۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۶۶۲۸۷
حجت الاسلام علوی تهرانی:

طعنه زدن از آفات زبان و از موانع رسیدن به حسنات است

رییس بنیاد فارس المومنین با بیان اینکه طعنه زدن از آفات زبان و از موانع رسیدن به حسنات است، گفت: انسان با طعنه زدن از رحمت خداوند دور شده و مورد لعن حضرت حق قرار می‌گیرد.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المومنین، امروز در سلسله مباحث معرفتی ماه مبارک رمضان در مسجد امیر(ع) گفت: طعن از آفات زبان و از موانع رسیدن به حسنات است.

وی افزود: مراد از طعنه زدن به رخ کشیدن عیب دیگران در ملع عام است تا دیگری را از جایگاه خودش تنزل دهد بنابراین ریشه طعنه کبر است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه انسان حق عیب جویی دیگران را ندارد، ابراز کرد: قرآن کریم درباره کسانی که عیوب دیگران را دست آویز قرار می‌دهند می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید عیب دیگران را جسنجو نکنید؛ انسان اگر مشغول عیوب خودش باید دیگر به عیب سایرین فکر نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام محمدباقر(ع) درباره عواقب طعنه زدن می‌فرماید: اگر کسی در حضور مومنان به دیگری طعنه بزند مرگ بدی خواهد داشت؛ مرگ بد در دنیا آن است که انسان بمیرد و کسی از مرگ او مطلع نشود و جسدش بد بو شود و مرگ بد آخرتی آن است که انسان گناهکار از دنیا برود.

وی با استناد به روایات ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: در روایات متعدد آمده کسانی که اهل طعنه زدن هستند بوی بهشت را استشمام نمی‌کنند این درحالی است که بوی بهشت از فاصله 500 سال به مشام می‌رسد. خداوند انسان طعنه زننده را لعن می‌کند و می‌فرماید: انسان ملعون دور از رحمت خداوند است.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره عاقبت اهانت و تحقیر، گفت: مراد از اهانت به کار بردن بعضی از الفاظ، رفتار، نوشتار و ... به جهت کوچک کردن طرف مقابل است.

رییس بنیاد فارس المومنین با بیان اینکه اهانت گاهی به زبان است، گفت: افرادی که با گفتار دیگران دیگران را سبک می‌کنند و منزلت آنان را در میان جمع پایین می‌آورند نیز مورد لعن خداوند هستند.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: ربا و تحقیر جنگ با خداوند است از این رو انسان نباید کاری کند که با خدا به مبارزه بر خیزد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات