۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۵۷۹۱۸
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرشفیعی مطرح کرد؛

تأثیر شخصیت‌ساز انتخاب نام شایسته برای فرزندان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ائمه معصوم(ع) آداب ویژه‌ای برای نامگذاری فرزندان خود داشته‌اند، از تأثیر شخصیت‌ساز انتخاب نام نیکو و شایسته سخن گفت.
حجت الاسلام میرشفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرشفیعی، استاد حوزه علمیه قم امشب در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه مؤمنان باید در تمامی عرصه پیرو اهل بیت(ع) باشند، گفت: یکی از مهم ترین توصیه های رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) انتخاب نام نیکو و شایسته برای فرزند است و قرآن کریم انتخاب نام شایسته برای فرزندان را از حقوق فرزندان بر پدر می داند.

وی افزود: باید توجه داشت که نام تنها واژه ای برای مورد خطاب قرار دادن انسان ها نیست بلکه انتخاب نام و به ویژه نام اهل بیت(ع) اثرات تربیتی خاصی بر فرزندان داشته و در شکل گیری شخصیت آنها نقش مؤثری دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ائمه معصوم(ع) آداب ویژه ای برای نامگذاری فرزندان خود داشتند و همواره نام اهل بیت(ع) را برای فرزندان خود انتخاب کرده و این بزرگان نام فرزندان خود را قبل از تولد انتخاب کرده و  نوزاد قبل از تولد دارای نام بود.

حجت الاسلام میرشفیعی با اشاره به اینکه انتخاب نام برای فرزند در دوران جنینی از سنت های رسول خدا(ص) و امام علی(ع) است، گفت: سخن گفتن ائمه معصوم(ع) در شکم با مادرشان نیز گویای این مطلب است به همین دلیل اهل بیت(ع) قبل از تولد برای فرزندان خود نام انتخاب می کردند زیرا انتخاب نام برای جنین و صحبت کردن مادر با او و صدا زدنش با نام های بزرگان دین موجب اثراتتربیتی خاصی بر شخصیت فرزندان می شود.

وی با بیان اینکه با انتخاب نام اهل بیت(ع) برای فرزندان خود می توانیم زمینه سعادت آنها را فراهم کنیم، گفت: البته باید تربیت فرزند نیز در ادامه همین نام گذاری نیکو و شایسته و متکی به سیره اهل بیت(ع) باشد.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) از نظر مقام و رتبه نسبت به چهار زن برتر عالم یعنی حضرت مریم، حضرت آسیه و حضرت خدیجه(س) برتری دارند، گفت: این برتری هم از نظر خلقت وجودی و هم از نظر مقام و منزلت حضرت زهرا(س) است و حضرت زهرا(س) ممتحنه ای هستند که خداوند قبل از خلقت ایشان را امتحان کرده و ایشان از بزرگترین ابتلاء عالم یعنی مصیبت کربلا سربلند بیرون آمده اند و تمامی وجود خود را برای خداوند خالص کرده اند.

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان اینکه از حضرت رسول(ص) روایت های مختلفی در مورد مقام و جایگاه حضرت زهرا(س) وجود دارد، یادآور شد: به حدی جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) بالا بوده و ایشان مقام و جایگاه خاصی دارند که حضرت رسول(ص) با آن مرتبه عظیم در خلقت در دوسالگی بر دستان این بانو بوسه زدند و فرمودند پدر به فدایش باد.

وی افزود: در دوران نوجوانی و جوانی هم حضرت رسول(ص) به خواست خداوند بالاترین لقب در عالم خلقت یعنی «ام ابیها» را برای حضرت زهرا(س) در میان مردم تبیین کرده و امت را به نیکی و احسان به این بانو دعوت کرده و بهشتی شدن را پاداش محبان و شیعیان واقعی این بانو عنوان کردند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات