۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۵۸۳۵۳
کارشناس مذهبی:

استارتاپ‌های فرهنگی می‌توانند مولد نگاه‌های خلاقانه در فضای حوزوی باشند

مرویان حسینی گفت: استارتاپ ها می توانند یکی از راه‌های تعامل حوزه و دانشگاه باشد، زیرا از تکنولوژی استارتاپ می توان در ارائه معارف اسلامی به خوبی بهره مند شد.
حوزه علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید رضا مرویان حسینی، پژوهشگر حوزه خانواده در حاشیه نخستین رویداد نوآوری درعلوم و معارف اسلامی گفت: استارت آپ های فرهنگی می‌توانند به عنوان یکی از راهکارها در انتقال معارف اسلامی و کاربردی کردن آن با تأکید بر ابعاد مهارتی و توجه به نیازهای روز جامعه نقش بسزایی ایفا کنند.

معارف اسلامی را باید از منابع اصلی‌ آن به سطح کاربردی در جامعه برسانیم چرا که استارتاپ ها دارای ساختارهایی هستند که قابلیت فراهم کردن این امکان را دارند و می توانند منابع و محتوای دینی را از طریق تولید محصولات و نتایج به سطح نیازهای جامعه برسانند.

مرویان حسینی تصریح کرد: در زمینه استارت آپ های مذهبی نیاز است که به جنبه های کاربردی و عملیاتی و تبدیل فرآیند از ایده به محصول توجه شود چرا که فرآیند تبدیل ایده به محصول همراه با مراحل و گلوگاه‌هایی است که در انتقال آمیزه های اسلامی به جامعه باید به ماندگاری معارف اسلامی و عملیاتی کردن آن به مخاطب اهمیت دهد.

مرویان حسینی  گفت: شناخت سطح نیاز مخاطب، مراحل و ویژگی های وضعیت بومی شناختی مخاطب از الزامات و پیش نیازهای عملیاتی کردن استارت آپ ها است، از طرفی نیازمند توجه به محیط استارتاپ ها از حیث محیط فرهنگی، اقلیمی، زیستی، سیاسی و تکنولوژی است.

وی با اشاره به این مطلب که هر وقت بخواهیم مقوله ای را از سطح نیاز دنبال کنیم باید تحلیل محیط صورت بگیرد، اظهار کرد: درباره استارتاپ‌ها نیز توجه به این موضوع اهمیت دارد چرا که ویژگی بارز آنها رفع نیاز است.

پژوهشگر حوزه خانواده ابراز کرد: دلیل کاربردی، عملیاتی و مهارتی بودن ویژگی بارز استارت آپ ها رفع نیاز است که در همین راستا باید به اشکال و موقعیت های محیطی توجه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآیند تبدیل به محصول در ساختار نوآورانه باید به به دور از پیچیدگی و مراحل طولانی باشد، اظهار کرد: روحانیان و طلبه هایی که در گام های آغازین هستند عرصه هایی را باید انتخاب کنند که دارای مراحل طولانی نباشد که گام اول آن آشنایی طلاب و روحانیان با مقوله استارت آپ ها و گام دوم تناسب استارت آپ ها با اقلیم و نیازها است.

با اشاره به اینکه محصولی هدف آفرین و انگیزه آفرین که درجه برانگیختگی بالاتری ایجاد کند، خاطرنشان کرد: استارت آپ تجربه جدیدی است که در کشور ما و به خصوص در فضای مجازی حوزه های علمیه در حال شکل گیری است، از این حیث کار جمعی و فعالیت مشارکتی را می تواند افزایش دهد زیرا می تواند زمینه ساز نگاه های خلاقانه و زاینده ای در فضای حوزوی باشد./934/د103/ب1

ارسال نظرات