۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۴۱۷۰۶
آیت الله مهدوی:

کمک به زلزله زدگان با رویکرد حزبی و دینی انجام نگیرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور در مناطق زلزله زده صرفا باید با نیت کمک رسانی به افراد آسیب دیده صورت گیرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد ضمن بررسی دیدگاه های منفعلانه غرب در رابطه با اثر یاد مرگ، گفت: یاد مرگ برای انسان متدین شادی آور است.

وی در پاسخ به سوالی که فردی پرسید، آیا با توجه به مبانی دین اسلام، بعد از ولادت حضرت رسول(ص) عذاب های فراگیر که سبب از بین رفتن یک امت می شد، از سوی خداوند برداشته شده است؟ افزود: قرآن در آیه سی و سوم سوره انفال که می فرماید«وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» بیان می دارد وجود مبارک پیامبر(ص) در بین امت ها سبب دفع عذاب هایی که در زمان پیامبران گذشته وجود داشته، شده است و همچنین در پایان همین آیه می فرماید تا زمانی که امتی استغفار می کنند از عذاب های سخت در امان می مانند.

کمک کردن به زلزله زدگان کرمانشاه نباید با رویکردهای دینی و حزبی صورت گیرد

آیت الله مهدوی در پاسخ به سوال فردی که پرسید، با توجه به اقدامات همه مردم ایران برای رسیدگی به مردم زلزله زده کرمانشاه و تفاوت های مذهبی که بین اهالی این شهر با شهرهای شیعه نشین، چه راهکاری پیشنهاد می کنید تا بتوان به واسطه آن ارتباط بهتر و صمیمانه تری با مردم سنی مذهب برقرار کرد؟ اظهار کرد: در دین مبین اسلام در رابطه با کمک کردن به همنوع هیچ معیار محدود کننده ای وجود ندارد، یعنی دین مشترک ملاک کمک کردن به افراد مختلف نیست و حتی یک درخت می تواند مورد دریافت کمک از سوی یک انسان باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: تفتیش عقاید و اظهار عقیده تشیع و افکار حزبی در مناطق زلزله زده جایگاهی ندارد، بلکه حضور در مناطق زلزله زده صرفاً باید با نیت کمک رسانی به افراد آسیب دیده صورت گیرد؛ البته ممکن است افرادی بخواهند با ما در زمینه دین مباحثه کنند که در این حالت نیز با حفظ ادب و احترام و کاملاً منطقی و مستدلانه باید مباحثه انجام شود.

قطع رحم با خویشاوندی که عزت انسان را مخدوش می کند، بلا اشکال است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سوال که اگر یکی از خویشاوندان آبروی انسان را ببرند و خواهان ارتباط با ما نباشند، آیا قطع رحم با آن ها ایراد دارد؟ اظهار کرد: صله رحم از واجبات الهی است که توصیه های زیادی از سوی دین به حفظ آن شده است ولی اگر به واسطه صله رحم داشتن با یکی از خویشاوندان عزت انسان خدشه دار می شود نباید به حفظ آن اهتمام داشت ولی از طرفی توصیه می کنم در این راستا ناامید نباشید و فکرتان را به کار بیندازید تا به نوعی بتوانید ارتباط قطع شده با آن رحم را بازگردانید.

هیچ انسانی نمی تواند تقدیرات حتمی الهی را تغییر دهد

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که راه های بهرمند شدن از سعه صدر چیست؟ تبیین کرد: عمده ترین چیزی که سعه صدر به انسان می دهد، تفکر است، اگر انسان تفکر کند که بی صبری مغیّر تقدیرات خداوند نیست هرگز جزع و فزع نمی کند.

دین اسلام، دین افسردگی نیست

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت نوع نگاه به یاد مرگ در اسلام و غرب چگونه است و چگونه می توان به واسطه یادآوری مرگ خوشحال بود؟ اذعان کرد: افرادی که از یاد مرگ گریزان هستند، عمدتاً به قیامت و روز رستاخیز اعتقاد ندارند و به همین سبب است که یاد مرگ آن ها را ناراحت می کند ولی افرادی که به روز رستاخیز معتقد هستند، به خاطر اعمال صالحی که در طول عمرشان انجام داده اند، از یادآوری مرگ هراسی ندارند.

آیت الله مهدوی توضیح داد: افرادی که نسبت به مرگ تغافل دارند، عموماً خودشان را به کارهای لهو و لعب و بیهوده سرگرم می کنند تا شادی به دست آورند ولی به واسطه افعال لغو تنها می توانند شادی جسمشان را تأمین کنند ولی از لحاظ روحی کاملاً آشفته هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دین اسلام دین افسردگی نیست، اظهار کرد: دین اسلام با شادی های جسمای با مراعات چندین شرط عقلایی مخالفتی ندارد، مهم ترین شرط عقلایی در بهره بردن از شادی های جسمانی این است که خلاف رضای الهی در آن عمل منتج به شادی جسمانی صورت نپذیرد.   

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: در فیلم های غربی ملاحظه می شود که افراد برای لذت بُردن از وقت، فرد دیگری را با رفتارهای مختلف به تمسخر می گیرند و همگی به یک شخص می خندند، در صورتی که این خلاف عقل است، ناراحت کردن یک نفر برای شاد کردن خودمان به هیچ عنوان کار درستی نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که شادی روح نسبت به شادی جسم اصالت دارد، اضافه کرد: انسان هایی که از رفتار و کلامشان مواظبت می کنند و از آلودگی ها پرهیز می کنند، بالاترین شادی روحی را احساس می کنند؛ جوانی که شهوت جنسی اش را کنترل می کند و به گناه آلوده نمی شود یا کسی که غضبش را تحت کنترل عقلش درآورده، از درون احساس شادی عجیبی دارد.  

وی خاطرنشان کرد: برخی از جوانان با بهانه های مختلف با بیان این که می خواهیم شاد باشیم، با نامحرم ارتباط دوستانه برقرار می کنند، این ها نمی دانند به واسطه یک ارتباط نامعقول اختلالات زیادی متوجه خودشان و خانواده خودشان و همچنین صدمات روحی جبران ناپذیری به طرف مقابلشان وارد می کنند.

رفتن به قبرستان در شب از سوی اهل بیت نهی شده است

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سوال که بر اساس روایات معصومین(ع) آیا رفتن بر سر قبور زمان مشخصی دارد و آیا کراهت زیارت قبور در شب به معنای اقلّ ثواب است یا نوعی نهی به حساب می آید؟ اظهار کرد: روایات معصومین(ع) به گونه ای است که بیان می دارد، ترک زیارت قبور و رفتن به قبرستان در طول شب بهتر است انجام نشود چرا که گاهی می تواند سبب مشکل برای شخص شود؛ رفتن بر سر مزار مردگان در طول ایام هفته در روز هیچ ایراد و کراهتی ندارد و بهترین زمان ها برای رفتن به سر مزار مردگان روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه است./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات