۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۵۵۲۲۶۹
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی:

اهداف متعالی و قله‌های زندگی معیار اسلام برای انسان‌شناسی است

مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: معیاری که اسلام برای انسان‌شناسی به ما داده اهداف و قله‌های زندگی است که انسان در نظر می‌گیرد و به سمت آنها حرکت می‌کند.
حجت الاسلام سعادتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام امید سعادتی، مسؤول اداره پژوهش حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشستی با موضوع «راهکارهای ارتقای سواد رسانه‌ای»، با اشاره به ضرورت آموزش مهارت تماشای انتقادی، اظهار کرد: مهارت تماشای انتقادی به این معنا است که فرد روش تجزیه و تحلیل متن رسانه را بیاموزد، پیام‌های مخفی در متن رسانه را کشف کند و آنچه در متن موجود نیست را بررسی کند.

وی با اشاره به موضوع تجزیه و تحلیل عمق محتوای رسانه‌ای، اضافه کرد: در این بخش باید بدانیم که تولیدکنندگان چه کسانی هستند؟ چه هدفی دارند؟ برای چه گروهی تولید می‌کنند؟ میزان سود آنان در این پروسه و ضررها متوجه کیست؟

وی توصیف و تبیین ارتباط دین با رسانه، واکاوی و ارائه صفات متقابل دین و رسانه، ایجاد شناسه الکترونیکی محتوای رسانه‌ای شامل مخاطب هدف، میزان اثرگذاری، جهت اثرگذاری، مدت انقضای متن رسانه‌ای و هدف‌گذاری محتوای رسانه‌ای را ازجمله راهکارهای این بخش برشمرد.

حجت‌الاسلام سعادتی در ادامه با اشاره به اینکه در این زمینه باید همت‌های خود را افزایش دهیم، گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند: «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ» و تأکید می‌کنند که ارزش هر کس به اندازه همت او است.

وی ادامه داد: قدر و نمره هر کس به اندازه همت او است، هر کسی را با همت او می‌توان نمره داد و ارزیابی کرد هرچه همت انسان بالاتر باشد قدر و منزلت او بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام سعادتی خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «أکثَرُ النّاسِ قیمَةً أکثَرُهُم عِلما وأقَلُّ النّاسِ قیمَةً أقَلُّهُم عِلما»؛ باارزش‌ترین مردم کسانی هستند که از دانش بیشتری برخوردارند و کم‌ارزش‌ترین مردم کسانی هستند که از دانش کمتری بهره‌مندند.

وی افزود: معیاری که اسلام برای انسان‌شناسی به ما داده اهداف و قله‌های زندگی است که انسان در نظر می‌گیرد و به سمت آنها حرکت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هرچه به سمت قله بلندتر در حال حرکت باشیم زحمت بیشتری دارد؛ اما لذت دست‌یابی به آن هم بیشتر است./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات