۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۵۴۱۳۲۱
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام:

مهمترین مساله مربوط به ادیان و مذاهب نحوه ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر است

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام گفت: یکی از مهمترین مسائل مربوط به مباحث ادیان و مذاهب نحوه ارتباط و تعامل مذاهب با یکدیگر است که بر اساس نوع نگرش آنها به عالم هستی و دیدگاه آن ها در مورد نوع انسان تعریف می گردد.
تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهر ایلام ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل مربوط به مباحث ادیان و مذاهب نحوه ارتباط و تعامل مذاهب با یکدیگر است که بر اساس نوع نگرش آنها به عالم هستی و دیدگاه آن ها در مورد نوع انسان تعریف می گردد.

وی افزود: در بعضی مواقع این ارتباط خصمانه و گاه صلح گونه است که در دین مبین اسلام هم مذاهب مختلفی داریم که بسیاری از آنها در طول تاریخ از بین رفته اند و بسیاری دیگر هم اکنون دارای پیروانی هستند.

حجت الاسلام تقوایی خاطر نشان کرد: در یک دسته بندی کلی تقریبا تمام این مذاهب تحت دو عنوان کلی شیعه و سنی قرار می گیرند که دارای یکسری اشتراکات و برخی اختلافات در زمینه اعتقادات شرعیات و اخلاقیات دارند.

وی ادامه داد: حال باید دید که اولا آیا این اختلافات به گونه ای هست که مانع از هرگونه وحدت بین این دو دسته بزرگ از مسلمانان شود و ثانیا آموزه های شیعه که ما در این دسته قرار می گیریم در زمینه تعامل با دیگر مذاهب چگونه است و ثالثا نظرگاه اهل سنت در این زمینه چیست.

این مدرس حوزه با بیان اینکه در مورد اشتراکات و اختلافات باید بگوییم که باید حیطه اعتقادات و احکام را از هم جدا کنیم، گفت: در زمینه اعتقادات تقریبا دارای اصول اعتقادی واحدی هستیم که اعتقاد به توحید، نبوت و معاد  و حتی در زمینه عدل و امامت بین برخی  از علمای اهل سنت افرادی را داریم که به آموزه های شیعی نزدیک می شوند مثل معتزله.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام تاکید کرد: در مساله عدل و بسیاری از مشایخ صوفیه و برخی از علما اهل سنت مثل عبدالوهاب شعرانی سبط بن جوزی و در مساله امامت در زمینه احکام هم در بحث شعائر دارای شعائر واحدی هستیم گرچه در جزئیات احکام با هم  تفاوت های بسیاری داریم.

وی اضافه کرد: اما همیشه در طول تاریخ در این زمینه تعاملی بین علما فریقین وجود داشته که بعضی از علما شیعه مثل ابن ابی عمان ابن جنیددره از برخی اصول فقه اهل سنت استفاده کرده اند و در طرف مقابل امثال شیخ محمود شلتوت فقه جعفری را به عنوان یکی از روش های فقهی معتبر پذیرفت.

این مدرس حوزه بیان داشت: در مورد آموزه های شیعه در برخورد با فرقه های دیگر می توان به ارشادهای ائمه معصومین(ع) در این مورد و بیانات قرآن کریم استناد کرد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم خداوند می فرماید "فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه" و این بهترین و والاترین بیانی است که در نحوه رفتار مسلمانان با دیگر ادیان و مکاتب را بیان می فرماید که فرد مسلمان ابتدا باید حرف طرف مقابل را بشنود و بهترین راه را برگزیند.

این مسؤول حوزوی استان ایلام تصریح کرد: ما اختلافاتی در زمینه های مختلف با اهل سنت داریم اما جای طرح این اختلافات و رفع مشکل در محیط های علمی و پژوهشی است و با نقد آرا باید به قول حق نزدیک شد نه رفتارهای نسنجیده و تعصبات بی جا که یقینا بزرگان دین از اینگونه رفتارها بیزارند و جامعه  اسلامی را به سمت خود زنی پیش می برد.

حجت الاسلام تقوایی افزود: به جز استعمار کسی که از این آب گل آلود ماهی نمی گیرد و به جای درگیری و گفته های جاهلانه باید به بزرگان دین و علما اسلامی تأسی کنیم./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات