۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۵۱۹۹۸۵
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

اندیشه و عمل انقلابی، عقلانیت و خردورزی است/ راه اهل بیت، محور اعتدال در جامعه

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که جوان سیاسی و انقلابی باید وظیفه شناس و زمان شناس باشد، گفت: جوان انقلابی باید متناسب با اقتضائات زمان ایفای نقش کند و اندیشه و عمل انقلابی عین عقلانیت و خردورزی است.
تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی امشب در همایش «جوان مومن انقلابی» در تالار قدس حرم مطهر رضوی با بیان این که جوان سیاسی و انقلابی باید وظیفه شناس و زمان شناس باشد، گفت: جوان انقلابی باید متناسب با اقتضائات زمان ایفای نقش کند و اندیشه و عمل انقلابی عین عقلانیت و خردورزی است.

وی با بیان این که انقلابی گری به معنای نگاه به منافع بلند مدت کشور است، تصریح کرد: برخی اینگونه تصور می کنند که انقلابی گری به معنای نگاه احساسی و توجه به منافع زودگذر دنیایی است در حالی که انقلابی بودن در درون خود تحلیل صحیح از مسائل مختلف روز جهان اسلام، تعقل و عقلانیتی حسابگر را مطالبه می کند.

غلبه دلدادگی به خداوند متعال بر قوای شهوانی و عقلانی در جهاد اوسط

تولیت آستان قدس رضوی جهاد اکبر بندگان عادی خداوند را همچون جهاد اوسط بندگان ممتاز رب العالمین دانست و با بیان این که در جهاد اوسط دلدادگی به خداوند بر قوای عقلانی و شهوانی حاکم می شود، ابراز کرد: این به نحوی است که همه لایه های زندگی انسان در جهان بشری برخوردار از عشق و سیر و سلوک عاشقانه الهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی جهاد را دری از درهای بهشت دانست که خداوند به روی بندگان گشوده و دلدادگی عاشقانه به خداوند را عاملی موثر در این دانست تا گذشتن از سر در راه خدا همچون شهید حججی، آسان شود.

تبیین جایگاه معرفتی و ولایی ممتاز امام جواد

وی با بیان این که بسیاری از امور اگر به دنبال دلداگی و عشق به خداوند متعال نباشد انجامشان سخت و فوق تصورات می شود، بیان کرد: این موضوع نه تنها در امور دنیوی بلکه در اعمال عبادی انسان نیز مطرح است اما در خلاف این اگر انسان به خداوند متعال عشق ورزید، اینگونه همه اعمال و رفتار در مسیر او ساده و آسان خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه معرفتی و ولایی ممتاز امام جواد(ع) ابراز کرد: روزی نوجوانی در محضر امام رضا(ع) وارد می شود که ایشان می گویند این مولودی است که عملا با برکت تر از او در شیعه به دنیا نیامده و این بیانگر نقش اثر گذار، کاربردی و هدفمند این امام همام در راستای تداوم جریان امامت و ولایت بود.

جریان واقفیه و اندیشه واقفی گری نمونه بارزی از فساد اقتصادی منجر به انحرافات دینی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به روی کارآمدن جریان واقفیه در زمان امام رضا(ع) اظهار کرد: این جریان متشکل از افرادی بود که خود را شیعه و پیرو امام موسی کاظم(ع) می دانستند و خزانه و اموال شیعیان را در دست داشتند اما به انحراف رفتند و گرفتار فسادهای مالی شدند که همواره مورد مذمت قرار گرفته اند.

وی جریان واقفیه و اندیشه واقفی گری را نمونه بارزی از فساد اقتصادی منجر به فساد سیاسی و انحرافات دینی دانست که پس از شهادت امام کاظم(ع) ریشه آنان شکل گرفت و به تدریج در طول تاریخ اسلام می بینیم که این جریان ولایت امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را در صحنه های گوناگونی مورد تردید و شبهه قرار داده است.

عدم سازش انبیا و اولیای الهی با خلفای جور زمان

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که هیچ یک از ائمه اطهار با ظالمان و مستکبران زمان خویش سازش نکردند، گفت: شاید بتوان گفت ائمه اطهار هر یک در مبارزه و تقابل با حکمای جور روش ها و شیوه های مختلفی داشتند اما به طور کلی این مبارزه و ارزش آن به ویژه در جامعه دینی همواره به چشم می خورد که بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که گفتمان ائمه اطهار(ع) نیز همواره مبتنی بر ولایت الهی و مبارزه با ظلم و طاغوت در عرصه های تاریخی بوده، در این راستا ضدیت با استکبار را از اصول مهم و برجسته دین مبین اسلام عنوان و تصریح کرد: این ضدیت با استکبار را در سیره همه پیشوایان دینی می توان به خوبی مورد بررسی قرار داد.

جوانان انقلابی صلابت جواد الائمه را اسوه و الگوی خویش بدانند

وی در ادامه سیره و سلوک امام جواد(ع) را برترین الگو برای زندگی جوانان عنوان کرد و با بیان این که باید سیره و راه ائمه معصومین را فراگرفت و به تبع آنان نیز حرکت کرد، افزود: همانطور که در کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری یعنی انسان 250 ساله می توان امامان معصوم را همچون یک انسان 250 ساله دانست که باید در راهشان بازنگری کرد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: باید جوانان انقلابی و ولایی به عنوان آینده سازان این مرز و بوم در عرصه های مختلفی همچون ایمان، صلابت، ایستادگی، خودسازی و جامعه سازی قرآنی جواد الائمه(ع) را اسوه خود بدانند.

درخشش شهدا به سبب دلدادگی و اخلاص در راه خداوند متعال است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این راه کرامت و دلدادگی به خداوند متعال، تفکر و اندیشه خداخواهی و توحیدی است، یادآور شد: حضرت جواد الائمه(ع) تجلی جود و کرم و مظهر اخلاص هستند که اگر شهدای گرانقدر دفاع مقدس و مدافع حرم می درخشند همه به سبب همین دلدادگی به خداوند متعال و اخلاص در راه رب العالمین است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه راه امامان معصوم و اهل بیت عصمت و طهارت را محور اعتدال در جامعه دینی عنوان کرد و با بیان این که باید در هر فعالیتی از محور افراط و تفریط خارج شد و به معنای واقعی کلمه نقطه مرکزی تعریف کرد، میزان و نقطه اعتدال را همان راه ائمه معصومین دانست و از همه خواست تا از این راه تبعیت کنند.

شاخص اعتدال در جامعه اسلامی ولایت فقیه است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در جامعه اسلامی نیز شاخص اعتدال ولی فقیه است، بیان کرد: همه باید مسیر خود را بر محور ولایت جامعه تنظیم کنند چراکه ولایت ولی خداوند متعال بر روی زمین است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به عبارت «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسؤولٌ»، آن را راه اصلاح جامعه دانست و با بیان این که مصلح بودن و نسبت به دیگران احساس مسؤولیت داشتن بخش جدانشدنی از اسلام است، از همگان خواست تا نسبت به معارف اهل بیت و ائمه معصومین آنچنان که بایسته و شایسته است معرفت پیدا کنند./864/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات