۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۲۶۴۰۹
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

کوتاه کردن خواهش های نفسانی؛ راه تداوم حیات زناشویی

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: زوج های مختلف به دلیل این که در شرایط مختلفی زندگی کرده اند و سلایق و علایق مختلفی دارند غیر ممکن است به طور صد درصد توافق نظر داشته باشند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تأمین رفاه همسر در خانه ثواب مجاهدت در راه خداوند را دارد.

وی در ادامه تفسیر آیه صد و پنجاه و سوم سوره مبارکه بقره که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» افزود: آیه شریفه با آیات دیگری از قرآن افراد را به استعانت جستن از خداوند به واسطه صبر و نماز سفارش می کند؛ در مورد نماز به عنوان مهم ترین عمل عبادی صحبت های مختصری داشتیم و راجع به صبر گفتیم کسب هر فضیلت اخلاقی معلول داشتن صبر است.

حضرت آیت الله مظاهری با تقسیم بندی صبر به صبر فردی، صبر خانوادگی و صبر اجتماعی اظهار کرد: انسان باید به واسطه صبر مُهَذَّب شود هر چند صبر کردن در برابر برخی امور بسیار مشکل است ولی باید متذکر شوم لازمه رسیدن به درجات معنوی صبر کردن است؛ به واسطه صبر می توان درخت رذالت را ریشه کن کرد و درخت فضائل به جایش نشاند و سپس از میوه های آن استفاده کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که انسان مدنیُ بالطبع است، ابراز کرد: هر خانه ای یک جامعه و یک مملکت جداگانه محسوب می شود و بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، رییس این جامعه کوچک مرد است و وزیر و مدبر خانه زن است، فرزندان نیز اعضای دیگر این جامعه کوچک محسوب می شوند؛ باید متذکر شوم اداره کردن این جامعه کوچک کار فوق العاده مشکلی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به کتاب های زیادی که در زمینه خانواده به نگارش درآمده است، اظهار کرد: مسائل زیادی از سوی افراد مختلف راجع به خانواده بیان شده است ولی مسأله مهمی که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد این است که در هر خانه به عنوان یک مملکت کوچک توافق صد در صد بین اعضای آن مُحال عقلی است؛ وسعت اختلافات به قدری است که برخی فلاسفه می گویند هر انسان وجودی منحصر به فرد است؛ اختلاف در گفتار، اختلاف در کردار و اختلاف در روش ها در بین افراد مختلف همیشه وجود داشته و از این به بعد هم وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: زوج های مختلف به دلیل این که در شرایط مختلفی زندگی کرده اند و سلایق و علایق مختلفی دارند غیر ممکن است به طور صد در صد توافق نظر داشته باشند؛ تنها زوجی که توافق صد در صد داشته اند، امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) بودند که دلیل این توافق صد در صد یگانگی روح این دو بزرگوار بود؛ حتی حضرت آدم(ع) و حضرت حوا(س) نیز با یکدیگر توافق صد در صد نداشتند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که در آیات و روایات سفارشات زیادی بر وجود توافق اخلاقی بین زوجین وجود دارد، اذعان کرد: اگر بین زن و شوهر توافق پنجاه درصدی وجود داشته باشد خوب است و اگر توافق زن و شوهر به حدّ هفتاد درصد برسد این زن و شوهر الگو و نمونه می شوند؛ اختلافات می تواند انسان ها را به سردرگمی مبتلا کند ولی برای ادامه حیات زندگی زناشویی تنها چاره ای که از روی ناچاری باید بپذیریم این است که زن و شوهر در ارتباط با یکدیگر و همچنین ارتباط با فرزندانشان همچنین فرزندان در ارتباط با والدینشان، از خواسته های نفسانی خود کوتاه بیایند؛ برآورده شدن همه خواهش ها به طور قطع غیر ممکن است، بنابراین باید در زندگی زناشویی گذشت داشته باشیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: زن و شوهر باید از بخشی از خواهش های دلشان دل بِکَنند تا بقیه خواهشهایشان به خوبی تأمین شود؛ انسان باید تلاشش را بگذارد تا در خانه پیروز باشد و این پیروزی با به دست آوردن دل همسر و فرزندان حاصل می شود؛ البته تربیت دینی فرزندان نیز از ارکان یک زندگی ایده آل است.

وی با اشاره به آیه چهاردهم سوره تغابن که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» اظهار کرد: قرآن شرایط یک زندگی زناشویی ایده آل و اسلامی را بیان کرده است؛ در ابتدای آیه ای که تلاوت کردیم عبارت«وَإِنْ تَعْفُوا» آورده است، این عبارت یعنی محبت ابتدایی که بین زن و شوهر ایجاد می شود باید تا آخر عمر بینشان جریان داشته باشد و این مسأله جز با گذشت متقابل به دست نخواهد آمد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: اگر می خواهید خانه آرام و بدون دغدغه فکری داشته باشید و اختلاف بین شما و خانواده شما پیش نیاید، از بخشی از خواهش های خودتان بگذرید و اشتباهات طرف مقابلتان را عفو کنید؛ زن و شوهر باید مواظب باشند نسبت به یکدیگر کینه توز نباشند؛ عفو به معنای این است که انسان اشتباهات طرف مقابلش را ببیند ولی به آن ها توجه نکند و بعد از بی توجهی، اشتباه طرف مقابلش را به دل نگیرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که بالاترین مرتبه از محبت بین زن و شوهر این است که در برابر اشتباهات طرف مقابل به او احسان داشته باشیم، گفت: برخی روانشناسان که در رابطه با ارتباط زن و شوهر کتاب نوشته اند، می گویند، اگر بین زن و شوهر اختلاف افتاد و مرد از خانه بیرون رفت، زن باید بعد از مدتی خودش را زینت کند و برای همسرش مهیا شود و مرد نیز برای رفع ناراحتی دل همسرش بر اساس وسعت مالی که دارد هدیه برای او تهیه کند و نزد او برود و از او معذرت خواهی کند.

وی ادامه داد: خانه ای که ارتباط زن و شوهر در آن به شکلی است که عرض کردم، مورد رحمت و رأفت الهی قرار می گیرد؛ در چنین خانه ای فرزندان صالح و شایسته تربیت می شوند.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: زنی که برای رفاه همسرش در منزل تلاش کند، ثواب مجاهد فی سبیل الله را دارد و مردی که برای تأمین زندگی همسر و فرزندانش بکوشد جهاد در راه خداوند انجام داده است؛ صبر خانوادگی لازمه بهره بردن از یک زندگی آرام است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این که مسلمان واقعی باید صبر خانوادگی را به طور کامل داشته باشد، دعا کرد: خداوند را به حق حضرت زینب(س) قسم می دهم که خصلت صبر را به همه ما در همه زمینه ها عطا بفرماید./867/پ201/ب1

ارسال نظرات