۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۳۸۶۳۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حوادث عرصه آزمایش توکل انسان به خداوند متعال است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوادث عرصه آزمایش توکل انسان به خداوند متعال است، گفت: انسان اگر دنیای خودش را آباد نکرده باشد بعید است آخرتش را آباد کند، آسودگی و آرامش دنیا با توکل میسر می‌شود.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، امروز در مراسمی که به مناسبت وفات جانگداز پیامبراکرم(ص) و شهادت غریبانه امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه مرحوم حق‌شناس برگزار شد، گفت: ما تنها قوم در عالم هستیم که باید اعلام کنیم آرزومندیم مکتبمان را به خوبی درک کرده و آن را در جهان اجرایی کنیم.

وی افزود: تا به امروز همه مکتب‌ها و مسلک‌ها در جهان اجرا و انجام شده‌اند غیر از مکتب اسلام، بنابراین لازم است به جهانیان اعلام کنیم که ما هنوز دین خودمان را در زندگی فردی و اجتماعی به صورت کامل پیاده نکرده‌ایم تا مبادا کسی فکر کند مسلمانی همین چیزی است که ما امروز داریم و اسلام زده شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: ما باید به فرزندانمان بگوییم که آن اسلامی که رسما باید اجرا کنیم را هنوز محقق نساخته‌ایم چرا که اسلام فوق العاده‌های فراوانی دارد که اگر بخشی از آن انجام شود یک زندگی نمونه و زیبای بشری را به نمایش خواهد گذاشت.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز غربی‌ها با ترویج و تبلیغ راحت طلبی و رفاه طلبی مردم را تشویق و جذب در گام نهادن در مسیر لذت و راحتی می‌کنند و این اقدام آنان سراسر منفعت رسانی به مکتب اسلام است چرا که مردم بعد از اندک زمانی متوجه کذب بودن این مسیر می‌شوند و از ما آدرس واقعی را می‌پرسند بر همین اساس ما آنان را به مسیر حقیقی هدایت می‌کنیم، پیاده روی 20 میلیونی زائران اربعین شاهد بر این مدعا است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دین زندگی انسان را زیبا می‌کند، اظهار داشت: دین آرامش را در قلب استوار کرده و استرس را از نهاد انسان نابود می‌کند بنابراین کسانی که استرس دارند درکی از خداوند متعال ندارند.

وی با استناد به کلام پیامبراکرم(ص) که در جریان بعثت و آغاز دعوت نبوی اقوام را دعوت کردند و خطاب به آنان فرمودند: دین مرا بپذیرید تا سروران عالم شوید، گفت: انسان اگر دنیای خودش را آباد نکرده باشد بعید است آخرتش را آباد کند چرا که انسان مومن با تامین دنیا به آخرت دست می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه دین کاری می‌کند که انسان آسوده زندگی کند، تصریح کرد: آسودگی زندگی با توکل به خداوند میسر می‌شود، توکل امر بی زحمت و با ارزشی است که موجب قوت قلب شده و واقعیت‌های بیرونی را در نظر انسان تغییر می‌دهد.

وی افزود: منظور از توکل، ایمان داشتن به دو صفت قدرت و رحمانیت خداوند است انسان متوکل به مهربانی و قدرت خداوند یقین دارد بنابراین کسی که به خداوند توکل نداشته باشد به او توهین کرده است. انسانی که دل در گرو دنیا می‌دهد خداوند نیز او را به همان دنیا واگذار می‌کند.

استاد حوزه علمیه با استناد به کلام پیامبر(ص) ابراز کرد: حضرت فرمودند: کسی که می‌خواهد قویترین مردم باشد به خداوند توکل کند؛ توکل روزی انسان را وسیع، عمر و صبرش را افزایش و اخلاقش را نیکو می‌کند، توکل تولیدکننده معنویت است.

استاد دانشگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دولت فعلی و قبلی بارها یادآور شدند که نصرت الهی با خداوند است؛ انگار کسانی بودند که نمی‌خواستند به خداوند اعتماد کنند و بیشتر از دیگران به توکل به خداوند نیاز داشتند.

وی در پایان با بیان اینکه حواث دنیا برای امتحان توکل است، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان از توکل نتیجه نمی‌گیرد خداوند می‌خواهد میزان توکل او را امتحان کند./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات