کاستی در امر تربیت طلبه روند تحول در حوزه را کند می کند
حجت الاسلام عبدالواحد اهلی نژاد، رییس حوزه علمیه خواهران دورود، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: تحول با تعریف و تبیینی که رهبر معظم انقلاب داشتند این بوده که ساختار، چارچوب و محتوای علمی و آموزشی حوزه در جهت تحقق اهداف تحول حوزه چابک تر شود.
وی با اشاره به اهداف دینی و انقلابی حوزه افزود: ساختار و محتوا باید در راستای دستیابی به اهداف را به روز کنند، آسیب ها و ضعف هایی که در شهرستان ها وجود دارد روند تحول را کند می کند و نبود اساتید فاضل و مربیان اخلاق از عمده آسیب و خطرمداری در شهرستان ها است.
حجت الاسلام الهی نژاد کاستی در امر تربیت طلبه ها را از دیگر عواملی عنوان کرد که روند تحول در حوزه را کند می کند و گفت: از جمله آسیب های خطرناکی که حوزه را به صورت عام و در بخش تحول به طور خاص با چالش مواجه می کند، رفتار غیراسلامی حاکمان است.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از بدنه حاکمیت و روحانیان در درون حاکمیت با توجه به اشرافی گری و ثروت اندوزی مسؤولین یک چالش عملی در مسیر نگاه عمومی به دین و تحول در حوزه ها را ایجاد کرده است.
رییس حوزه علمیه خواهران دورود با اشاره به اینکه ما تحول را یک امر ذهنی و عملی نمی دانیم بلکه تحول رشد علمی و معنوی همراه با رفتارها و روش های اسلامی است، ممکن است از نظر عملی در حوزه ها و مراکز علمی رشد، تنوع و تحول باشد اما در فضای عمل و محیط اجتماع به خاطر بی توجهی مسؤولین، این رشد و تحول دچار چالش شود یا حالت انزوا پیدا کند.
وی یادآور شد: امروز حوزه علمیه به عنوان مؤسس و مادر نظام اسلامی باید نگران این مولد خودش باشد چراکه در معرض آسیب اشرافی گرفی و بی تفاوت بخش عظیمی از مسؤولان است.
حجت الاسلام الهی نژاد عنوان داشت: نمونه بدتر اشرافی گری و دست درازی مسؤولان به بیت المال و عدم صداقت برخی مسؤولان از جمله مواردی است که عمران و آبادانی را از بین می برد و فرهنگ دینی و تکامل دینی را نیز در معرض آسیب و چالش قرار می دهد.
وی با بیان اینکه امروز چالش و خطر پیش روی دین داران و حکومت اسلامی دشمنان بیرونی نیستند گرچه باید مراقب نفوذ آنان نیز بود، ادامه داد: چالش مهم در درون جامعه اسلامی است که باید برای آن چاره اندیشی و نظام، جامعه و دین را از آسیب ها پاک کرد.
رییس حوزه علمیه خواهران دورود گفت: حوزه علمیه انقلابی و رو به تحول حوزه ای است که استاد و شاگردش در قبال این وضعیت تکلیف خود را بشناسند و به موقع عمل کنند و در انجام وظیفه دچار سستی و بی رغبتی نشوند.
وی یادآور شد: مهم ترین نیاز امروز طلاب فراگرفتن شیوه های تبلیغی با امکانات و ابرازهای روز است تا بتوانند در ایجاد تحول در حوزه و جامعه به رسالت تبلیغی خود عمل کنند./9451//۳۰۳/خ