۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۳۰۶۷۸
آیت الله میرباقری:

عزت به بنده ای داده می‌شود که در مقابل خداوند خود را نبیند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معنای عزت برای خداوند، گفت: امیرمومنان(ع) می فرماید: خداوند عزیز است به این معنا است که هیچ چیز در اراده او نفوذ نکرده و آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرنگان رهبری در جلسه سخنرانی خود که شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: یکی از مباحث مهمی که در کلام امیرمومنان(ع) بیان شده است در سال 40 بوده است، حضرت در شرایطی که قصد تجهیز مجدد لشگر بود خطبه نورانی را بیان داشتند، در آغاز این خطبه یک نکته کلیدی آمده است. نسبت انسان با خداوند متعال نکته مهم این خطبه است.

وی افزود: در ابتدای فرمایش امیرمومنان(ع) داریم؛ خداوند متعال لباس عزت و کبریا را پوشیده است یعنی دارای عظمت و عزت است. این دو صفت را برای خویش اختیار کرده است و نه مخلوقات، این دو را حَرمی برای خود قرار داده و شخصی حق ورود به این قرارگاه را ندارد، هیچ کدام از موجودات نباید در مقابل خداوند احساس عزت کنند.

آیت الله میرباقری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: خداوند دوری از رحمت خویش را برای افرادی قرار داد که برای خود در مقابل خداوند عزت قائل باشند، حضرت در این خطبه می فرماید؛ شیطان پیشوای تمامی متعصبین است. در این خطبه آمده؛ اگر خداوند می خواست آدمی را از نوری بیافریند و ماده اولیه جسم را از نور قرار دهد و از نوری خلق کند که این نور عقل ها را حیران کند و از بوی خوشی خلق کند که تمام نفس ها را اسیر خود کند می توانست این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر خداوند این کار را انجام می داد تمام گردن ها خضوع می کردند و امتحان برای ملائکه آسان می شد. در این خطبه امیرمومنان(ع) می فرماید؛ خداوند انسان را به طوری خلق کرد که امتحان شکل گیرد و مخلوقات خود را با مجهولات امتحان می کند. پس از اینکه خداوند ملائکه خود را امتحان کرد ابلیس موفق نشد. حضرت می فرماید؛ شما از این کار عبرت گیرید، ابلیس  عمل طولانی خود را خبط کرد، چه کسی بعد از آن معصیت می تواند به سلامت جان ببرد؟ میان خداوند و شخصی قراری وجود ندارد که به او اجازه دهد داخل قرارگاهش شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تشریح خطبه  امیرمومنان(ع)، گفت: ای بندگان خدا از این دشمن خدا دوری کنید تا شما را با بیماری خودش همراه نکند و بیماری خودش را به شما ندهد و با دعوت و دعا شما را به مسیر خودش بیاورد و با سواره ها و پیاده هایش شما را به دنبال خود می برد، او(ابلیس) تیری که علیه شما را داخل کمان گذاشته و به سمت شما و از یک مکان نزدیک به شما حمله و تیر را پرتاب کرده است.

وی در ادامه، تشریح کرد: ابلیس به خداوند می گوید من بندگان تو را اغوا می کنم به غیر از سه دسته، ابلیس یک غیب دور از دسترس را بیان داشت، او در گمانی که در انسان ها انجام داد گفت همه را جهنمی می کنم غیر از انبیاء و اولیا. در این خطبه آمده؛ عده ای ابلیس را تصدیق کردند و آنها افرادی هستند که دچار عصبیت و تعصبات شدند، افرادی که مَرکب جاهلیت را سوار شدند مورد اغوای ابلیس قرار گرفتند.

آیت الله میرباقری، گفت: این مطالب کلید خطبه است، حضرت در ابتدای سخنان خود بیان می کند خداوند حقیقتا عزیز است به این معنا  که هیچ چیز در اراده او نفوذ نکرده و آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در روایات داریم هر شخص اگر قبل از خواب ذکر« فْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ بِعِزَّتِهِ» را بگوید ثواب هزاررکعت نماز برایش نوشته می شود که درحاشیه مفاتیح الجناح این ذکر آمده است.

وی افزود: مخلوق از آنجایی که احساس مِلک و مُلوکیت می کند با خداوند رودررو می شود، بنده امانت داری است که باید امانت را تحویل دهد، تمام مخلوق این ویژگی را دارا هستند و هیچ ملکیتی ندارند. انسان از جهات مختلف تغییر می کند و قطعا عزیر نیست. یک نکته وجود دارد و آن این است که انسان در مقابل غیر خداوند عزیز شود، شرط این عزت جز تزلزل در مقابل خداوند بدست نمی آید.

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: وقتی انسان عزت ندارد یعنی اگر ثروت ببیند منحرف می شود، چشمش حرام می بیند آن وقت منحرف می شود. آن نقطه ای که انسان باید به آن برسد این است که کبریا و عزت الهی را درک کند و در مقابل او احساس ملکیت نکنیم و اگر چنین شویم طبق اراده خویش خرج نمی کنیم و امانت ها را آن زمانی که خداوند گفت زمین می گذاریم. مالک تمام کائنات می شود ولی نباید در حقیقت بنده احساس ملکیت کند.

وی ادامه داد: اگر تسلیم او شویم هیچ یک از افعال ما جز اراده او عمل نمی کند، در کافی داریم بسیاری از افعالی که انسان انجام می دهد خداوند راضی نیست ولی اجازه آن را می دهد که اگر چنین نبود محقق نمی شد. عبودیت به این است که انسان کبریای الهی را ببیند و عزت الهی را درک کند و تزلزل محض کند. سپس اراده انسان در طول اراده خداوند می شود هرچه از اراده انسان واقع می شود جز اراده او نیست. این چنین است که اراده انسان مطهر می شود.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه اگر فردی عبد خداوند شد در کائنات عزیز می شود، تاکید کرد: اگر انسان این دو نکته را درک نکند برده خیلی ها خواهد شد. اگر بنده خدا نشویم بنده شیطان می شویم. خداوند متعال صاحب عزت است و انسان هیچ چیز از خویش ندارد.

وی افزود: تمام مسائل به توحید برمی گردد. انسان نباید در برابر عزت او سربالا بیاورد تا عزیز شود. امتحان خداوند متعال از لحظه اول به توحید برمی گردد، انسان باید موحد شود. برخی گفتند که ابلیس غیور بود و به غیرخدا سجده نکرد، من متاسفم برای این تفکرات، آنهایی که این سخن را بیان دارند دربرابر سخنان امیرمومنان(ع) هیچ چیز برای گفتن ندارند. هیچ روایتی برمبنای اینکه شیطان سگ خداست و بغیر از جایی که خداوند نگوید پارس نمی کند وجود ندارد. این سخنان هیچ مبنای دینی ندارد، کجای دین داریم شیطان موحد و جبرائیل مشرک است، حضرت می فرماید؛ که ابلیس در برابر خداوند احساس عزت کرد./811/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات