۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۶۶۹۱۵
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم:

ولایت فقیه حاکمیت و قدرت را در خدمت به مردم به کار می گیرد

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: گفتمان ولایت فقیه مخالف گفتمان سلطه است، در گفتمان ولایت فقیه حاکمیت باید با عدالت، قدرت و علم در خدمت به جامعه بشری باشد اما در نظام سلطه حاکیمت قدرت و علم را در خمت استثمار و استعمار مردم قرار می‌دهد.
ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در نشست خبری شنبه‌های انقلاب که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: امسال در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم بنابراین باید دانشگاه‌ها و رسانه‌ها دستاوردها و حتی نقاط ضعف انقلاب را در فضای آزاداندیشی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه تفاوت اندیشه اسلام آمریکایی با اسلام ناب محمدی در امر ولایت فقیه است، عنوان کرد: مبنای انقلاب اسلامی ایران بر اساس ولایت فقیه است و این امر از یک نظریه سیاسی یا مدیریتی فراتر است، استقلال امروز کشورمان مرهون ولایت فقیه است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در قرن پیش مردم کشورمان بین دو امر هویت اسلامی و پیشرفت دچار نوعی چالش بودند، اظهار داشت: با انقلاب اسلامی و روی کار آمدن ولایت فقیه این مشکل حل شد و مردم متوجه شدند که می‌توان با پیشرفت هویت اسلامی را نیز حفظ کرد، بیانات رهبر معظم انقلاب درباره الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در همین راستا قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان داشت: در پیروزی، استمرار، رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی بیش از هرچیز ولایت فقیه رکن اساسی است، اگر امام راحل رهبری انقلاب را بر عهده نداشتند یا رهبر معظم انقلاب مسیر امام را با آن هوش و درایت خاص خود ادامه نمی‌دادند به طور قطع وضعیت امروز کشور ما غیر از این و بسیار بد بود.

وی درباره شعار «استقلال، آزادی  جمهوری اسلامی» بیان داشت: این شعار از اسلام ناب محمدی برخاسته است گاهی برخی دولت‌ها درباره استقلال کشور کوتاه آمده یا حتی تا مرز از دست دادن آزادی پیش رفتند اما تنها نهادی که با قاطعیت از این شعار انقلاب دفاع کرد ولایت فقیه بود که پس از 40 سال هنوز جایگاه گفتمان انقلاب اسلامی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه گفتمان ولایت فقیه مخالف گفتمان سلطه است، ابراز کرد: از نظر گفتمان ولایت فقیه حاکمیت باید عدالت، قدرت و علم را در خدمت به جامعه بشری دهد و به پیشرفت و رشد آنان کمک کند اما در نظام سلطه حاکمیت قدرت و علم را در خمت استثمار و استعمار مردم قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه رشد عقلانی امروز جامعه ما مرهون ولایت فقیه است، گفت: میزان بودن رای مردم، اتحاد آنان در پیشرفت کشور، وحدت حوزه و دانشگاه، مردم سالاری دینی، تحول در علوم انسانی و جنبش نرم‌افزاری از جمله گفتمان‌هایی بود که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند که کشور به واسطه آن پیشرفت کند.

وی افزود: شخصیت والا و حکیمانه و توانمند امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر کسی پوشیده نیست اما با وجود این ولایت فقیه نهادی الهی، سیاسی و مردمی است که اعتبار آن به اشخاص نیست بلکه بر مبنای حکم اسلام و قانون اساسی قرار دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به چالش‌های ولایت فقیه در جامعه امروز، بیان داشت: نخستین چالش ولایت فقیه به عنوان نهادی اسلامی و سیاسی، ارتجاع و اسلام آمریکایی و دومین چال روشنفکری غربگرا است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: روشنفکران در جامعه ما دو گروه روشنفگران انقلابی و روشنفگران غربگرا هستند روشنفگران انقلابی پیشرفت‌های خوبی داشتند اما روشنفکران غربی بدون هیچ پیشرفتی صرفا از سوی دستگاه‌های به ظاهر علمی غرب تحت حمایت هستند.

وی با اشاره به چالش دیگر پیش روی نهاد ولایت فقیه، بیان داشت: نظام بروکراسی بازمانده از دوره شکل‌گیری دولت مدرن همچون اختاپوس مانع تحول در دستگاه‌های انقلاب است که در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و حتی دانشگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که از نظر ما ولی فقیه نائب امام زمان(عج) است، گفت: امید که امروز جامعه ما در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی چالش‌ بروکراسی و سایر چالش‌ها را به خوبی تشخیص داده و آن را برطرف کند و راه نورانی امام راحل درباره ولایت فقیه را با شناخت عمیق ادامه دهد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات