۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۲۲۹۳۹
حجت الاسلام عباسی خبرداد؛

تحول نظام جامع آموزشی جامعه المصطفی

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه از تحول نظام جامع آموزشی در این مرکز بزرگ علمی و افزایش سطح رشته های المصطفی به ۴۰۰ رشته خبر داد.
نشست خبری مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه، «تحول نظام جامع آموزشی و مرجعیت معرفتی المصطفی» را شعار سال تحصیلی جدید عنوان کرد و گفت: جامعه المصطفی در طراحی نظام آموزشی نوین از پیشگامی خوبی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به این که بیش از سه دهه از فعالیت جامعه المصطفی العالمیه در امور آموزشی و پژوهشی می گذرد، افزود: نظام آموزشی امروز شامل بیش از 150 رشته و گرایش علمی در حوزه های مختلف علوم اسلامی و انسانی است که در مراکز مختلف اعم از داخل و خارج کشور اجرا می شود.

پیشگامی المصطفی در تنوع رشته ای و استاندارد سازی مقاطع

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: این مرکز علمی بزرگ به لحاظ تنوع رشته ای، استانداردسازی مقاطع، محتوای کتب و مدارک آموزشی از پیشگامی خوبی برخوردار است و با توجه به پویایی مدیریت المصطفی، نظام آموزشی آن مورد بازنگری قرار گرفت و از حدود شش سال پیش طرح بازنگری به صورت جدی دستور کار معاونت آموزش با همکاری بخش های مختلف المصطفی قرار گرفت.

وی با بیان این که این طرح تحولی تا حد زیادی آماده است و امسال نیز بخش هایی از آن اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: در طرح جدید، حوزه ها و قلمروهای علمی المصطفی به شش حوزه اصلی مرتبط با فقه و اصول، حکمت و ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی، فرهنگ و ادیان و فلسفه و حکمت تقسیم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: این موارد حوزه های اصلی مجموعه عظیم المصطفی است که خود این موارد به 16 قلمرو خاص آموزشی تقسیم بندی می شود که از جمله آن آموزش مجازی، آموزش کوتاه مدت، آموزش مذاهب اسلامی، آموزش های کاربردی و آموزش های دانشگاهی است.

افزایش سطح رشته های المصطفی به 400 رشته

وی با اشاره به این که شش حوزه دانشی در دو چارچوب نظام رشته ای و نظام سطوح تعریف شده است، ابراز داشت: در طرح جدید نظام رشته ای رشته های 150 گانه که ای که گفتیم تا بیش از 400 رشته افزایش پیدا می کند و در نظام سطوح نیز به دنبال احیاء و نوسازی نظام آموزشی سنتی حوزه ای البته در یک تراز و افق جدید هستیم.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه افزود: به لطف الهی امروز المصطفی در پیش روی خود بیش از سه هزار استاد و عضو هیأت علمی و همچنین بیش از 30 هزار دانش پژوه می بیند که در داخل و خارج کشور در رشته های مختلف مشغول تحصیل و پژوهش هستند و محصول تلاش های این مرکز ارائه صدها کتاب علمی است.

وی با بیان این که تا به امروز بیش از 400 عنوان کتاب آموزشی از سوی جامعه المصطفی العالمیه تولید و منتشر شده است، ابراز داشت: بخش زیادی از آنها به عنوان متون درسی در مراکز علمی مختلف مورد استفاده و استقبال خوبی قرار گرفته است و البته این میزان در آینده افزایش و بر اساس نظام آموزشی جدید ارتقاء و توسعه پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به آغاز طرح انتخاب آزادانه استاد در مرکز فقه و معارف المصطفی عنوان کرد: این طرح با نظرداشت حفظ و ارتقاء سنت های آموزش حوزوی است که بر اساس آن طلاب المصطفی این امکان را دارند که در سطوح سه و چهار با نظارت اساتید مرکز به انتخاب آزادانه استاد از خارج مدرسه بپردازند و از فضای علمی حوزه نیز بیشتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این طرح ارتباط محکم تری میان نظام آموزشی المصطفی و نظام حوزه ای روی خواهد داد و برای هر دو نهاد، آثار و برکات زیادی خواهد داشت و ان شاءالله در آینده نزدیک در مراکز دیگر المصطفی نیز اجرایی خواهد شد.

هرساله بیش از 3500 نفر پذیرش می شوند

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان پذیرش این مرکز، ابراز داشت: با توجه به گستره کاری المصطفی در داخل و خارج کشور هرسال تفاوت هایی در میزان جذب وجود دارد ولی به صورت میانگین در مناطق مختلف بالای 3500 نفر در سال جذب می شوند که در حال حاضر بیش از 15 هزار نفر در داخل و همین میزان در خارج کشور مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان این که جامعه المصطفی العالمیه بیش از 200 مرکز پیوسته در داخل و خارج کشور دارد، ادامه داد: حدود 20 درصد طلاب المصطفی در داخل و خارج کشور از خواهران طلبه هستند که در مراکز مختلف وابسته به المصطفی تحصیل می کنند.

آموزش زبان فارسی به طلاب خارجی یک ظرفیت ویژه است

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در مورد آموزش زبان فارسی به طلاب خارجی، آن را یکی از مزیت های جامعه المصطفی العالمیه دانست و تأکید کرد: در ابتدای ورود به المصطفی برای طلاب دوره آموزشی زبان فارسی با روش های خاص برگزار می شود و المصطفی در این زمینه به تجارب خوبی دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: جالب است بدانید در همه ساله ده ها هزار نفر در این مرکز با زبان فارسی آشنایی کافی پیدا می کنند که یک ظرفیت بزرگ به شمار می رود؛ البته در مراکز مختلف علمی داخلی و خارجی کشور زبان های دیگر نیز آموزش داده می شود و در بسیاری از مراکز خارجی آموزش ها به همان زبان کشور محل صورت می گیرد.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در بخش پایانی سخنان خود راه اندازی دانشگاه مجازی المصطفی را یکی از برکات این مرکز علمی بزرگ عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به پنج هزار نفر تحت پوشش هستند و هر ساله بر تعداد دانشجویان این دانشگاه افزوده می شود./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات