۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۲۳۰۷۹
رییس دانشکده علوم و قرآن و حدیث علامه مجلسی:

جامعه خدامحور بر اساس عقلانیت الهی اداره می‌شود

رییس دانشکده علوم و قرآن و حدیث علامه مجلسی با بیان اینکه اگر عقلانیت الهی بر جامعه حاکم شود همه به وظایف خود به درستی عمل می‌کنند، گفت: اگر قلب حقیقی دین و مرکز دینداری یعنی ولایت بر دینداری جامعه حاکم شود بسیاری از امور اصلاح خواهد شد.
رییس دانشکده علوم و قرآن و حدیث علامه مجلسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالکریم کشکولی، رییس دانشکده علوم و قرآن و حدیث علامه مجلسی اصفهان، امشب در مجموعه فرهنگی رضوان اصفهان، با بیان اینکه دین در غیر شیعه ۴ پایه دارد و شیعه دینش ۵ پایه دارد، گفت: نماز، روزه، حج، زکات و ولایت ۵ پایه دین شیعیان است، بنابر فرموده امام صادق (ع) ولایت کلید دیگر پایه‌های دین است، تا زمانی که این کلید نباشد آن دیگر پایه‌ها باز نخواهد شد، یعنی حاصل و نتیجه‌ای برای انسان نخواهد داشت.

نماز بدون ولایت بار معنوی ندارد

وی در ادامه افزود: نماز بدون ولایت برای انسان حس معنوی و بار معنوی ندارد، انسان پس از نمازی که ولایت در آن نیست احساس می‌کند چیزی گم کرده است و آن ولایت و عبودیت در سایه ولایت است، نمازی که امام جماعت آن ولایت نداشته باشد هرقدر هم صوت و نظم خوب داشته باشد اما بار معنوی و حقیقی نماز را برای انسان ندارد و این به دلیل نبود ولایت است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی اصفهان با بیان اینکه همه اساس دین ارتباط عمیق و حقیقی با دل است، اظهار کرد: امام صادق (ع) به یکی از اصحاب بسیار جوان خود احترام بسیار می‌گذاشتند و او را تکریم می‌کردند، امام در توضیح این تکریم و احترام این جوان فرمودند او با زبان خود ما را یاری می‌کند.

در جامعه خدا محور، تمام اعضاء با اصول و نظم فعالیت دارند

حجت الاسلام کشکولی با اشاره به روایتی ولایت را تشبیه به عقل در بدن انسان کرد و افزود: جامعه ولایی خدا محور است و جامعه خدا محور برای رفع نیازهای خود هم به سراغ خدا خواهد رفت نه افراد سطح پایین و با علم ناقص، در چنین شرایطی جامعه به درستی به وظایف خود عمل خواهد کرد، وقتی که عقلانیت در جامعه با چنین مبنایی کار کند تمام اعضا و جوارح جامعه بر اصول و نظم عقلانی فعالیت خواهد کرد.

رییس دانشکده علوم و قرآن و حدیث علامه مجلسی جامعه بدون ولایت محوری را فاقد عقلانیت برشمرد و تصریح کرد: اعمال را باید با باطن آن سنجید نه ظواهر آن، قلب اعمال تکلیف اعمال را مشخص می‌کند، از ویژگی‌های امام علی(ع) همین بوده است که ایشان همیشه تمام وجودشان و تمام فکر و ذهن و قلبشان در عبادت با خداوند و نماز با حقیقت واقعی توجه به خداوند می‌خواندند.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی اصفهان، خاطرنشان کرد: دینی که قالب و قلبش ولایت باشد بهترین دینداری است، اگر قلب حقیقی دین و مرکز دینداری یعنی ولایت بر دینداری جامعه حاکم شود بسیاری از امور اصلاح خواهد شد؛ به گونه ای که هم اعمال اثرگذاری حقیقی خواهند داشت و هم اینکه آثار دینداری واقعی در جامعه مشهود خواهد بود./1304/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات