۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۵۶۶۲۰۶
آیت الله اشرفی شاهرودی:

نشر اکاذیب و تهمت مشارکت در گناه است

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: نشر اکاذیب و تهمت در فضای مجازی سبب مشارکت در گناه فردی است که آنان را مطرح ساخته و به وجود آورده است.
آیت الله اشرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله اشرفی شاهرودی شامگاه شنبه در جلسه تفسیر سوره نور که در مسجد گوهرشاهد حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: در روایات شیعه از تاریخ آمده است که همسر پیامبر اکرم(ص) که ماریه قبطیه نام داشت مورد حسد برخی از زنان ایشان قرار گرفت و آنان به شایعه پردازی درباره وی دامن زدند. چرا که ماریه به عنوان هدیه ای به همراه یک غلام از سوی نجاشی به سوی پیامبر اکرم(ص) فرستاده شد و ایشان نیز از او فرزندی به نام ابراهیم داشتند. 

استاد سطح عالی حوزه علمیه در ادامه افزود: زنان پیامبر اکرم(ص) ابراهیم را به تهمت متعلق به غلام دانستند و گفتند که فرزند از آن رسول اکرم(ص) نیست و ماریه به ایشان خیانت کرده است. پیامبر اکرم(ص) نیز امیرمومنان(ع) را موظف به تعقیب غلام کردند تا اگر خلافی از او مشاهده شد او را بکشند و در نهایت معلوم شد آن غلام خواجه است.

وی تهمت بر ماریه را برای پیامبر اکرم(ص) سنگین دانست و خاطر نشان کرد: هدف این افراد از ساخت و گسترش این شایعه ضربه زدن به حیثیت ایشان بود و خداوند نیز به همین دلیل آیه إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ ۚ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ ۖ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ ۚ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيم را نازل کرد.

آیت الله اشرفی با بیان اینکه «افک» در زبان عربی به معنای دروغ بزرگ است تصریح کرد: خداوند در این آیه ابتدا به مومنان و دوستان پیامبر اکرم(ص) دلداری می دهد و می گوید که این غیبت و تهمت را شر مپندارید. چرا که اتفاقا برای شما خیر است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به گناه غیبت و تهمت افزود: در هنگام ارتکاب این دو گناه از نامه اعمال فرد مورد تهمت و غیبت، گناهان پاک و یا کم می شود و از سویی بر گناهان فرد مرتکب افزوده خواهد شد. اگر دشمنان ما این تهمت ها و غیبت ها را بر علیه ما به کار ببرند گناهان ما پاک و به آنان منتقل می شود و این برای ما خیر است.

وی با ذکر آیه ای از قرآن کریم خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرماید که چه بسا چیزی را برای خود شر بپندارید در حالی که برای شما خیر است و چه بسا چیزی را خیر بپندارید در حالی که شری بیش برای شما نیست. تهمت و غیبت از مصادیق این آیه هستند.

آیت الله اشرفی با بیان اینکه مومنان ید واحده ای هستند گفت: در آیه ۱۱ سوره نور هنگامی که خداوند می فرماید «بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» کلمه «لکم» اشاره به ید واحده بودن مومنان دارد و همچنین اینکه خیر یک مومن، خیر همه مومنان است. در روایت نیز آمده است که مومنان و مسلمانان همه انگشتان یک دست اند و آنقدر باید بین آنان وحدت و پشتیبانی باشد که اگر حتی یک مسلمان امری را متعهد شد گویی همه مسلمانان آن را متعهد شده اند.

 استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: در ادامه آیه نیز گفته شده است که اگر کسی یک گناهی انجام داد اینطور نباشد که دیگر آن گناه را تنها بر ذمه او بدانید و خود را در تعریف و گسترش آن شایعه بری بدانید. مومنان نباید هر آنچه شنیدند را برای دیگران تعریف کنند و در جواب فردی که آنان را از این کار نهی می کند جواب هایی از جمله «دیگر همه این مساله را می دانند» را بگوید.

وی فضای مجازی را یکی از بسترهای نشر شایعات و دروغ ها دانست و خاطر نشان کرد: دروغ و شایعه را مخصوصا زمانی که مربوط به آبروی یک مسلمان است نباید نشر داد. متاسفانه فضای مجازی بستری برای نوشته شدن گناهان بر گردن افراد شده است و تمامی افرادی که مطلب کذبی را در فضای مجازی نشر می دهند در گناه نشر آن شریک اند.

آیت الله اشرفی تصریح کرد: این مطالب اگر دروغ باشند که گناه نشر کذب را دارند و اگر راست باشند گناه غیبت را در پی دارند. طبق آیه ۱۱ نور مومنان باید بر خلاف وضع موجود در جامعه ما، اصل را بر برائت قرار دهند و خداوند در این رابطه می فرماید که باید در این مواقع گمان بد نبرید و گمانتان نیکو و مثبت باشد./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات