۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۶۵۷۷۷
آيت‎الله مظاهری:

هدف روزه مقبول دست‌یابی به ملکه تقوا است

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: روزه صحيح را همه ما می‌گیریم یا بیشتر مردم می‌گیرند اما دست یافتن به روزه مقبول بسیار سخت است، هدف روزه مقبول دست‌یابی به ملکه تقوا است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهری پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان با بيان اينكه بايد شكر خداوند را انجام داد كه مردم در ماه مبارك رمضان تقوا ميورزند، گفت: روزۀ صحيح را همۀ ما میگیریم یا بیشتر مردم میگیرند اما دست یافتن به روزۀ مقبول بسیار سخت است، هدف روزۀ مقبول دستیابی به ملکۀ تقوا است.

وی افزود: روزۀ مقبول روزهای است که همراه با آن گناهی اتفاق نیفتد و به آن روزۀ باروح میگوییم که خداوند متعال تضمین کرده است که چنین روزهای را حتما قبول خواهم کرد، از گناهانی که سبب از بین بردن روحِ روزه میشود، معصیتهای زبانی است که احتمال سرزدن آن از انسان بسیار زیاد است.

رییس حوز علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: انسان با زبان خود میتواند بهشتی و رستگار شود و با همین زبان هم میتواند جهنمی و دوزخی شود، مثلاً غیبت کند یعنی چیزی که انسان در رو خجالت میکشد بگوید، آن را پشت سر بگوییم، یا شایعهپراکنی کند.

وی با اشاره به اینکه تهمت نیز یکی از گناهان زبان است، ابراز کرد: قرآن کریم میفرماید تهمت گناه بسیار بزرگی است و میفرماید قطعاً کسانی که تهمت میزنند، ایمان ندارند، این معنایش این است که دچار کفر عملی میشود، یعنی روح روزه را میگیرد و روزه را میکشد و معنای تهمت این است که بخواهیم کسی را خراب کنیم نسبت ناروایی به او بدهیم درحالی که میدانیم این نسبت ناروا است.

حضرت آیتالله مظاهری بیان کرد: تهمت زدن به خداوند، پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) یکی از اقسام تهمت است که متأسفانه دیده میشود، برخی برای فریب مردم و مهم جلوه دادن در نظر آنان از اینگونه تهمتها میزنند، تفسیر به رأی از مصادیق اینگونه تهمت است، برای خاطر اثبات مطلبی که مطرح کرده تفسیر به رأی میکند یا از پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) حدیث دروغی را نقل میکند یا از مراجع تقلید فتوای اشتباه میآورد.

وی تهمت برای تضعیف و کوبیدن شخصیت دیگران را یکی دیگر از انواع تهمت برشمرد و ابراز کرد: اگر انسان به بزرگان و علمای دین موضوع خلافی را نسبت بدهد این هم تهمت محسوب میشود و گناه آن بسیار بزرگ و تا حد کفر است و اعمال انسان را نابود میکند و خیلی باید مواظب زبانمان باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: در قرآن کریم تهمت را از آدمکشی برتر میداند، «الفتنه اشد من القتل» و کسی که تهمت زده است اعمال خوبش برای فرد مورد تهمت نوشته میشود و این خسران بسیاری دارد و مسلمان نیست کسی که تهمت بزند، در روایات داریم ایمانش مثل نمکی که در آب حل شود، اعمالش نابود میشود./914/پ203/ب1

ارسال نظرات