۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۶۶۶۰۹
حجت‌الاسلام‌روالمسلمین وحیدپور:

کفاره به واجب النفقه تعلق نمی‌گیرد/ در پرداخت کفاره حصول شرایط فقر دریافت‌کننده شرط است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کفاره به افراد واجب النفقه تعلق نمی‌گیرد، گفت: افراد واجب النفقه به افرادی گفته می‌شود که تأمین مخارج آنان بر عهده مکلف است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین وحیدپور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بیان مسائلی پیرامون کفاره روزه پرداخت و اظهار داشت: ازنظر شرع مقدس اسلام کفاره صدقه واجب است، بر این اساس اگر کسی سید است به سید و کسی که غیر سید باشد می‌تواند به غیر سید فقیر کفاره بپردازد این در حالی است که از منظر شرع مقدس اسلام غیر سید به سید فقیر نمی‌تواند کفاره بپردازد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کفاره به افراد واجب النفقه تعلق نمی‌گیرد، گفت: افراد واجب النفقه به افرادی گفته می‌شود که تأمین مخارج آنان بر عهده مکلف است؛ بر این اساس شرع مقدس اسلام تصریح دارد که به کسی که واجب النفقه است نمی‌توان خمس داد، مثلاً انسان نمی‌تواند به پدر و مادر فقیرش که توانایی کمک به آنان را دارد کفاره خود را بدهد.

وی افزود: مؤمن مکلف به واجب النفقه فقیر می‌تواند از جیب خود کمک و صدقه بدهد این در حالی است که از منظر شرع مقدس اسلام چون کفاره صدقه واجب است، کفاره از اموال مؤمن به‌حساب نمی‌آید و حق ندارد در غیر از مصادیق معین‌شده آن را خرج کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحیدپور با تأکید بر این‌که در پرداخت کفاره حتماً باید اجناس معین‌شده کفاره (مانند برنج، آرد، گندم و...) به وزن تعیین‌شده از سوی شرع مقدس اسلام (حدود یک کیلوگرم: مشهور فتاوا 750 گرم برخی از مراجع 900 گرم) را برای هرروز روزه خود بپردازد، بر این اساس نمی‌تواند پول کفاره را به فقیر بپردازد مگر آنکه اطمینان داشته باشد که فقر با آن پول اقدام به خرید همان جنسی خواهد کرد که او در نظر دارد.

وی افزود: یکی از روش‌های حصول اطمینان این است که مکلف می‌تواند از نانوایی فیش نان تهیه کند و بین فقرا پخش کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تصریح بر این‌که دریافت‌کننده کفاره حتماً باید فقیر باشد، ابراز داشت: مکلف باید از فقر کسی که کفاره را دریافت می‌کند اطمینان حاصل کند بر این اساس کسی که اظهار فقر می‌کند نمی‌تواند از مصادیق فقرا باشد مگر آنکه با تحقیق به فقر او اطمینان پیدا کردیم./837/پ202/ب1

ارسال نظرات