۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۶۱۶۹۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری کنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی در تبریز، افتتاح دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مراغه و اعلام میزان زکات پرداختی مردم آذربایجان شرقی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد فرشبافیان، رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز گفت: کنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی با شرکت نظامی شناسان داخلی و خارجی در آبان ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. این کنگره در روزهای 22 تا 23 آبان با حضور نظامی‌پژوهان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به محورهای اصلی این کنگره گفت: بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، عصر نظامی (حاکمان، شاعران، شخص نظامی، اوضاع سیاسی فرهنگی و ...) و باورهای دینی و اندیشه های عرفانی در آثار نظامی از جمله این محورها است.

وی نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی و نسخه شناسی آثار نظامی و موضوعات مرتبط را از دیگر محورهای این کنگره بین المللی عنوان کرد و از اساتید، محققان و علاقمندان خواست، آثار و مقالات خود با محوریت موضوعات ذکر شده به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

فرشبافیان مهلت ارسال چکیده مقالات به این کنگره را 30 اردیبهشت ماه اعلام کرد و افزود: مهلت ارسال اصل مقالات نیز 30 خرداد ماه سال جاری است. به گفته وی این کنگره گامی اول برای انجام کارهای بزرگ علمی و فرهنگی در سال جاری و سال های آینده خواهد بود.

افتتاح دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در مراغه

محمدیوسف شاکری، سرپرست دفترنمایندگی آستان قدس رضوی در آذربایجان‌شرقی در مراسم افتتاح دفتر آستان در مراغه اظهار داشت: جذب خادم برای حرم امام رضا(ع)، شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت و دستگیری از نیازمندان، اعزام زائر اولی‌‌ها به مشهد و بهره‌گیری از ظرفیت کارآفرینان و آستان قدس برای ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا از برنامه‌های این نمایندگی در مراغه است.

سرپرست دفترنمایندگی آستان قدس رضوی در آذربایجان‌شرقی افزود: دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی تاکنون در پنج شهر استان راه‌اندازی شده و تا پایان سال در تمام شهرهای استان ایجاد می‌شود.

حجت‌الا سلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه نیز در این جلسه با تبریک مبعث حضرت رسول اکرم (ص) گفت: مردم ایران در طول تاریخ اسلام هرچه داشته‌اند در راه اهل بیت و برای پاسداری از حریم آل الله صرف کرده‌اند.مردم حسینی و ولایتمدار آذربایجان‌شرقی نیز در کارهای خیر همیشه پیشقدم  بوده و در کشور نمونه هستند.

مسابقات دانش آموزی قرآن، عترت و نماز در آذربایجان شرقی برگزار می شود

حسین عزیزعلی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات دانش آموزی قرآن، عترت و نماز در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: این مسابقات در رشته های قرائت، اذان، مداحی، تفسیر، نهج البلاغه، حفظ، صحیفه سجادیه، احکام و انشای نماز در مقطع زیر 18 سال در مرحله استانی برگزار می شود.

وی افزود: مرحله استانی این مسابقات از 27 فرودین ماه تا 30 فرودین ماه امسال در بخش بانوان و از 31 فروردین ماه تا سوم اردیبهشت در بخش برادران با حضور بیش از دو هزار و 500 نفر شرکت کننده برگزار می شود که نفرات برتر این مسابقات در 18 رشته به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه  استان همچنین به برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مقطع بالای 18 سال نیز اشاره کرد و گفت: مرحله شهرستانی این مسابقات اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود که زمان دقیق این مسابقات نیز متعاقبا اعلام می شود.

مردم آذربایجان شرقی ۱۴ میلیارد تومان زکات پرداخت کردند

محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد و دبیر شورای زکات استان آذربایجان شرقی گفت: مردم نیکوکار این استان در سال گذشته 14 میلیارد و 868 میلیون تومان زکات پرداخت کردندکه نسبت به سال قبل از آن 13 درصد افزایش‌یافته است..

کلامی با اعلام اینکه کشاورزان استان در سال 95 بیش از 13 میلیارد تومان زکات پرداخت کرده بودند، گفت: در سال 96 از مجموع زکات جمع‌آوری‌شده 71 درصد برای امور محرومان و 29 درصد به پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه شش هزار عامل افتخاری زکات در استان آذربایجان شرقی وجود دارد، افزود: در سال گذشته از یک هزار و 610 روستای مشمول زکات در استان، کشاورزان یک هزار و 252 روستا، زکات خود را به دبیرخانه شورای زکات استان پرداخت کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: زکات جمع‌آوری‌شده بین محرومان، ایتام، فرزندان محسنین، زنان سرپرست خانوار توزیع و همچنین در معیشت نیازمندان، درمان بیماران، جهیزیه نوعروسان، مسکن مددجویان و تحصیل دانش آموزان هزینه شده است./935/پ204/ب1

ارسال نظرات