واگن حدود ۱۲۰ هزار دلار منابع مالی نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر این حجم از سرمایه‌گذاری طی ۴ سال انجام نگیرد، به‌طور حتم ضرر و زیان آن به‌صورت تلفات جاده‌ای، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی به کشور وارد می‌شود که بسیار بیش از این ارقام است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای افزایش حجم استخراج از معادن سنگان به ۲۰ میلیون تن در سال گفت: اگر با حمل‌و نقل جاده‌ای تصمیم به انتقال بار به مقصد‌های مورد نظر گرفته شود نزدیک به ۱۰ میلیون تن بار به روی جاده خواهد آمد به همین خاطر باید خط ریلی در آن مسیر دوخطه شود.

آخوندی با بیان اینکه «تغییر ساختار دردناک است» تصریح کرد: به‌قدری هزینه‌های جاری در کشور زیاد شده است که وقتی نوبت به توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌رسد، میزان تخصیص صفر می‌شود. همان‌طور که رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود اعلام کرد «درآمد کشور در سال جاری به‌سختی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید» درحالی‌که بودجه کشور ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ اما نکته اصلی اینجاست که کسری بودجه با نادیده گرفتن بودجه طرح‌های عمرانی رفع و در مقابل بودجه جاری به‌طور کامل پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید برای اجرای برنامه‌ای به این بزرگی در حمل‌ونقل ریلی، منابع مالی آن نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا با مکانیسم معجزه‌آسای تخصیص، بودجه مورد نیاز توسعه طرح‌های عمرانی محقق نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد روزانه ۱۲۰هزار خودرو از مبدا کرج به مقصد تهران و زیان‌های انجام سفرهای تکراری از طریق خودرو شخصی اظهار داشت: این اتفاق مضراتی مانند اتلاف وقت مردم، افزایش آلودگی هوا و مصرف سوخت و انجام سفرهای تکراری با خودرو شخصی را در بر دارد که می‌توان برای جلوگیری از وقوع آن سفرهای تکراری را به ریل منتقل کرد و جاده را در اختیار سفر‌های غیر تکرار شونده و توریستی قرار داد.

عباس آخوندی با بیان اینکه «سفرهای تکرار‌شونده و حمل‌ بارهای حجیم و طولانی ویژگی‌های حمل‌ونقل ریلی است» تاکید کرد: باید فکر اساسی در خصوص تأمین بودجه حمل‌ونقل ریلی کرد و به عقیده من می‌توان علاوه بر تأمین سرمایه خارجی از صندوق توسعه ملی نیز کمک گرفت؛ زیرا برای تحقق اهداف رهبری در حوزه حمل‌و‌ نقل ریلی و انجام طرح‌های ریلی و عمرانی کشور نمی‌توان به بودجه اتکا کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردمی در عمل امکان پذیر نیست

عیسی کلانتری در دیدار با فرهاد توحیدی دبیر و مهدی توحیدپور دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران در جریان نحوه برپایی این رویداد قرار گرفت. 
 
کلانتری با تاکید بر اهمیت توسعه متوازن، تاکید کرد: در جریان توسعه متوازن نباید محیط زیست را قربانی کرد و در عین حال مانع توسعه و مقابله با فقر شد.

وی یادآور شد: با توجه به بضاعت و امکانات سازمان های دولتی، حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردمی در عمل امکان پذیر نیست، از اینرو جامعه و فعالین اجتماعی در تحقق این مهم نقش موثر و تعیین کننده دارند.

معاون رییس جمهور عنوان کرد: ابزار هنر و به خصوص سینما در بسط فرهنگ محیط زیست و تغییر رفتار مردم بسیار مفید بوده و از اینرو برگزاری ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی هنری محیط زیستی کشور می تواند در نهادینه کردن احترام به طبیعت و بهبود رفتار هموطنان که مخاطبان اصلی جشنواره هستند نقشی اساسی ایفا کند.

کلانتری یاداور شد: سازمان حفاظت محیط زیست از هرگونه مساعدت در برپایی جشنواره بین المللی فیلم سبز ايران دریغ نخواهد کرد.

ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ايران ، رويداد فرهنگي حفظ محيط زيست ۱۸ تا ۲۴ شهریور در تهران و سراسر ايران بصورت همزمان برگزار می شود.

وزیر ورزش و جوانان: رای اعتماد مردم و نمایندگان مجلس، مسئولیت دولت را دو چندان کرد

یکصد و سی و نهمین جلسه شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان به ریاست دکتر مسعود سلطانی فر برگزار شد
 
وزیر ورزش و جوانان در ابتدای جلسه با اشاره به رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس گفت : خدارا شکر با اعتماد و اطمینان مردم به دولت در انتخابات ریاست جمهوری به دکتر روحانی و متعاقب آن رای خوبی که نمایندگان مردم به کابینه دادند ، دولت دوازدهم با قوت و قدرت کار خود را آغاز کرد
 
وزیر ورزش با تاکید بر فضای تعامل و کارشناسی مجلس ظرف ده روز گذشته و حضور در کمیسیون ها گفت: فضای مجلس دلسوزانه ، کارشناسی ، آزاد و توام با اخلاق مداری بود و این همراهی کم نظیر مجلس و دولت آینده خوبی را برای ما درجهت حل ‏مشکلات تداعی می کند و سیر پیشرفت کشور با این تعامل سرعت بیشتری می گیرد
 
وی ادامه داد : رای بالای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیام مهم دارد و قطعا مسئولیت وزارتخانه و دولت را در قبال مردم و مطالبات آنها دو چندان می کند
 
دکتر سلطانی فر در ادامه به بیان مهمترین برنامه های خود در دوره جدید وزارت اشاره کرد و گفت : خوشبختانه با همکاری همه دوستان در نه ماه گذشته ، آرامش خوبی بر ورزش کشور حاکم بوده است و این رویه به عنوان یک اصل برای همه مدیران و بخش های وزارتخانه ادامه خواهد داشت
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییرات اساسی در بنیان ها، ساختارها، فرآیندهای کاری به منظور سرعت در اجرای کار مردم و حل کردن مشکلات مراجعین ‏و تکریم ارباب رجوع پرداخت و گفت : بوروکراسی و حجم مکاتبات اداری سنگین و پرحجم بین بخش ها بایستی کم شود و تلاش کنید ضریب بهره وری را بالا ببریم و ‏کارایی وزارتخانه را افزایش دهیم.‏
 
سلطانی فر فعال شدن اقتصاد مرتبط با ورزش و جوانان و بحث خصوصی سازی، ایجاد ‏اشتغال و جذب سرمایه های داخلی و خارجی را به عنوان یکی دیگر از برنامه های ‏خود بر شمرد و افزود : راه اندازی تشکیلات جدیدی تحت عنوان مرکز اقتصاد ورزش، توسعه و سرمایه گذاری در وزارت ورزش و جوانان و استفاده از سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی به بهترین شکل ‏ممکن از جمله برنامه های راهبردی من خواهد بود
 
‏وزیر ورزش و جوانان با اشاره به عدم تفکیک حوزه جوانان از وزارتخانه گفت : با توجه به رویکرد مجلس، حوزه جوانان از ورزش جدا نخواهد شد ‏و همه معاونت ها و ادارت کل استانی در قبال برنامه های جوانان مسئولیت دارند و بایستی پیش بینی کار ویژه ای را برای انها داشته باشیم
 
سلطانی فر رسیدن به ۵ هزار سمن ، افزایش دفاتر مشاوره ازدواج و ایجاد چهار هزار و پانصد خانه ‏ورزش روستایی را از جمله اهداف مهم وزارتخانه در دوره جدید ذکر کرد و گفت : یکی از ملاک های اصلی ارزیابی من از کار مدیران ، برنامه های آنان در حوزه جوانان است
 
وزیر ورزش و جوانان مقابله با فساد تحت عنوان صیانت از اصول اخلاقی، انسانی و حرفه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت : در موضوع مقابله با فساد خود من پای کار هستم و تلاش می کنم این موضوع هر چه سریعتر تا یک ماه آینده با ساز و کاری معین ، عملیاتی شود و بزودی سامانه ای برای با ارتباط مردم و گرفتن گزارش در این مورد در سطح وزارتخانه ایجاد می کنیم
 
دکتر سلطانی فر گفت : صیانت حرفه ای و اخلاقی شامل تمام موارد از ساخت و ساز تا انتصاب و مدیریت بخشها، استادیوم ها ، اردوها ، تماشاگران و حتی لیدرها و رفتار کادرفنی و تمام افراد دخیل در ورزش خواهد شد
 
وزیر ورزش و جوانان ساماندهی امور فدراسیونها و ادارت کل استان ها را نیز به عنوان یکی از برنامه های مهم خود عنوان کرد و گفت : انتظارم از فدراسیون ها خیلی بیشتر از اینهاست بویژه در حساب و کتاب و هزینه کردن اعتبارات دولت ، اعزام ها ، ‏اردو ها و ... تمام مسایل فدراسیون ها بایستی قانونمند باشد و رئیس فدراسیون تحت هر عنوان پاسخگوی تمام موارد مربوط به فدراسیون خود در مقابل رسانه ها و مردم و مسئولان خواهد بود و هیچکس اجازه حیف و میل اموال مردم و دولت را ندارد
 
وزیر ورزش و جوانان از معاون قهرمانی خواست جلسات ستاد عالی بازیهای المپیک و آسیایی به طور منظم برگزار شود و تمامی نیازهای فدراسیون ها و نظارت و ارزیابی ‏برنامه های آنان مد نظر باشد لازم صورت گیرد و بایستی مطابق برنامه روسای فدراسیون ها پاسخگو باشند و اهداف ورزش کشور برای بازیهای آسیایی اندونزی و المپیک توکیو به طور مداوم لحاظ شود
 
مسعود سلطانی فر تحول در مدیریت ستادی و استانی و فدراسیون ها را به عنوان برنامه دولت ذکر کرد و گفت : میانگین سن مدیران ورزش ایران را بین ۸ تا ۱۰ سال جوانتر می کنیم هدف من کادر سازی برای ده سال آینده ورزش کشور است
 
وی ادامه داد : ‏اولویت وزارت ورزش و جوانان ایجاد یک فضای جدید و شاداب در مدیریت ورزش ایران است و معتقدم در داخل وزارتخانه نیروهای خوبی هستند ‏و نیاز به توجه و فرصت دارند
 
دکتر سلطانی فر استفاده از بانوان در پست های مدیریتی را به عنوان یکی از تاکیدات آقای رییس جمهور بر شمرد و گفت : در استان ها ، مدیران کل زن را منصوب می کنیم چرا که بانوان شایستگی لازم را دارند و حاکمیت مردسالارانه مدیریتی باید تمام شود.‏
 
‏وزیر ورزش و جوانان استفاده از مدیران بومی ، اقوام و اهل تسنن را نیز مورد تاکید و تایید قرار داد و گفت : این انتخاب ها ارتباط را با مردم بهتر می کند و این موضوع یک سیاست جدی است.‏
 
دکتر سلطانی فر در مورد سیاست های جدید خود برای بخش ورزش همگانی گفت : در این بخش دنبال کارهای جدی تری باشید و بایستی از کارهای نمایشی پرهیز شود برنامه ما این است از ظرفیت دستگاه های دیگر نظیر شهرداری ها ، آموزش و پرورش ، دانشگاه ها ، مرکز نظامی و انتظامی و دیگر ارگانها در قالب شورای عالی ورزش استفاده ‏کنیم و بهره برداری ها را برای توسعه سلامت مردم به اشتراک ‏بگذاریم
 
وزیر ورزش و جوانان به تعدد فدراسیون های ورزشی هم اشاره کرد و گفت : در بحث تعداد فدراسیون ها باید تجدید نظر ‏کنیم. برخی بخش ها نیازی به سطح مدیریتی فدراسیونی ندارد و الان شاهد هستیم بیشتر اعتبارات دولت برای برخی فدراسیون ها صرف حقوق و مزایای کارکنان می شود.‏
 
دکتر سلطانی فر به هیات های ورزشی کشور هم پرداخت و گفت : ارزیابی و بررسی بودجه و مدیریت هیا ت های ورزشی سراسر کشور و تعامل آنها با ادارت کل استانها ، فدراسیون ها و سایر نهادها استانی در دستور کار خواهد بود

ظریف: اروپایی ها مایل به تداوم برجام حتی بدون حضور آمریکا هستند/ تشریح سیاست خارجی دولت دوازدهم

دکتر ظریف که توانسته با ۲۳۶ رای به عنوان وزیر خارجه دولت دوازدهم انتخاب شود، به تشریح سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

اولویتهای سیاستهای خارجی دولت دوازدهم با توجه به نطق آقای رئیس جمهور چیست؟

همانطور که آقای رئیس جمهور اعلام کردند، یک اولویت دستگاه سیاست خارجی، حفظ برجام در مقابل بدعهدی های آمریکاست. ما نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند. حتی در زمان مذاکرات برجام هم با بی اعتمادی به آمریکا، برجام تدوین شده و مقررات لازم دیده شده. لذا این یک اولویت است که در دولت دوازدهم هم دنبال خواهد شد. دومین اولویت ما در برنامه، روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی است. درباره روابط با همسایگان باید گفت ما در منطقه ای به سر می بریم که مهد آشوبها و سیاستهای غلط کشورهای منطقه، مداخلات خطرناک خارجی و اوج گرفتن افراطی گری که از سوی کشورهای داخل و خارج منطقه حمایت می شوند، است. متاسفانه در حمله تروریستی به مجلس و حرم حضرت امام مشاهده کردیم با وجود توان بالای امنیتی که داریم، زندگی در این منطقه با ناملایمات همراه خواهد بود. ما شهدای زیادی دراین زمینه تقدیم کردیم به ویژه شهید حججی که خاطره و مقاومت ایشان را گرامی می داریم. ما تنها کشوری در این منطقه هستیم که امنیت خود را از درون خود می گیریم. امنیت ما از مردم است که با حضور گسترده در انتخابات، امنیت را تضمین کردند. پیشرفت خود را از مردم می گیریم و نگاه مان به داخل است. پیشرفت و امنیت ما از درون تولید می شود. لذا در منطقه علاوه بر اینکه توانمندی داریم، مسئولیت ویژه ای داریم و قدرتی هستیم که خواهان منطقه امن است. اولویت دیگر ما دیپلماسی اقتصادی است. در دولت یازدهم هم اعلام کردم تلاش می کنم سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه کشور نباشد بلکه کمک به توسعه کند. در گذشته به دلیل تحریمها، سیاستهای خارجی کمکی به توسعه کشور نمی کرد بلکه از توسعه، برای سیاست خارجی هزینه می کردیم و برای همین با رشد اقتصادی منفی و تورم روبرو بودیم. در دولت دوازدهم تلاش بیشتری خواهیم کرد در دیپلماسی اقتصادی فعالتر حرکت کنیم. بعد از سالها، معاونت اقتصادی در وزارت خارجی ایجاد کردیم و تلاش خواهیم کرد کشور را توسعه دهیم.

شما در برنامه خود، توسعه تعاملات دو و چندجانبه را اعلام کردید. با وجود نوسانات در رابطه با کشورهای همسایه، این برنامه ها را چطور اجرایی می کنید؟

ما نیاز به گسترش همکاریهای همه جانبه داریم. بهترین بازارهای ما در منطقه خاورمیانه و آسیا است تا اشتغالزایی در بخش خصوصی داشته باشیم. همانطور که مقام معظم رهبری عنوان فرمودند و آقای رئیس جمهور هم تاکید کردند که هدف اصلی دولت، اشتغال است، برای این کار منطقه ما اولویت اصلی ماست. در منطقه یکی دو کشور متاسفانه سیاست خارجی و مشکلات داخلی خود را در گرو تشنج آفرینی می بینند. در منطقه‌ای که از زمان تجاوز صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، روی آرامش ندیده، باید ساز و کار گفتگو و امنیت منطقه ای را دنبال کنیم. باید اقدامی کنیم تا ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، مردمی و رفت و آمدهای درون منطقه گسترش یابد. اینها برنامه های ما است. البته موانعی هم مانند برخی ناهماهنگی های داخلی وجود دارد. تلاش می کنیم از طریق اقناع و هم افزایی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اظهارنظرها، تلاش کنیم سیاست هم افزایی برای تامین منافع ملی پیش بگیریم.

ارتقای جایگاه ایران در سازمان های بین المللی را چگونه دنبال می کنید؟

ما در لغو قطعنامه های فصل ۶ شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایان دادن به اتهامات نظامی هسته ای توفیق بزرگی داشتیم. یکی از مهمترین موانع ارتقای نقش و جایگاه ایران در سطح بین المللی این مسئله بود که ایران را در قالب فصل ۷ منشور ملل متحد به صورت ظالمانه و دروغین به عنوان معضل هسته ای مطرح کرده بودند. به یمن حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ و به لطف خدا از این مرحله عبور کردیم. نکته بعدی حضور جدی تر ما در مجامع بین المللی در حوزه حقوق بشر است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ذاتا حقوق بشری است. حقوق بشر یعنی از محرومین در مقابل ظلم ظالمان دفاع کردن. این مفهوم در قانون اساسی ما هست ولی به معنی مداخله نیست. ما به عنوان یک عضو جامعه بین المللی دفاع از حقوق بشر به خصوص دفاع از مورد ستم قرارگرفتگان را یکی از محورهای سیاست خارجی تلقی کردیم و یکی از محورهای قدرت سیاست خارجی ما همین موضوع است.

شنیده شده وزارت خارجه معاونت اقتصادی تاسیس کرده. فلسفه این کار چیست؟

ساختار وزارت خارجه چندین بار دستخوش تغییر شده. طبق قانون باید ساختار وزارت کوچک شود. این اقدام را داریم انجام می دهیم. همزمان نیاز بود تمرکز اقتصادی داشته باشیم. البته وزارت خارجه متوجه نقش تسهیل کننده خود در تلاشهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصاد خارجی را می شناسد. برای توجه بیشتر این نقش برای کمک وزارت خارجه به توسعه کشور، تصمیم به ایجاد معاونت جدید اقتصادی گرفتیم. در واقع ادارات کل ما و سفارتخانه های ما موظف به همکاری با دو معاونت ما خواهند بود. سفارتخانه های ما همزمان به معاونت سیاسی و اقتصادی پاسخگو خواهند بود. در ذیل معاونت اقتصادی، حوزه های اقتصاد مقاومتی به شکل ادارات کل برجسته می شود. در حوزه های صادرات کالای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی برای حوزه افزایش اشتغال ما حمایت می شوند. همچنین صادرات نیروی کار را خواهیم داشت که با جدیت دنبال می شود. از این طریق ایران در زنجیره ارزش داخلی قرار می گیرد و مانعی برای تحریم جمهوری اسلامی خواهد شد. در حوزه واردات، به واردات سرمایه توجه داریم. سرمایه ایرانیان خارج کشور باید در داخل کشور فعال شود. جذب سرمایه گذاری خارجی که در دو سال گذشته توفیق خوبی در این زمینه داشتیم در دستور کار است. البته این میزان برای اشتغال مدنظر ما کافی نیست. جذب فناوری که مورد تاکید ریاست جمهوری است هم در اولویت کاری ما در این حوزه است. همچنین جذب گردشگر در حوزه های فرهنگی، سلامت و مانند آن از اولویتهای کاری ماست. امکانات ما برای گردشگران بسیار جذاب است. در سالهای گذشته جذب گردشگر ما چند برابر شده و این حوزه هم می تواند در اشتغال، نقش زیادی داشته باشد.

دیپلماتهای ما عموما سبقه سیاسی دارند. برای عملیاتی کردن اولویتهای اقتصادی، چه تمهیدی دارید؟

چند سالی است که در دانشکده وزارت خارجه در حوزه اقتصاد بین الملل دانشجو تربیت می کنیم. برای آزمونهای استخدامی جدید هم در حوزه تجارت بین الملل، تدابیری اندیشیده شده. همینطور درباره آموزش کارکنان هم برنامه ریزی شده است. البته اینطور نیست که دیپلماتهای ما نسبت به اقتصاد بیگانه باشند. ما سفرای موفق اقتصادی داریم. برخی دوستان در این باره کم لطفی می کنند ولی واقعیت دارد که وزارت خارجه به دلیل ضرورتهای بین المللی، بیشتر جهتگیری سیاسی و امنیتی داشته و کمتر در زمینه اقتصادی فعال بوده. وزارت خارجه باید بتواند به عنوان متولی روابط خارجی کشور از ظرفیت همه دستگاه ها استفاده کند. ما نمی توانیم متولی روابط اقتصادی خارجی باشیم، بلکه تنظیم کننده این روابط هستیم. بخش خصوصی و دولتی باید کمک کنند.

در ماجرای اخیر تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، ترکیه بازارهای این کشور را قبضه کرد. چه برنامه ای برای صادر کنندگان کالای ایرانی دارید؟

موانعی مانند طول کشیدن زمان جذب سرمایه داریم. البته قدری طبیعی است چون باید دقتهای لازم صورت گیرد و منابع کشور بی دلیل متوجه خارج نشود. در حوزه صادرات این مشکلات را داریم. دقتهایی می شود که مانع از اقدامات بخش خصوصی در بازارهای خارجی می شود. وظیفه وزارت خارجه، معرفی توانمندی ها، امکانات و ظرفیتهای داخل و خارج است. این کار را دو سال است با یک بانک آزمایشی اطلاعاتی برای تبادل اطلاعاتی در حوزه اقتصادی بین داخل و خارج شروع کرده ایم. نمایندگی های ما باید توان اقتصادی داخل را بدانند و ظرفیتهای خارج به بخش خصوصی داخل منتقل شود. نکته دیگر این است که نباید بازار خودمان را در خارج خراب کنیم. رقابتهای غیرسازنده بعضا بازار ما را خراب می کند. وزارت خارجه باید تسهیل کننده و هماهنگ کننده باشد تا ظرفیتهای جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. در قطر و روسیه امکانات زیادی بود ولی نتوانستیم از این امکانات استفاده کنیم. یکی از سازوکارها، استفاده از بخش خصوصی است. اخیرا از بخش خصوصی با استفاده از صندوق توسعه ملی حمایتهایی داشتیم. مجلس وعده داده است با ما همکاری کند. حتما در این زمینه تلاشهای بیشتری را با شکل گیری معاونت خارجی خواهیم داشت.

رئیس جمهور حفاظت از نهال نوپای برجامپرا از شما خواستار بود. در این زمینه باید چه کرد؟

ما تدابیر لازم را در داخل برجام دیده ایم. سند بر اساس بی اعتمادی طرفین تنظیم شده است. همه موارد در برجام، ترتیباتی دارد که باید مانع از بدعهدی شود. جمهوری اسلامی انتخابهای متعدد دارد و این واقعیت به طرف مقابل منتقل شده. انتخابهای جمهوری اسلامی محدود نیست. در تدابیر مقام معظم رهبری، مصوبه مجلس و داخل برجام، حفظ آمادگی برای اینکه در صورت ضرورت بتوانیم به شرایط پیشرفته تر هسته ای برگردیم، موجود است. زمانی ایالات متحده می تواند در جامعه بین المللی موفق شود که ما را بدعهد نشان دهد. ما زمانی می توانیم موفق شویم که نشان دهیم ضمن داشتن انتخابهای متعدد، متعهد به تعهدات قبلی تا زمان تامین منافع ملی خود هستیم. سوم نشان دادن قابل اعتماد بودن ایران و این واقعیت که ایران به تعهدات خود پای بند است و در تاریخ خود نیز اینطور بوده و این ایالات متحده است که از تعهدات خود سرپیچی می کند. این باعث می شود ما بتوانیم اجماع جهانی علیه آمریکا ایجاد کنیم. در اوج لفاظی های آمریکا، مهمترین قراردادهای ما از جمله توتال و رنو و سایر شرکتهای در صف، منعقد شده. این نشانه موفقیت ما در برجام است و ما توانستیم مانع سیاستهای آمریکا شویم. دولت قبلی آمریکا از سر لطف وارد مذاکره برجام نشد، چون آنها همه راهها را اعم از تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی آزمون کرده و ناکام مانده بودند، وارد برجام شدند. آمریکا ناگزیر بود پای میز مذاکره بیاید و به نتیجه برد-برد و قابل قبول برای همه برسیم. این نکته مهم است که دولت جدید ایالات متحده متوجه شود سیاستهای غلط نمی تواند به نتیجه درست برسد. ادامه سیاستهای غلط قبلی به نتایج غلط قبلی می رسد.

شما می گویید آمریکا لفاظی می کند. زمزمه می شود تعلیق تحریمها امضا نشود. شما در این باره چه خواهید کرد؟

متحدان اروپایی آمریکا می گویند برجام قرارداد بین ایران و آمریکا نیست. اینطور نیست که آنها بخواهند فردا از برجام خارج شوند. در واقع انتخابها مسیر بازگشت از برجام را برای همه طرفها هزینه‌مند می کند. کسانی که به دولت جدید آمریکا مشورت می دهند می گویند اگر بخواهید از برجام خارج شوید، دچار مشکل می شوید. دولتهای قبلی وقتی تایید کردند پذیرفتند اگر این کار را نکنند ایالات متحده منزوی می شود. با جذب سرمایه بیشتر اروپا، همکاری بیشتر اروپا و دقت ما، تضمین می کند ایالات متحده نمی تواند به صورت یکجانبه از برجام خارج شود. ما بدون یا با ایالات متحده منافع خود را در برجام دنبال می کنیم. اروپایی ها بدون توجه به سیاست آمریکا مایل هستند برجام را ادامه دهند.

دیروز سالگرد ۲۸ مرداد و مداخلات آمریکا در ایران بود. این مداخلات همچنان ادامه دارد. با این رویکرد آمریکا چه خواهید کرد؟

سیاستهای آمریکا در منطقه بسیار مخرب بوده ولی آنها درس نمی گیرند. گاهی موقتا درس می گیرند ولی بعد باز هم به روشهای قبلی خود باز می گردند. داعش چطور به وجود آمد؟ افراطی گری نتیجه مداخله خارجی و حمایتهای آمریکا از رژیم صهیونیستی است. نتیجه غیرپاسخگو بودن دولتهای منطقه به شهروندان خود است. آنها برای حفظ امنیت خود به خارج نگاه می کنند. اینها نتیجه سیاستهای غلط آمریکا در منطقه است که از کودتای ۲۸ مرداد شروع شده که جز ناامنی برای منطقه و خسارت برای آمریکا چیزی نگذاشته. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفت تریلیونها دلار در منطقه هزینه شده و فقط برای آمریکا خسارت بار آورده. کشورهای منطقه باید به این باور برسند امنیت از داخل منطقه قابل تحصیل و تامین است. امنیت یک کالای قابل خرید نیست. امنیت را باید در درون منطقه تولید کرد. اتفاقا ما برای مقابله با سیاست های غلط آمریکا نیاز داریم گفتگوی همکاری و فرهنگ گفتگوی همکاری را در منطقه ایجاد کنیم تا به سیاستهایی که بر اساس تقابل و تخاصم شکل گرفته و از سوی آمریکا دنبال شده پایان دهیم. متاسفانه تا زمانی که برای سلاحهای زیبای آمریکایی به تعبیر آقای ترامپ در منطقه خریدارانی باشد که صدها میلیارد دلار خرید تسلیحاتی دارند، سیاستهای مداخله جویانه آمریکا در منطقه ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی به عنوان قدرتمندترین منطقه که امنیت درون زا دارد، می تواند پیشگام این حرکت باشد.

ترامپ بارها گفته داعش را آمریکایی ها تاسیس کردند و حمایت می کنند. اخیرا شاهد پیروزیهای محور مقاومت بودیم. برای تقویت این محور چه برنامه ای دارید؟

وزارت خارجه در دولت یازدهم این توفیق را داشت جمهوری اسلامی ایران را با پیشتوانه حرکتهای مردمی منطقه وارد معادلات بین المللی کند. در گذشته ما را حذف می کردند. در نشستهای ژنو و پاریس ما را حذف کردند. ما الان در آستانه و لوزان که آمریکایی ها جلسه می گذارند تصمیم می گیریم چه کشورهایی حضور داشته باشند. این نقشی است که جمهوری اسلامی در خدمت مبارزه با تروریست و افراطی گری در منطقه دارد. همه باید به این مبارزه بپیوندند. تعداد محدودی از گروه ها و کشورها در خط مقدم مبارزه با افراطی گری و تروریزم در منطقه هستند. ضرورت دارد سایر کشورهای منطقه که در اهداف اصلی و قربانیان آینده ترور در منطقه هستند، به حرکت مقابله با ترور بپیوندند. سیاست خارجی ما موفق شده به دنیا معرفی کند چه کسانی پشت حرکتهای تروریستی آمریکایی در منطقه قرار دارند. ما توانستیم به یاری خدا موفقیتهای زیادی در منطقه پیدا کنیم. باید در سوریه به راه حل سیاسی برسیم. با حمایت از افراط و ترور نمی توانیم به راه حل برسیم. در یمن اقدامات نظامی نمی تواند به هدفی برسد و همه کنشگران منطقه ای ناگزیر به رسیدن به راهکار سیاسی هستند. لذا ما به راهکار سیاسی برای پایان دادن به معضلات کشورهای یمن، سوریه، بحرین و سایر کشورها معتقدیم. این راهکارها باید مبتنی بر اراده مردم آن کشورها باشد نه راهکارهایی که از بیرون می آید./۱۳۲۳/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات