۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۵۴۴۸۴۳
آیت الله صدیقی:

اداره اقتصاد کشور نباید به دست مفسدین بیفتد

امام جمعه موقت تهران گفت: مال را نباید به سفیهان سپرد زیرا مال و اقتصاد سبب قوام و عزت کشور است؛ اداره مال و اقتصاد کشور نباید به دست مفسدین و رشوه دهندگان مفسد بیفتد.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در جلسه هفتگی تفسیر زیارت جامعه کبیره که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: ما در متن زیارت جامعه کبیره اعلام نفرت و برائت می‌کنیم از گروه‌ها و جبهه‌هایی که موانع رشد بشریت، ویروس‌های جامعه و میکروب‌های عدالت، معنویت و خیر هستند.

وی افزود: یکی از این گروه‌ها غاصبین حقوق ائمه معصومین(ع) و کسانی هستند که ارث اهل بیت(ع) را غصب کردند. یکی از حقوقی که به یغما رفت و مورد غصب قرار گرفت، فدک بود. فدک را خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) دستور داد و ایشان بنا به دستور الهی آن را به حضرت فاطمه(س) داد و تا زمان حیات پدرشان، فدک تحت تصرف ایشان بود اما پس از رحلت پیامبر(ص) حکومت دوره، آن را غصب کرد.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: اگر خداوند متعال منصب خلافتی و حکومتی یا اموری مانند فدک را حق انحصاری برای ائمه هدی قرار داده، به علت این است که ایشان اهل سوء استفاده نیستند و امام علی(ع) از قدرت حکومتی خود برای گرفتن حق شخصی هیچ استفاده‌ای نکرد. وقتی قرآن صفات اولیای الهی را معرفی و مطرح می‌کند انسان متوجه می‌شود که مال، باید به دست ایشان سپرده شود. شخصیت والایی که در روز عروسی خود لباس عروسش را می‌بخشد، مشخص است که فدک برای او ارزشی ندارد اما خداوند فدک را برای ایشان خواسته بود.

وی اظهار داشت: اسلام در عمل می‌خواهد بیت المال در دست کسانی قرار بگیرد که از درد جامعه اطلاع دارند و گرسنگی را به خاطر سیر کردن دیگران تحمل می‌کنند و بی خوابی را به منظور آسایش و آرامش دیگران و خدمت به خلق به جان می‌خرند.

فرهنگ، زیربنای اقتصاد، سیاست و هر نوع پیشرفتی است

آیت الله صدیقی ابراز داشت: ما برای امور فرهنگی باید بودجه داشته باشیم. فرهنگ، زیربنای اقتصاد، سیاست و هر نوع پیشرفتی است.

وی افزود: اینکه خداوند متعال فدک را برای حضرت زهرا(س) قرار داده است، به این علت است که ایشان هم در عمل فرهنگ ‌ساز بودند و هم برای فرهنگ هزینه می کردند و برای پیشبرد تعلیم، تعلم، معارف بر حق دین و ارزش های والای بشری، دار و ندار خود را صرف می‌کردند؛ این عمل، فرهنگ سازی است.

اقتصاد کشور را نباید به سفیهان سپرد

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: مال را نباید به سفیهان سپرد زیرا مال و اقتصاد سبب قوام و عزت کشور است؛ نباید بگذاریم مفسدین و دایرکنندگان عشرت‌کده و رشوه دهندگان مفسدی که مسؤولان را هم به فساد می‌کشند، اداره مال و اقتصاد کشور را در دست داشته باشند. مال و اقتصاد را باید به اشخاصی مانند حضرت یوسف(ع) سپرد.

وی با بیان اینکه مسؤول اقتصاد و دارایی باید حفیظ و علیم باشد‌، گفت: باید ببینیم امور اقتصاد کشور به دست چه کسانی است. این افراد تا چه اندازه توانایی دارند و امانت‌دار و حفیظ هستند. بودجه‌های کلان ۸۰ میلیون جمعیت به دست چه کسانی اداره می‌شود؛ این نکاتی است که در ارتباط با فدک باید مطرح کرد.

آیا مسؤولان به تأسی از اولیای الهی چنین اخلاقی دارند  که خلق خدا را بر خود مقدم بدارند

آیت الله صدیقی ابراز داشت: حضرت یوسف(ع) که پیامبر بود و مأموریت الهی را بر عهده داشت ظرفیت حفیظ بودن درباره خزائن و دارایی‌های مملکت را در خود داشت که این مسؤولیت را پذیرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حضرت داود(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت سلیمان(ع) و حضرت زهرا(س) امکانات مالی را در مجرای وحی به خود اختصاص داده بودند به این علت بود که بر مردم سرپرستی و ولایت داشتند. حضرت فاطمه(س) بر این باور و عقیده بود که «الجار ثم الدار»؛ مسؤولان باید ببینند آیا به تأسی از اولیای الهی چنین اخلاقی دارند  که خلق خدا را بر خود مقدم بدارند./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات