۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۵۴۰۱۱۹
حجت الاسلام گرجی:

اخلاص و صداقت عامل پرواز و تعالی مؤمن است

استاد حوزه علمیه با بیان این که صِدق پَر پرواز مؤمن است، گفت: انسان باید در همه مواضع زندگی اش صدق پیشه کند و عملکرد زلال و شفاف داشته باشد تا به حقیقت معارف الهی دست پیدا کند.
حجت الاسلام گرجی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی در سخنرانی شب گذشته که در محفل حسینی واقع در خیابان سروش اصفهان برگزار شد، گفت: هر انسانی به صورت بالقوه قدرت رسیدن به جایگاه انسان هایِ ماندگارِ تاریخی را دارد.

وی در ابتدا افزود: یکی از شخصیت هایی که در تاریخ به آن اشاره شده و در قرآن نیز سوره ای به نامش وجود دارد، جناب لقمان است؛ بسیاری از افراد متفکر از این سوره بی نظیر در مسائل تربیتی بهره می برند.

حجت الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: جناب لقمان پیامبر نبود ولی آن قدر عملکرد دقیق و خوبی داشت که از جایگاه خدمتگزاری در منازل به عزیز و محبوب خلق تبدیل شد؛ حضرت مریم نیز معصومه نبوده اند ولی آنچنان پاکدامنی و درستکاری پیشه کردند که بهترین برخوردها از سوی خداوند با ایشان انجام گرفته است، وجود این شخصیت ها در قرآن نمایان کننده این مسأله است که انسان های عادی با تبعیت از دستورات خداوند می توانند به جایگاه های والا برسند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: اخلاص و حُسن نیت حضرت هاجر سبب شده تا همه حاجیان در مناسک حج رفتار ایشان را تکرار کنند؛ ما با طواف خانه خداوند، مقبره حضرت هاجر را نیز طواف می کنیم.

خطیب توانا اضافه کرد: زمانی که به حاج شیخ حسنعلی اصفهانی گفته می شد شما چگونه زمان فرا رسیدن غروب را متوجه می شوید، ایشان می گفتند مگر شما رفتن ملائکه روز و آمدن ملائکه شب را متوجه نمی شوید؛ هر انسانی بالقوه توان رسیدن به جایگاه انسان های والا مقام را دارد؛ هر انسانی می تواند در تاریخ الگوی دیگران باشد.

وی با اشاره به خلوص شهید حججی اذعان کرد: شهید حججی با اخلاصی که داشت الگوی جوانان جامعه شد؛ او عاشق خداوند شد و طبق حدیث قدسی خداوند نیز عاشق او شد و او را به فیض شهادت رساند و خداوند خودش خون بهای او شد و در حال حاضر او آن قدر عزیز شده که مردم از سرتاسر ایران برای زیارت مقبره او به نجف آباد اصفهان می آیند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که صِدق پَر پرواز مؤمن است، اظهار کرد: از لقمان پرسیدند چگونه عزیز خداوند و به تبع آن در میان خلق محبوب شدی، جناب لقمان پاسخ داد اولین عملی که به آن اهتمام داشتم دروغ نگفتن بود؛ دروغ نگفتن سبب تزکیه نفس انسان می شود، نباید خودمان را در موضع دروغ گفتن قرار دهیم، یکی از صفات بارز اهل بیت(ع) صداقت داشتن در همه مواضع باطنی و ظاهری است.

کارشناس برنامه های تلویزیونی با بیان این که صدق به معنای عملکرد زلال و شفاف است، اظهار کرد: انسان باید در همه مواضع زندگی اش صدق پیشه کند و عملکرد زلال و شفاف داشته باشد؛ در حال حاضر نیز لازم است مسؤولان کشور عملکردشان را نزد مردم نمایان کنند.

وی افزود: جنبا لقمان می گوید دومین خصلتی که سبب محبوبیت من نزد مردم شد، امانت داری من بود؛ امانت داری مفاهیم زیادی دارد و یکی از مفاهیم آن مسؤولیت شناسی است، راز داری، چشم پاکی، حفظ اموال عمومی نیز به معنای امانت داری است.

حجت الاسلام گرجی اظهار کرد: سومین چیزی که جناب لقمان آن را عامل محبوبیت خودش معرفی می کند، پرهیز از کارهای بیهوده و لغویات است؛ عمل لغو یعنی کاری که سودی برای انسان ندارد و موجب اتلاف وقت می شود.

استاد حوزه علمیه در پایان افزود: جناب لقمان می گوید چهارمین خصلتی که منجر به محبوب شدن من نزد خلق شد، حفظ کردن چشمانم از گناهان بود./۸۶۷/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات