۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹
کد خبر: ۵۴۴۱۹۲
حجت الاسلام پناهیان:

فلسفه و حکمت روضه و زیارت به صورت علمی تبیین شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تنها برای مردم روضه خواندیم اما حکمت و دانش آن را نگفته ایم، خواستار تبیین فلسفه و حکمت روضه و زیارت امام حسین(ع) به صورت علمی شد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در همایش تقدیر و تجلیل از مبلغان جهادی اربعین که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: خوشبختانه علما و روحانیت و حوزه نسبت به فعالیت در زمینه شعائر و معارف حسینی اهتمام دارند.

وی افزود: اما کمتر در فضای حوزه دفاع علمی محکم درباره روضه و زیارت سیدالشهدا(ع) دیده ام؛ باید بررسی شود که آیا باید با اجر و پاداش روضه و زیارت امام حسین(ع) تعبدی برخورد کرد یا تعقلی قابل توجیه است.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: اولیای الهی نمی توانستند همه عظمت روضه و زیارت امام حسین(ع) را تبیین کنند اما ما نباید آن را سر بسته نگه داریم، حضرت امام می فرماید این که ائمه برای روضه و زیارت امام حسین(ع)  از تعبیر اشک استفاده کردند برنامه داشتند و ایشان حکمت های اجتماعی این اشک و روضه را در در فرمایشات خود بیان می کند.

وی ادامه داد: امام فرمود روشنفکران اگر فواید سیاسی عزاداری برای امام حسین(ع)  را بدانند خود روضه برپا خواهند کرد، حضرت امام از عقلانیت امام حسین(ع) سخن می گفتند و در حال حاضر غالبا غیر عقلانی نمی دانند؛ امام فرمود منبرها اسلام را حفظ کرده و منبرها را روضه ها حفظ کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: پیامبر فرمود هرکس فرزندان من را دوست داشته باشد خداوند به او حکمت می دهد و ابواب علم الهی و تولید دانش بر دل آن باز می شود؛ باید رابطه حکمت و عزاداری امام حسین(ع) تبیین شود.

وی عنوان کرد: گرایش ها، آگاهی ها و رفتارها ابعاد وجودی انسان را تشکیل می دهند که گرایش اصالت دارد و سبب فهم انسان می شود و نمی توان گرایش ها را بر‌مسائل علمی دخالت نداد؛ گرایش ها، انسان را وادار به فهمیدن می کند؛ بنابراین علم محفوف به گرایش است.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: انسان برای دسترسی به علاقه های خود چاره ای جز علم و عمل ندارد، باید توجه کرد که علم ایجاد کننده گرایش نیست بلکه بر آن اثر دارد؛ میل به ولی خدا سهل الوصول ترین میل خوب انسان است.

وی اضافه کرد: تجسم خوبی ها در یک انسان برای افراد راحت تر است تا  این که علاقه به محض عدالت داشته باشند؛ چاره حیات بشر روضه خوانی است و محبت به امام حسین قیمت بسیاری دارد چرا که امام فرمود هیچ عاملی غیر از سیدالشهدا نمی تواند افراد را متحد کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تنها برای مردم روضه خواندیم اما حکمت و دانش آن را نگفته ایم، گفت: معرفی امام حسین(ع) غبار بر فطرت انسان را کنار می زند مبلغان باید با سخنرانی حکمت روضه را بیان کنند و ترویج روضه خوانی داشته باشند.

وی افزود: اگر انسان با روضه وصل به کر شود دیگر عبادات آن تقویت خواهد شد از این رو فلسفه روضه باید بیان شود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که جهاد تبلیغی گروهی امری بسیار مهم است، اظهار داشت: وحدت مبلغان حول محور امام حسین(ع) است، تنها حب اهل بیت(ع) حسادت را از بین می برد و انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات