۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۵۴۰۹۵

حوزه تراز انقلاب از دیدگاه ‌آیت الله سیفی مازندرانی

استاد حوزه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب عصاره مبانی اسلامی را بیان می کنند، گفت: وظیفه حوزه انقلابی این است که بیانات ایشان را مستدل، مبرهن و با استناد به آیات و روایات برای مردم تبیین کند.
 آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی  امروز در نشست تخصصی دانش افزایی بصیرت با موضوع «حوزه و طلبه تراز انقلاب اسلامی» که از سوی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه تراز انقلاب آن است که ارزش های انقلاب اسلامی در آن نهادینه شده باشد، گفت: حوزه تراز انقلاب اسلامی این است که ارزش هایی که هویت نظام اسلامی را تشکیل می دهد با استدلال های فنی و اجتهادی محور تدریس ها، تألیف ها و تبلیغ ها قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به آیه نفی سبیل اشاره کرد و با تأکید بر اینکه یکی از ارزش های اصلی انقلاب ما نفی سلطه استکبار جهانی است، اظهار داشت: این موضوع باید در وقایع و معاهده های امروزی مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ ناگفته نماند که امروزه نیز ردپای احکام غیر اسلامی در جامعه به چشم می خورد که نمونه بارز آن برجام، سند ۲۰۳۰ و غیره است که موجبات سلطه استکبار را فراهم می کند.

وی افزود: درست است که در قرآن کریم بر پایبندی به عهد تأکید شده است، اما باید بدانیم که وفاداری به عهد از منظر احکام اسلامی دارای دو شرط است یکی اینکه این عهد به دین نقص و ضرری وارد نسازد و دوماً اینکه طرف عهد از دشمنان اسلام پشتیبانی نکند؛ این در حالی است که برجام منشأ تحریم های جدید علیه ایران شده و همچنین طرف معاهده کشوری است که مستقیماً از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می کند؛ بر این اساس کسی حق ندارد این معاهده را ادامه دهد و عمل به آن بر خلاف آموزه های اسلامی است، زیرا ادامه دادن این معاهده به حکم اولی و ثانوی  حرام و غیر شرعی است.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه ولی امر مسلمین برای برجام 9 شرط گذاشتند، تصریح کرد: متأسفانه مسؤولان به هیچکدام از این شروط عمل نکردند، افزون بر این گفتند «برجام شرط بردار نیست»؛ باید به آنها گفت  وقتی ولی امر ۹ شرط گذاشته است، باید دانست که حتی اگر یک شرط هم رعایت نشود آن معاهده باطل است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از عملکرد دولت در زمینه برجام ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند در زمینه برجام «نرمش قهرمانانه» داشته باشید، اما دست اندرکاران این پیام را درک نکردند و و به جای آن نرمشی منفعلانه از خود نشان دادند؛ این چه برجامی است که حتی از از یک بند آن هم نتوانستند علیه آمریکا استفاده کنند؟ باید با افتخار و سربلندی در برابر آمریکا گفته می شد «برجام شرط پذیر نیست، مگر شرطی که ولی امر ما بگذارد» نه اینکه سر خود را پایین انداختند و نسبت به اوامر ولایت فقیه بی توجهی کردند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی یعنی اینکه در این مواقع به میدان آمده و از ولی امر پشتیبانی کند، نه اینکه چند جلسه شعاری برگزار کند و حرکت های منفعلانه از خود نشان دهد.

آیت الله سیفی مازندرانی نظر ولی فقیه را بر اساس نص آیات و روایات فصل الخطاب خواند و عنوان داشت: کسی که ولایت فقیه را قبول دارد باید همه نظریات ولی فقیه را نصب العین قرار دهد، نه اینکه سخن از نقد کلام معصومان(ع) به میان اورده و آن را رد کند؛ به علت اینکه ولی فقیه خارج از چارچوب دین سخن نمی گوید، سخن او نه تنها نقدبردار نیست، بلکه نباید ذره ای نسبت به آن اعتراض داشت.

استاد درس خارج حوزه های علمیه اضافه کرد: شخصی که در رتبه های بالای کشوری به مسؤولیت برسد به این معنا نیست که فقاهت دارد، بلکه او تنها یک مجری قوانین است و باید به کار اجرایی خود بپردازد، نه اینکه در چارچوب فقه داخل شده و نظر بدهد.

وی خطاب به برخی مسؤولان تصریح کرد: اگر شما فقاهت داشتیدکه ضروریات و اولیات دین را انکار نمی کردید؛ چندی قبل از سوی برخی مسؤولان گفته شد «کجای سیره معصومان(ع) اینگونه بوده است که حجاب را اجبار می کردند؟» که اگر سخنان این افراد را حمل بر صحت کنیم، باز هم نشانه بی سوادی آنها است، چراکه این سخن نهایت بی اطلاعی اینها را از دین نشان می دهد، آیا مگر همه مبانی را باید از سیره معصوم(ع) گرفت؟ پس سایر مبانی دینی چه می شود؟ این افراد صاحب تریبون هستند و حرف هایی که در مورد اسلام بر زبان جاری می کنند، سبب می شود مردم فکر کنند نظر دین اسلام نیز چنین است که این ها می گویند؛ وظیفه حوزه انقلابی این است که این مسائل و ارزش های الهی انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کند.

آیت الله سیفی مازندرانی با انتقاد از طرح تصویب پایه حقوق های 17 میلیونی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروزه یک مجتهد که سال ها درس خوانده و از دکتری های دانشگاهی بسیار بالاتر است، دو میلیون هم حقوق نمی گیرد، اما برای برخی افراد حقوق های بالا در نظر می گیرند و آن را در مجلس هم اعلام می کنند، بدیهی است که این ناعدالتی سبب نارضایتی عمم مردم خواهد شد؛ اگر به ناعدالتی ها ادامه داده شود به یقین حوزه انقلابی در برابر آن ها قیام خواهد کرد.

وی افزود: فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب سبب از بین رفتن ماهیت نظام جمهوری اسلامی می شود؛ ما نمی خواهیم تنها یک نام از جمهوری اسلامی بر کشورمان نقش بسته باشد و همانند افغانستان و پاکستان مستعمره استکبار جهانی باشیم؛ ما هویت اسلامی را خواستاریم.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب عصاره مبانی اسلامی را بیان می کنند، یادآور شد: وظیفه حوزه انقلابی این است که بیانات ایشان را مستدل، مبرهن و با استناد به آیات و روایات برای مردم تبیین کند و در این رسالت بزرگ صداوسیما نیز باید با رساندن صدای حوزه انقلابی به همگان ما را یاری کند؛ حوزه انقلابی باید از جنگ تبلیغاتی و هیاهو دوری کرده و نظام مند عمل کند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات