۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۵۶۲۴۳۴

مصوبات امروز نمایندگان مجلس

وکلای ملت امروز طرح‌هایی در حوزه «عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور»، « تنظیم مقررات مالی و اداری آموزش و پرورش»، «قانون رفع موانع تولید»، «تعیین تکلیف استخدام معملمان حق التدریس» را تصویب کردند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت در خانه ملت امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در صحن علنی پارلمان طرح‌ها و لوایح مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مشروح مصوبات امروز مجلس به شرح ذیل است:

طرح الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید به کمیسیون مربوطه برگشت

طرح یک فوریتی الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دستور کار مجلس قرار گرفت تا جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی روی آن اعمال شود.

در جریان بررسی این طرح، علی لاریجانی گفت که گزارش جدید کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نظر شورای نگهبان را تامین نمی‌کند، لذا بازگشت این طرح به کمیسیون به رای نمایندگان گذاشته شد.

نمایندگان با ۱۰۲ رای موافق،‌ ۳ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر با ارجاع مجدد طرح به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی موافقت کردند.

موافقت مجلس با کلیات طرح تنظیم مقررات مالی و اداری آموزش و پرورش

طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون برنامه مبنی بر رد این طرح و اعلام موافقت کمیسیون آموزش با کلیات آن اصل طرح به رای نمایندگان گذاشته شد.

بر این اساس نمایندگان با 126 رای موافق، 68 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.

علی لاریجانی رییس مجلس پس از تصویب کلیات این طرح آن را به کمیسیون برای رفع اشکالات ارجاع کرد و ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور بتواند برای جامعه فرهنگیان امر پایدار و مستمری باشد.


موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را با ۱۲۹ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

این درخواست مشتمل  بر ۶ محور شامل، سوالاتی چون چرا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح‌ها و حتی تهیه آنها ناکارآمد است، علت ناکارآمدی سازمان در پشتیبانی از مجریان موفق و برخورد با مجریان ناموفق در حوزه‌های مختلف کاری چه می‌باشد؛ مدل مدیریت در جنگل‌ها و مراتع با تعطیلی‌ طرح‌های گذشته چیست؟ چگونه با وجود ریزش شدید نیروی انسانی و امکانات، حفاظت از منابع طبیعی صورت می‌گیرد. قاچاق چوب با روند ترکیبی طرح‌های جنگل‌داری تشدید شده است سازمان چه اقدامی کرده است و چرا طرح‌های منابع طبیعی از جمله طرح‌های جنگل‌داری، مرتع داری، مدیریت منابع جنگلی، تعادل دام و مرتع، خروج دام از جنگل، ممیزی اراضی، و اتمام موضوع اخذ سند منابع ملی به شکست انجامیده است.

طرح تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس به کمیسیون آموزش رفت

طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با اصلاحات و الحاقات بعدی در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت که نمایندگان این طرح را با ۷۳ رای موافق، ‌۹۶ رای مخالف و ۹۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرساندند.

بعد از آن علی مطهری رییس جلسه از نمایندگان خواست که رای خود را جهت ارجاع این طرح به کمیسیون آموزش برای بررسی بیشتر اعلام کنند. نمایندگان با ۱۵۱ رای موافق،‌ ۱۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند که این طرح به کمیسیون رود.

این طرح به دنبال این است که تکالیفی برای وزارت آموزش و پرورش جهت استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد کند به این شرط که آزمون اسخدامی برگزار شده و آنها حداقل دوره آموزشی یکساله را در آموزشگاه فرهنگیان طی کنند.

لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن و کنسرو زیتون تصویب شد

مجلس لایحه موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون با ۱۵۴ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد. طبق ماده واحده این لایحه،‌ موافقتنامه بین‌المللی روغن زیتون و کنسرو زیتون مورخ ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) مشتمل بر یک مقدمه و ۳۷ ماده و ۳ زمینه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

براساس تبصره ماده واحده رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارجاع به داوری موضوع بند ۴ ماده ۲۶ موافقتنامه توسط دولت و اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد اصلاح موافقتنامه موضوع ماده ۳۲ الزامی است.

در جریان بررسی این لایحه علی مطهری نائب رئیس مجلس این قرارداد را بسیار مهم خواند و گفت که اگر تصویب نشود به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر به عنوان مخالف این لایحه گفت: ما نمی‌توانیم به ترجمه دولت در این لایحه اعتماد کنیم، چون در معاهده پالرمو متن ترجمه شده با متن اصلی متفاوت بود. بهتر است مرکز پژوهش‌ها، مرکز راستی آزمایی را ایجاد کند تا لوایح دولت راستی‌آزمایی شود.

مطهری رئیس جلسه در واکنش به این صحبت‌های حاجی دلیگانی گفت که این که در جایی اشتباه متنی ترجمه شده است را نباید به همه موارد تسری دهیم، صحبت‌های شما به معنای بی اعتمادی دولت است.

منوچهر جمالی نماینده رودبار به عنوان موافق این لایحه تاکید کرد که با تصویب این لایحه عضو شورای جهانی می‌شویم که ایران نامزد ریاست این شورا است./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات