۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۶۴۷۵۱
حجت الاسلام نبویان:

ارمغان برجام برای ملت ایران از بین رفتن صنعت هسته ای بود

حجت الاسلام نبویان با بیان این که هیچ یک از طرف های مذاکره در برجام به تعهدات خود عمل نکردند، خروج آمریکا را نشانه بطلان این سند دانست و تأکید کرد که ارمغان برجام برای ملت ایران از بین رفتن صنعت هسته ای بود.
نبویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی آینده برجام با حضور حجت الاسلام سید محمود نبویان شامگاه دوشنبه در مسجد حضرت زینب کبری(س) خیابان هفتم تیر قم برگزار شد.

حجت الاسلام نبویان در این نشست با اشاره به این که در قضیه برجام تخلفات واضح طرف غربی از جمله آمریکا برای هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: آقای روحانی حالا فهمیده که مسیر را اشتباه رفته در حالی که در گذشته منتقدان برجام را کم عقل و بی شناسنامه توصیف می‌ کرد.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: سال 82 تا 84 هم آقای روحانی و ظریف مسؤول پرونده هسته ای ایران بودند و خود آقای روحانی در نامه به البرادعی این مسأله را اذعان کردند که ما در مدت 22 ماهی که مشغول بودیم، 20 ماه صنعت هسته ای را تعطیل کردیم ولی هیچ چیزی به دست نیاوردیم.

وی با بیان این که در پرونده برجام نیز هیچ چیزی نصیب ایران نشد، خاطرنشان کرد: این ها در بحث مذاکرات در سال 82 تا 84 شکست خوردند بنابراین آقای ظریف و آقای روحانی در این مسیر نمی توانند موفق باشند و بهترین کار این است که استعفا دهند.

حجت الاسلام نبویان اضافه کرد: امروز اتحادیه اروپا هم به هیچ عنوان قابل اطمینان نیست و این جمله آقای روحانی در همان سال 84 است که «پیشنهادهای اتحادیه اروپا در آن روز بسیار طولانی، استعماری و شبیه کاپیتولاسیون بود و نوعی توهین به ملت ایران است».

وی تأکید کرد: آقای روحانی وقتی این مسائل را می‌ دانست چرا دوباره سراغ آمریکا و اروپا برای مذاکره رفت؟ البته دولتی ها دوباره این جنگ رسانه ای را به راه می‌ اندازند تا این مسأله را مطرح کنند که باید مذاکرات ادامه پیدا کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که مسؤولان ما دیپلماسی قرآنی را زیر پا گذاشتند، خاطرنشان کرد: خیلی از خانواده های مسؤولان از دیپلم در آمریکا و اروپا هستند که البته باید به فکر آن ها باشند ولی آیا ملت ایران مهمتر نیستند؟ البته باید در انتخاب افراد برای مسؤولیت ها بیشتر دقت کرد.

وی افزود: برجام به دو نفر بر می‌ گردد یکی آقای روحانی و دوم علی لاریجانی چراکه من در آن بیست دقیقه در مجلس بودم و هرچه به همراه سی چهل نفر سر و صدا کردیم فایده ای نداشت، ما نمی گوییم اینها خائن هستند می‌ گوییم جاهل هستند، اما جهالت تا کی باید ادامه داشته باشد؟

حجت الاسلام نبویان ابراز داشت: در مجلس برجام با این شرط تصویب شد که اگر تخلفی از جانب آمریکا و اروپا روی داد ایران برنامه هسته ای خود را ادامه بدهد، ولی در طول این مدت اصلا ایران به برنامه هسته ای خود برگشت نداشت؛ دلیل تصویب بیست دقیقه ای برجام این بود که نه نمایندگان مجلس و نه وزرای دولت متن برجام را نخواندند.

وی تصریح کرد: در برجام آمریکا با خروج خود عملا مهر بطلان خود را بر این توافق نامه اعلام کرد و این را بدانید از برجام هیچ چیزی نصیب ملت ایران نشده و نخواهد شد در حالی که دیدید بسیاری از صنایع هسته ای خود را در این راه از دست دادیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که انسان دروغگو قابل اعتماد نیست، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در صحن مجلس گفت که برجام بیش از تعلیق و تعطیل هشت ساله ندارد در حالی که تعلیق های 15 ساله، 20 ساله و الی الابد در آن وجود دارد، اگر آقای روحانی دروغ گفته که واویلا است و اگر راست گفته که معلوم می‌ شود حتی یک بار هم متن برجام را نخوانده است.

وی اضافه کرد: آقای ظریف هم در مجلس گفت که در برجام عبارت تعلیق وجود ندارد در حالی که وقتی عبارت انگلیسی برجام را در مجلس را به آقای ظریف نشان دادیم ایشان با تعجب گفتند ما متوجه این عبارات نشدیم.

حجت الاسلام نبویان با بیان این که در جریان مذاکرات ضعیف ترین افراد اعزام شدند، خاطرنشان کرد: این ها قول دادند که مشکلات اقتصادی مردم با برجام حل می‌ شود ولی کدام یک از فرزندان شما بعد از برجام به خاطر این قرارداد سر کار رفتند و شاغل شدند و کدام یک از شما به دلیل برجام گشایش های سفره تان حل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن نمایش قسمتی از متن و ترجمه برجام خطاب به حاضران عنوان کرد: یکی از مسائلی که در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفته بحث موشکی است در حالی که می‌ بینیم دولت مرتب بیان می‌ کند که ما در مورد سلاح های خود مذاکره نمی کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: البته باید به آینده ملت ایران و انقلاب اسلامی امیدواریم باشیم، چراکه آمریکا همواره از دست ملت ایران خواب راحت نداشته است؛ امروز محبوبیت حزب الله در لبنان به دلیل همین انقلاب اسلامی است و حرم اهل بیت(ع) در سوریه هم با وجود حمله بیش از 80 کشور حفظ شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مسأله مهم و اساسی دیگر این است که برای آینده کشور و دولت و مجلس خود هوشیار باشیم و افرادی در این پست های حساس انتخاب کنیم که به انقلاب و مردم عزیزمان خیانت نکنند.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: ما نه به گذشته و نه به آینده این سند ننگین هیچ امیدی نداشتیم و معتقدیم از این رهگذر هیچ سودی به ایران که نمی رسد هیچ، مرتب باید ضرر هم بدهیم بنابراین پیشنهاد ما این است که دولت محترم ضمن پذیرش اشتباه خود در این کار از از قضیه مذاکرات نیز خود را کنار بکشد./1330/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات