۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۴۵۱۱۲
رییس مرکز پژوهش های اسلامی صدرا:

وقتی جامعه به درستی اداره می شود که علوم انسانی اسلامی باشد

رییس مرکز پژوهش های اسلامی صدرا با بیان اینکه علوم انسانی مغز افزار اداره جامعه اسلامی است، گفت: وقتی جامعه به درستی اداره می شود که علوم انسانی اسلامی باشد.
 رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش های اسلامی صدرا در مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس بین المللی جوانان رضوی با تشکل های مردمی از سراسر کشور که امروز 6 دی در سالن صبا صدا و سیما برگزار شد، گفت: شکل گیری تمدن اسلامی یک فرآیند است و پروژه ای نیست.

وی با بیان اینکه برخی درباره پدیده تحول بنیادی در علوم انسانی بسیار حرف می زنند، افزود: اما لزوما این افراد آشنایی چندانی با این تمدن سازی نوین اسلامی ندارند و در حد همان حرف است.

رئیس مرکزپژوهش های اسلامی صدرا درادامه با بیان اینکه علوم انسانی مغز افزار اداره جامعه اسلامی است، تصریح کرد: وقتی جامعه به درستی اداره می شود که علوم انسانی اسلامی باشد و ما نمی توانیم از تمدن اسلامی که مهمترین مأموریت در این شرایط است غافل شویم.

وی با بیان اینکه مهمترین مأموریت در شرایط فعلی این موضوع است که به تحول بنیادین علوم انسانی کمک کنیم، اظهار کرد: در واقع تمدن اسلامی باید در رقابت با تمدن غربی شکل بگیرد و مقدمه و بستری برای تمدن مهدوی است.

رییس مرکز پژوهش های اسلامی صدرا درباره خاستگاه های رشد این تمدن اسلامی گفت: کشف و استنباط نظامات اجتماعی و کشف عالمانه ابزارها و روش ها در عرصه های گوناگون یکی از این بسترها است چرا که ما به دنبال تفکر نظام ساز هستیم اما باید توجه کرد که فاصله تا نظامات مترقی اسلام اعم از سیاست و اقتصادی فاصله کمی نیست.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که باید سرمایه گذاری جدی تر در حوزه های علمیه برای این امر صورت بگیرد، ابراز کرد: سومین گام قاعده گذاری دقیق اجتماعی گرایانه است چرا که ما در نگاه کلان قاعده گذاری هایی را داریم که اندیشه علوم اسلامی معطوف به همین جنس پایه گذاری است.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه ما در این زمینه ها خلأهای جدی داریم، گفت: در زمینه قاعده مند کردن کارهای اندکی انجام شده است و در عین حال رقیب که تمدن غربی است، جلوتر است که آنها می گویند ما ایدئولوژی نداریم و به همین دلیل باید برای ورود به عرصه تمدنی در این مقوله وارد شد.

وی با بیان اینکه تلاش در زمینه تعلیم و تربیت از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی نیز باید مشمول تمدن سازی شود، تصریح کرد: تعلیم و تربیت ما باید اسلامی و در خدمت اهداف اسلامی باشد چرا که ما از طریق تعلیم و تربیت اسلامی عمق فرهنگ دینی را در جان مخاطبان خود قرار داده ایم./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات