۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۲۴۵۷۳
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

رکن اصلی حوزه انقلابی/ لزوم فهم دین و انتقال صحیح آن به مردم

آیت الله فاضل لنکرانی عمیق شدن در دروس حوزه علمیه را هدف اصلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برشمرد و آن را رکن اصلی حوزه انقلابی عنوان کرد.
افتتاح سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یک حوزه تحول یافته در درون حوزه علمیه است، گفت: ما به دنبال تعمیق بخشیدن به دروس حوزه علمیه هستیم و اعتقاد داریم رکن اصلی حوزه انقلابی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید کرده اند عمیق شدن در مباحث حوزوی است.

مدیرمرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر طلبه ای عمیقانه با نگاه جامع به دنبال فقه رود می تواند ابعاد انقلابی را استخراج و تحکیم کند؛ امروزه قواعد فقهی فراوانی وجود دارند که حکومت حتی از آنها خبر ندارد؛ در فقه قواعدی وجود دارند که می توانند به کمک قوه قضائیه آیند و مشکلات آن را برطرف کنند همچنین قواعد اجتماعی وجود دارد که می تواند سبک زندگی بشر را تغییر دهد.

وی خطاب به اساتید و طلاب حوزه علمیه تأکید کرد: رکن اصلی انقلابی بودن این است که نگاه ما به دین نگاه سطحی نباشد و فهم دین را آسان و کوتاه مدت ندانیم و از روی نا آگاهی نگوییم اجتهاد با چند سال درس خواندن به دست می آید؛ مگر می شود با یک کتاب مکاسب و جواهر به مقام اجتهاد دست پیدا کرد زیرا فردی که به تمام حواشی آنها نیز آگاهی دارد تا حدی می تواند به مقام اجتهاد دست پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: من امروزه برای حوزه علمیه احساس خطر می کنم و می گویم که برخی تلاش می کنند فقاهت در حوزه علمیه را که به فرمایش رهبر معظم انقلاب فقاهت ستون خیمه حوزه علمیه است را کم رنگ کنند؛ هدف اصلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تربیت فقهای آشنا به زمان و موضوعیت داشتن حوادث مهم دنیا همانند میانمار، یمن، سوریه و عراق برای آنها است و دین را نیز دین جامع بدانند نه فردی.

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند فردی در قیامت از دیدن نامه درخشان اعمالش شگفت زده می شود و در این مورد سؤال می کند که به او گفته می شود این همان علمی است که به مردم آموخته ای و به واسطه آن پس از مرگ، باز هم به اعمال نیکت اضاف شده است این ارزش راهی است که طلاب رفته اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه امروزه بعضی از افراد روحانی در پشت تریبون های عمومی چهره دیگری از دین را نشان می دهند و می گویند خداوند فقط رحمت است که متأسفانه برای جوانان نیز جذاب است در حالی که قرآن کریم می گوید در کنار رحمت عذاب شدید وجود دارد بنابراین تلاش کنید دین را به درستی متوجه شوید و آنچه را که متوجه شده اید به مردم انتقال دهید./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات