۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۶۳۱۸۹
لاریجانی در کمیته برنامه ریزی شهرستان قم خبرداد؛

تخصیص ۱۲ هزار میلیارد برای معالجه چرخه اقتصادی روستاها

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که روستاهای ما ظرفیت های اقتصادی زیادی دارند از تخصیص ۱۲ هزار میلیارد وام ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در حواشی روستاها از محل صندوق توسعه روستایی خبرداد.
لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در کمیته برنامه ریزی شهرستان قم که در سالن نشست های فرمانداری برگزار شد، با بیان این که حرکت های خوبی در زمینه های گازرسانی و آب رسانی در قم صورت گرفته است، اظهار داشت: البته بسیاری از استان های کشور بامعضل آب شرب مواجه هستند.

وی افزود: وزارت نیرو و بخش های دیگر کشور درگیر این مشکل هستند ولی در استان قم این خدمات به روستاها می رسد اما باید تدبیری برای آب صورت گیرد و صرفه جویی به صورت جدی پیگیری شود.

لاریجانی عنوان کرد: صدا و سیمای استان قم نیز باید به این مسأله ورود کنند و بحث صرفه جویی در آب به ویژه در بخش کشاورزی را مطرح کنند؛ مصوبه مجلس می تواند همچون گذشته در شورای برنامه ریزی استان پیگیری شود تا همان تدبیر گذشته دنبال شود.

وی با اشاره به این که بخش های روستایی قم دارای ظرفیت های بالایی هستند، ابراز داشت: برخی از روستاهای قم دارای ظرفیت توریستی هستند که نیاز به تخصیص اعتبار و هزینه کرد بیشتری دارند ولی این اطمینان را به روستاییان استان قم می دهیم که طی دو سال آینده پروژه های گاز رسانی و آب رسانی به اتمام برسد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دهیاران نیز این مسأله را بدانند که کارهای زیرساختی در روستاها در حال شکل گیری است ولی اگر وضعیت اقتصادی روستاها سامان پیدا نکند، مردم به سمت شهرها سوق داده می شوند که برای این کار با لایحه ای از دولت در مجلس تدابیری صورت گرفته است.

وی بیان داشت: طرح هایی برای معالجه چرخه اقتصادی روستاها داریم تا در حواشی روستاها شغل ایجاد شود که نتیجه آن عدم خروج روستاییان به سمت شهرها است، برای این کار 12 هزار میلیارد در زمینه های معدنی، صنعتی و کارگاه های بسته بندی و خانگی و موارد دیگر برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت با عنایت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه روستایی تخصیص داده شده است.

لاریجانی با تأکید بر این که کمک به روستاها فقط جاده سازی و ساختمان سازی نیست، ابراز داشت: مهمترین مسأله سرمایه گذاری در روستاها است و مردمی هستند که دوست دارند در روستاهای خود سرمایه گذاری کنند و ما می توانیم برای این کار تسهیلات ارزان قیمت اعطا کنیم.

وی افزود: شوراهای اسلامی و دهیاران و بخشداران به این موضوع توجه کنند که صرف آب رسانی و گازرسانی بدون فراهم سازی زمینه های اقتصادی فایده چندانی ندارد و مردم از روستاها می‌روند، برخی روستاها امکانات زیادی دارد که می تواند فعال شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیستم های گلخانه ای، صنایع بسته بندی در کنار باغات و کارگاه های خانگی بهترین زمینه های رسیدگی به روستاها برای سرمایه گذاری در مباحث اقتصادی است که می تواند زمینه را برای اشتغال فرزندان همان روستا فراهم کند.

وی با اشاره به این که مهاجرت از روستاها به شهرها در آخرین سرشماری نشان می دهد که از متوسط جهانی بیشتر است، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم برای ماندگاری مردم توجه به پایداری اقتصادی روستا در کنار توجه به زیرساخت ها است که این مسأله باید مورد توجه دهیاران قرار بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت کمک می‌کند و این بخش خصوصی و مردم هستند که باید برای سرمایه گذاری به میدان بیایند ولی این مسأله نیازمند رسیدگی بیشتر دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات