استقامت، راهکار الهی مقابله با جنگ روانی غرب است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نشست پایانی همایش «ما و غرب؛ در آراء و اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای» با سخنرانی حجتالاسلام حبیبالله بابایی، مدیر گروه غربشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برگزار شد.
وی در این نشست با تبیین مهمترین ابعاد غربشناسی در اندیشه رهبر معظم انقلاب، استقامت را «راهکار الهی مقابله با جنگ روانی غرب» دانست و بر لزوم شناخت لایههای روانشناختی مواجههی غرب با جهان اسلام تأکید کرد.
تجربهی غرب در سطح رهبری
حجت الاسلام بابایی نخستین عنصر متمایز غربشناسی رهبر معظم انقلاب را تجربهی کلان و راهبردی غرب در سطح رهبری دانست و گفت: «تجربهی غرب برای رهبر معظم انقلاب نه یک تجربهی زیستجهانی، بلکه تجربهی مواجههی ساختاری در قامت یک رهبر است؛ تجربهای که در تحلیلهای مرسوم غربشناسی بسیار کمسابقه است.
قرآنبنیانی در تحلیل غرب
وی دومین شاخصه را قرآنبنیانیِ غربشناسی رهبری معرفی کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در تحلیل هر موضع مهم دربارهی غرب، یک آیه قرآن را پشتوانه نظری قرار میدهند. چارچوب نظری ایشان قرآنی است و دادههای تحلیلی از دو منبع اصلی به دست میآید: تجربهی رهبری و مطالعات گسترده درباره تمدن غرب.
حجت الاسلام بابایی، تصریح کرد: محصول این دو منبع، کشف لایهای روانشناختی از مواجهه جهان اسلام با غرب است؛ لایهای که در ادبیات رایج غربشناسی مغفول مانده است.
مثلث روانیِ سلطه غرب
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به محور روانشناسی در غربشناسی رهبری تصریح کرد: در رفتار غرب نسبت به دیگریِ اسلامی سه مؤلفه بنیادین دیده میشود: اغوا، ارعاب و تحقیر. این مثلث روانی شالوده بسیاری از سیاستهای سلطهگرانه غرب است.
حجت الاسلام بابایی با اشاره به یک روایت آموزشی از پاکستان گفت: در نظام آموزشی بهجامانده از استعمار انگلی، نمره قبولی ۳۳ از ۱۰۰ تعیین شد؛ پیامی پنهان برای القای این ذهنیت که ‘شما توان بیشتری ندارید’. این دقیقاً همان سیاست ذهنیِ القای ضعف است که در ابعاد مختلف رفتاری غرب تکرار شده است.
نقطه افتراق «ما» و «غرب»
وی مهمترین نقطه تمایز میان رویکرد اسلامی و غربی را در مقوله ترس دانست و افزود: اگر بخواهیم تعبیر “ما و غرب” را خلاصه کنیم، یک سوی این مواجهه میگوید بترسید و سوی دیگر میگوید نترسید. ملتها گاهی با وجود امکانات فراوان، از ترس تسلیم میشوند و گاه مانند مردم یمن، با نترسیدن، واقعیت قدرت خود را آشکار میکنند.
حجت الاسلام بابایی توضیح داد: در قرآن استضعاف قبل از آنکه یک مفهوم اجتماعی باشد، یک مفهوم روانشناختی است؛ یعنی القای ضعف. جهان اسلام زمانی ضعیف میشود که این تلقین را بپذیرد، و اگر نپذیرد، حتی در شرایط ظاهری ضعف نیز قدرتمند میماند.
وی با تأکید بر اینکه استقامت در اندیشه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب یک راهکار الهی برای مقابله با جنگ روانی غرب است، افزود: استقامت دو کارکرد بنیادین دارد: ۱. آشکار کردن نقاط ضعف دشمن، ۲. آشکار کردن ظرفیتهای درونی و قوتهای امت اسلام. تا زمانی که ایستادگی نکنیم، نه ضعف غرب دیده میشود و نه قوت ما کشف میگردد. اما با استقامت، هم واقعیت غرب و هم توان حقیقی ما شناخته میشود و اینجاست که تعادل معرفتی و روانی میان ما و غرب شکل میگیرد.
حجتالاسلام بابایی تصریح کرد: غربشناسی رهبر معظم انقلاب بر دو ستون اصلی استوار است: تجربهی رهبری در مواجهه با غرب و تحلیل قرآنبنیاد. این ترکیب، لایههای روانشناختی سلطه غرب را آشکار میسازد و نسخهای الهی برای مقابله با آن ارائه میدهد؛ نسخهای که جوهره آن استقامت است؛ استقامتی که ضعف دشمن را برملا و قدرت امت اسلام را تثبیت میکند.