۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۲۰۹۹
آیت‌الله امامی کاشانی:

فلسفه حج بیداری جهان اسلام و مطالبه حقوق مسلمانان از دولت‌ها است

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: فلسفه حج بیداری جهان اسلام و مطالبه حق امنیت جان و مال و آبروی مسلمانان از دولت‌ها و روسای کشورها است.
آیت الله امامی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه‌های نماز عید قربان که مصلای بزرگ تهران برگزار شد، با اشاره به آیه 37 سوره حج درباره فلسفه قربانی گفت: در جاهلیت مردم قربانی کرده و خون گوسفند را به دیوار کعبه می‌مالیدند که یعنی خداوند از آن بهره می‌برد خداوند در این آیه به آنها پاسخ می‌دهد که این گوشت و خون گوسفند به خداوند نمی‌رسد و به او ارتباط ندارد، آنچه به خداوند می‌رسد دل، نور قلب و رابطه با خداوند است.

وی افزود: تقوای شما به خداوند می‌رسد، خداوند این حیوان را تسخیر شما کرد که خداوند را بزرگ بدانید و بالاتر از او چیزی ندانید و بدانید همه چیز اعم از قدرت و عزت از نزد خداوند است، به خود تکیه نکنید به خداوند توکل داشته باشید اگر چنین کردید به نیکوکاران بشارت است، اگر انسان کار نیک را برای خدا کرد نیکوکار خواهد شد.

آیت‌الله امامی کاشانی اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود کعبه سنگی است که ره گم نشود، حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؛ یعنی دل خود را به خداوند مرتبط کن و به صورت ظاهر کعبه یا قربانی دل نبند بلکه به باطن آن توجه داشته باش.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: پیامبر(ص) برای حضرت زهرا(س) قربانی کردند و خطاب به ایشان فرمودند ای فاطمه به هر قطره از خون گوسفند خداوند گناهان تو را می‌بخشد، حضرت زهرا(س) فرمودند آیا این به همه مسلمانان هم می‌رسد؛ زمانیکه پیامبر(ص) فرمودند بله ایشان خوشحال شدند.

وی با بیان اینکه قربانی صرفا مختص عید قربان نیست بلکه هر جا و هر زمان ارزش و قیمت دارد، ابراز کرد: ما از عید قربان این پند را بگیریم که کارها همه در دست خداوند است و بالاتر از او نیست، کارها را به او واگذار کنیم و خود را با تقوا، نیکوکاری، احسان و خدمت به مردم و رفع گرفتاری آنها در دایره نیکوکاران قرار دهیم.

آیت‌الله امامی کاشانی گفت: حل مشکلات و کمک به ارحام، همسایگان و مستمندان همه به ما ارتباط دارد و تا زنده هستیم می‌توانیم از این ارزش‌ها بهره‌مند شویم که بعد از مرگ دست ما کوتاه خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 27 سوره حج عنوان کرد: این آیه به منافع حج می پردازد، در حدیثی امام رضا(ع) می‌فرمایند که علت حج حرکت به سوی خداوند با منافعی از معنویت، اموال، دماء و تمام آنچه مربوط به امت اسلام است.

وی افزود: امت اسلام در فصل حج به سوی کعبه حرکت می‌کنند که افزون بر توجه به خداوند به امور کل جهان اسلام رسیدگی کنند.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حج و پیام ایشان، اظهار داشت: فلسفه حج این است که جهان اسلام باید بیدار شود، باید ملت اسلام و امت از دولت‌ها و روسای کشورها بخواهند که به مصالح و مشکلات مسلمانان توجه کنند، امروز که دنیای استکبار و عوامل صهیونیست‌ها این همه فساد، تفرقه، هدر دادن خون‌ها و مشکلات اقتصادی برای مسلمانان به وجود آوردند وظیفه همه امت اسلام است که حق امنیت جان و مال و حیثیت و آبروی خود را از دولت‌ها مطالبه کنند.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: فرهیختگان، خطیبان و نویسندگان سراسر جهان اسلام باید به این مطلب بپردازند که حج دارای منافع زیادی برای مسلمانان است؛ امروز شاهد خونریزی و جنایت در فلسطین، سوریه، یمن و سایر نقاط منطقه هستیم باید جهان اسلام دولت ها را متوجه این امر کند که آنها تکلیف و وظیفه دارد این امنیت به هم خورده را بازگردانند.

وی گفت: باید نخبگان و حجاج در مکه جمع شوند و تصمیم‌گیری کنند، با کمال تاسف این مسائل نیست، امروز که دستگاه‌های ارتباط جمعی شرایط را فراهم کرده است از این فرصت استفاده شود.

آیت‌الله امام کاشانی ابراز کرد: دنیایی که به این وضع درآمده به یک امامت و ولایت نیاز دارد که بتواند مردم را نجات دهد و تحولی بزرگ ایجاد کند، این تحول به دست ولی‌عصرحجت‌بن‌الحسن(عج) خواهد بود.

وی در پایان با تجلیل از مقام امام راحل و شهدا به ویژه شهید حججی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از ولی فقیه نایب امام زمان(عج) برخوردار است؛ اما دشمنان دنبال ایجاد تفرقه هستند بنابراین حفظ وحدت، اتحاد و انسجام در کشور و رسیدگی به دیگران یک تکلیف و وظیفه مهم است./807/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات