۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۶۴۲۸۵
استاد حوزه علمیه قم:

تمدنی که مسلمانان می‌توانند به آن افتخار کنند تمدن فقهی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: آن چیزی که در متن و تمدن اسلام رشد می‌کند فقه است و تمدنی که مسلمانان می‌توانند به آن افتخار کنند تمدن فقهی است.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه علمیه قم عصر پنجشنبه در همایش افق فقاهت در مدرسه سلیمانیه گفت: ما طلبه‌ها دو دوران شیرخوارگی داریم. یکی ابتدای تولد به مدت دو سال و دیگری ابتدای دوران طلبگی که حدود 10 الی 12 سال است.

وی افزود: شیر مادر نقش اساسی در ساخت بدن انسان را دارد. کسانی که خوب شیر می‌خورند ساختار محکمی دارند و دیرتر مریض می‌شوند. وقتی وارد حوزه می‌شوید و کتاب می‌خوانید این دروس حکم شیر مادر را دارد. فقیه اگر می‌خواهد با متون گذشته مرتبط شود باید این دوران شیرخوارگی را پشت سربگذارد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: طلبه اگر این دوران را خوب پشت سر گذاشت نیاز به حوزه علمیه قم نجف و مشهد ندارد. هر جا برود حوزه را همراه خود می‌برد یکی از مشکلات نسل کنونی حوزه این است که ارتباط با تراث ندارد. طلبه اگر تفسیر نمونه و نور باشد خوب می‌خواند و می‌فهمد ولی اگر المیزان و مجمع‌البیان باشد نمی‌تواند برداشت کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر توضیح المسائل و رساله مراجع را بخواند می‌فهمد اما اگر جواهر الکلام و ریاضی را بخواند دریافتی ندارد. ارتباط با تراث در سایه خواندن متونی است که برای طلبه تعریف کرده‌اند.

آیت‌الله علیدوست خطاب به طلاب گفت: ما تمام علومی را که به‌عنوان علوم اسلامی می‌شناسیم برایشان ارزش قائل هستیم. اسلام و تراث دینی ما به علوم ارزش خاصی داده است. همه علوم به‌نوعی جایگاه ویژه و البته فقه جایگاه برتری دارد.

وی افزود: امام زمان (عج) وقتی غایب می‌شود، مردم را به فلاسفه و مفسران حواله نمی‌دهد. مردم به فقیهان یعنی دانشمندان شریعت مراجعه می‌کنند. رفتار معصومین با فقها رفتار خاص است. دقیقاً دشمنان هم این مطلب را فهمیده‌اند. مکاتب باطل اول به فقها و قله مرجعیت تهاجم می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: تمدن اسلام تمدن فلسفی نیست. درست است مسلمانان فلسفه را رشد دادند اما آن چیزی که در متن و تمدن اسلام رشد می‌کند فقه است. تمدنی که مسلمانان می‌توانند به آن افتخار کنند تمدن فقهی است. بخش عظیمی از دین احکام است.

وی گفت: دین از یکسری اصول فروع اعتقادات اخلاق و گزاره‌های اخلاقی تشکیل‌شده است. تنها دانشی که در خدمت کشف شریعت قرار دارد فقه است. ذهن بسیط است و بااینکه در مورد فقه بسیار کار و تلاش شده است اما هنوز خیلی کارها عقب‌مانده است.

آیت‌الله علیدوست خاطرنشان کرد: در طول تاریخ فقیهان فقط روی 10 درصد مسائل کارکرده‌اند و 90 درصد همچنان باقی است. ما هرروز با یک پدیده و صدها سؤال آن روبرو هستیم. وقتی یک پدیده یا معامله خلق می‌شود صدها پرسش برای آن پیش می‌آید. /934/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات