۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۵۲۵۸۸۷
مدیر مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد:

راهپیمایی اربعین سبب ارتقای امنیت عراق شده است

مدیر مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد گفت: شعار اربعینی ها همان «یا لثارات الحسین» است که با حضور در راهپیمایی اربعین تحقق پیدا می کند و امنیت امروز عراق به برکت مدیریت ولایت فقیه و مرجعیت بزرگ نجف و عراق محقق شده است.
اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین عصارزاده، مدیر مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد، صبح امروز در دومین روز از همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین وجوه ارتباط اربعین حسینی با حادثه غدیر خم پرداخت.

حجت الاسلام عصارزاده اظهار کرد: پرچمداری و شکوفایی اسلام ناب در غدیر و اربعین تحقق پیدا کرد. در خصوص جریان غدیر خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید «الیوم اکملت لکم دینکم» و این جریان پس از 50 سال که جریان اسلام به انحراف کشیده شده بود، با نهضت حسینی به اصل خود باز گشت.

وی با اشاره به «تبیین اسلام ناب محمدی» به عنوان ویژگی مشترک میان دو واقعه غدیر و اربعین حسینی خاطرنشان کرد:. در غدیر خداوند به پیامبر دستور می دهد که «بلّغ ما انزل إلیک من ربّک». از دیگر سو وقتی جابر وارد کربلا شد، خود را شریک در راه اسلام ناب خواند و ما نیز در زیارت آن حضرات همین شهادت را می دهیم.

مدیر مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد افزود: نکته سوم که هم در غدیر و هم در اربعین وجود دارد، اتمام حجت با پیروان اسلام است. حضرت زهرا(س) در خطبه معروف خود فرمودند «هیچ کس پس از غدیر بهانه ای برای نشناختن اسلام ندارد» و در جریان کربلا و اربعین نیز همین اتفاق مشهود بود که پس از وقوع این قیام، هیچکس عذر و بهانه ای برای نشناختن اسلام نداشت.

حجت الاسلام عصارزاده با اشاره به تشابه میان تعاریف مطرح شده درباره غدیر و اربعین، گفت: یکی از نام های غدیر به فرموده امام صادق(ع)، «یوم الکرامه» است. در زیارت اربعین نیز ما در توصیف سیدالشهدا(ع)  به خدا اینگونه عرض می کنیم که «الفائز بکرامتک اکرمته بالشهاده.» یعنی شهادت حضرت را کرامت الهی قلمداد می کنیم. یکی دیگر از نام های وارد شده برای غدیر، «یوم الإرشاد» است؛ کما این که سیدالشهدا(ع) نیز در روز عاشورا کمال راهنمایی و ارشاد را برای حاضران در کربلا انجام دادند.

وی تأکید کرد: در روایت معروفی از امام حسن عسگری(ع)، علامت های مؤمن 5 چیز شمرده شده و زیارت اربعین در کنار اعتقاد به توحید و ولایت به عنوان ویژگی های مؤمن مطرح شده است. نهضت اربعین در جایی مورد تأکید قرار گرفته که هم به مبارزه با انحراف اشاره شده و هم به عبادت پروردگار.

مدیر مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد تصریح کرد: اربعین امروز بزرگترین اجتماع عبادی سیاسی جهان معاصر و نقطه اتفاق ادیان و مذاهب در مخالفت با ظلم است چرا که هم از بین شیعیان، هم از بین اهل سنت و هم از پیروان سایر ادیان در آن حضور پیدا می کنند. این اجتماع خالصانه ترین حضور بین المللی بوده و برترین دفاع نرم از حریم ولایت محسوب می شود.

حجت الاسلام عصارزاده ادامه داد: اربعین امتداد خط و جبهه مقاومت از شعار تا عمل است و شعار اربعینی ها همان «یا لثارات الحسین» است که با حضور در راهپیمایی اربعین تحقق پیدا می کند کما این که امنیت امروز عراق به برکت مدیریت ولایت فقیه و مرجعیت بزرگ نجف و عراق محقق شده است.

وی با بیان این که «اربعین تحقق نمونه ای از سبک زندگی اسلامی است»، اظهار کرد: اربعین تأثیرات شگرف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و معنوی را در خود جای داده است که افتخاری برای جهان تشیع، امت اسلام و نظام اسلامی است./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات