۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۸۶۹
دهقان در گفت‌وگو با رسا:

دولت اراده ای برای حمایت از تولید داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای حمایت از تولید داخلی ندارد، گفت: بیکاری نه تنها معیشت مردم را هدف قرار می‌دهد بلکه ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.
محمد دهقان

محمد دهقان نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، در خصوص «تحقق شعار سال ۹۶ توسط دولت» با اشاره به اینکه دولت علی‌رغم شعارهایی که می‌دهد اهتمام خاصی برای تحقق تولید و اشتغال ندارد، گفت: تنگناهایی در کشور وجود دارد، اما اگر اراده‌ای برای حمایت از تولید باشد بسیاری از اقدامات بدون نیاز به پول قابل حل خواهد بود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین گام تقویت تولید مبارزه با قاچاق است، افزود: متاسفانه تنها اقدام دولت کاهش آمار در زمینه قاچاق است.

وی وضعیت قاچاق کالا را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ قانون مبارزه به قاچاق کالا و ارز تصویب شده است، عمل به این قانون کار راحتی بود؛ اما در حدود پنج سال گذشته اقدامی در این راستا انجام نشده است.

دهقان به برچسب گذاری کالا‌های وارداتی، نصب تجهیزات در مرزها و جاده‌ها براساس قانون مبارزه با کالا و ارز اشاره کرد و گفت: هیچ یک از این اقدامات نیاز به پول زیادی ندارد اما توسط دولت انجام نشده است.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در خانه ملت یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق را مبارزه با فساد گمرکی عنوان کرد و گفت: اگر فساد گمرکی وجود نداشته باشد، قاچاق کالا به شدت کاهش پیدا می‌کند.

دهقان با تاکید بر اینکه با جلوگیری از واردات بی رویه می‌توان تولید را تقویت کرد، اظهار داشت: دولت باید از واردات کالاهایی که به حد نیاز در کشور تولید می‌شود اجتناب کند.

وی دلیل این واردات بی‌رویه را روابط ناسالم دانست و خاطرنشان کرد: دولت به دلیل وجود این روابط جلوی واردات را نمی‌گیرد، این موضوع خیانت به کشور محسوب می‌شود، در همین زمینه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره منع واردات کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند می‌توان اشاره کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به افزایش قیمت دلار در کشور اشاره کرد و دلیل آن را سیاست دولت در تامین کسری بودجه دانست و گفت: افزایش قیمت دلار، بالا رفتن قیمت مواد اولیه را در پی دارد و همین امر موجب می‌شود که تولید کننده داخلی قدرت رقابت را از دست دهد.

دهقان با اشاره به اینکه مشوق‌های صادراتی مدت‌هاست که از طرف دولت انجام نمی‌شود، گفت: در سراسر دنیا دولت‌ها مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان درنظر می‌گیرند، اما متأسفانه وقتی است که این مشوق‌های قانونی توسط دولت متوقف شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت در بحث تولید و اشتغال کار خاصی انجام نداده است، گفت: در سال ۹۶ به دلیل واردات بی‌رویه کالا بسیاری از کارخانجات تعطیل و ورشکسته شده‌اند که این اتفاق ضربه سنگینی به تولید و اشتغال کشور وارد کرده است.

این نماینده مجلس مهم‌ترین وظیفه دولت را براساس قانون اساسی ایجاد شغل دانست و اظهار داشت: جدی‌ترین مشکلی که هم معیشت مردم را در تنگنا قرار می‌دهد و هم ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال دارد؛ بیکاری است.

وی با بیان اینکه فردی که شغل داشته باشد می‌تواند معیشت خود را تامین کند، گفت: دولت اگر نمی‌تواند شغل ایجاد کند، حداقل کارگرها را بیکار نکند.

دهقان در پایان با بیان این مطلب که دولت اگر خرابکاری نکند، تولید کنندگان می‌توانند مشکل را برطرف کنند، خاطرنشان کرد:  مهمترین نیاز امروز کشور صداقت است، از دولت انتظار می‌رود که آمار واقعی را ارائه کند، زیرا همه باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند./۸۵۶/ت
۳۰۲/ق

ارسال نظرات