۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۹۹۴
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران عنوان کرد؛

بازخوانی منشور روحانیت، فرصتی برای تحول در جایگاه حوزه و روحانیت

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران، منشور روحانیت امام خمینی(ره) را نقطه عطفی در تقویت جایگاه حوزه و روحانیت دانست و گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با صدور این منشور یک تحول عظیمی در جایگاه روحانیت ایجاد کرد.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، منشور روحانیت امام خمینی(ره) را نقطه عطفی در تقویت جایگاه حوزه  و روحانیت دانست و گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با صدور این منشور یک تحول عظیمی در جایگاه روحانیت ایجاد کرد.

وی با بیان این که کلمه به کلمه بندهای این منشور ارزشمند می تواند تضمین کننده جایگاه حوزه و روحانیت در جامعه اسلامی باشد، افزود: حال باید دید امروز که بیش از دو دهه از صدور آن منشور تاریخی می گذرد تا چه حد حوزه های علمیه و روحانیت توانسته اند در جهت تحقق آن شاخصه های مهم گام بردارند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که منشور روحانیت امام خمینی(ره)، گنجینه ای ارزشمند برای یک تحول اساسی در حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: حوزه و روحانیت برای رشد و بالندگی باید به همه بخش های این منشور جامه عمل بپوشانند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بسیار دقیق و عمیق به نقاط ضعف و قوت حوزه و روحانیت اشاره کردند، بیان داشت: توجه جدی به بخش های مختلف این منشور می تواند حوزه های علمیه را بسیاری از بحران و مشکلات احتمالی دور کند و هر روز بر عظمت جایگاه روحانیت بیافزاید.

استاد حوزه علمیه مازندران، منشور روحانیت امام خمینی(ره) را نشان دهنده اشرافیت و نگاه عمیق ایشان نسبت به شرایط فعلی و آینده حوزه و روحانیت است، تصریح کرد: این نگاه دقیق بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نقشه راه رشد و بالندگی حوزه های علمیه و روحانیت شیعه است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه آن طور که انتظار می رفت منشور روحانیت مورد توجه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: امروز که در دهه چهار انقلاب قرار دهیم حوزه های علمیه و روحانیت باید ضمن توجه جدی تر به این منشور، آن را از مهجوریت خارج کنند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که انقلاب اسلامی با محوریت و نقش آفرینی حوزه و روحانیت آغاز و به پیروزی رسید، تصریح کرد: امام خمینی(ره) به دلیل جایگاه ویژه و بسیار حساس روحانیت در نظام اسلامی نسبت به صدور آن منشور مهم اقدام کردند و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام خمینی(ره) در آن منشور ارزشمند خود از روحانیت مبارز، مجاهد و انقلابی تجلیل کردند، بیان داشت: روحانیت شیعه در طول تاریخ نیز همواره در برابر نااهلان و بدخواهان دین و آیین ایستاد و ثابت کرد که هیچ گاه در برابر ظلم ظالمان سکوت نخواهد کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که روحانیت شیعه در دعوت مردم و جامعه به حقیقت دین هیچ گاه دچار سستی و کاهلی نشست بلکه با قدرت مسیر حق را ادامه داد، خاطرنشان کرد: روحانیت شیعه در همه عرصه ها و صحنه های دفاع از دین خود پیشگام بوده و خطرات را به جان خریده و تنها گسترش اسلام ناب را در سر پرورانده است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که روحانیت در ظلم ستیزی و مبارزه با سلطه اجانب همواره پیشتاز بوده است، بیان داشت: جریان نهضت انقلاب اسلامی نیز با پیشتازی حوزه و روحانیت به پیروزی رسید و نقش روحانیت انقلابی در پیروزی نهضت امام خمینی(ره) هیچ گاه غیر قابل انکار نیست.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به در همه انقلاب های مردمی و دینی، علما و روحانیت همواره پیشگام بودند و در این مسیر حتی جان خود را نیز تقدیم کردند، افزود: روحانیت همواره نسبت به دین و انقلاب دغدغه داشته و برای حفظ و حراست از آن در مقابل جریان های معاند و الحادی ایستاده است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از مهم ترین شاخصه های علما و روحانیت که امام خمینی(ره) نیز در منشور روحانیت به آن اشاره کرده اند، مردمی بودن این قشر اثرگذار است، گفت: روحانیت در ترویج دین و معارف اسلامی همواره خود را به مردم عرضه کرده و همین موجب ماندگاری این قشر اثرگذار جامعه شده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که همین مردمی بودن، زهد، تقوا، ساده زیستی، شجاعت و عدم وابستگی به قدرت ها موجب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به روحانیت شده است، افزود: اما نباید فراموش کرد که حفظ جایگاه روحانیت در جامعه و به ویژه در میان مردم در گرو حفظ این ویژگی ها و شاخصه های ارزشمند است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمنان و بدخواهان انقلاب همواره با موج آفرینی و تبلیغات دروغین تلاش کردند تا مردم را نسبت به جامعه روحانیت بدبین و بی اعتماد کنند، افزود: روحانیت اصیل و انقلابی باید با سرلوحه قرار دادن منشور روحانیت امام خمینی(ره) ضمن خنثی کردن توطئه دشمن خبیث، همچنان جایگاه خود را در جامعه حفظ کند و در جهت استحکام آن تلاش کند./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات