۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۶۷۸۱۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

ضرورت الگوبرداری انسان از شیوه سخن گفتن ائمه اطهار با خداوند

کارشناس دینی گفت: ما اگر در هنگام مشکلات به خدا مراجعه می‌کنیم اولیای الهی بالعکس ما عمل می‌کردند، همواره این گونه دعا می‌کردند که خدایا حتی اگر ما را به جهنم می‌بری و مشکلات می‌دهی، بده ولی با ما قهر نکن و از ما روی نگردان.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، در ادامه بحث رحمانیت و رحیمیت پروردگار، گفت: برای درک مهربانی پروردگار، ابتدا باید نیاز خود را به رحمت پروردگار درک و بیدار کنیم.

وی افزود: سردی روح و جان انسان سبب می‌شود تا خود را از رحمت و مهربانی خداوند بی نیاز ببیند. ما در بسیاری از مواقع فرزندان را از مهربانی پدر و مادر و تمنای رحمت پروردگار جدا می‌کنیم و با این کار آنها را تبدیل به موجوداتی خشک، مستقل و ناامید از رحمت می‌کنیم.

کارشناس دینی در ادامه بیان داشت: ما اصولا فکر می‌کنیم با این روش بچه ها تعادل روانی لازم را پیدا می‌کنند اما درست در زمانی که بنا به دینداری می‌شود، آنها دینداری و تضرع به درگاه الهی را درک نمی‌کنند و دلیلی برای آن ندارند.

وی اظهار داشت: در جریان تربیت دینی و برخورد با جوانان اول باید خسارتی که در مسیر تربیتی به آنها وارد شده جبران کنیم بعد آنها را با برنامه ریزی رشد دهیم. این خسارت تخریبی است که صورت گرفته و آنها فکر می‌کنند دیگر محبوب نیستند و پشت و پناهی ندارند. این ناامیدی، یاس و به تعبیر غلط برخی افراد روی پای خود ایستادن، روح انسان را تخریب می‌کند و در مراحل بعدی برای شناساندن خداوند با دشواری و مشکل روبرو می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: ما تنها زمانی می توانیم به نفسِ مهربانی خداوند توجه ‌کنیم که در مسیر تربیتی، وابستگی به مهربانی پدر و مادر به وابستگی به مهربانی خدا درست منتقل شده باشد. اگر این عملیات انتقال، به درستی صورت نگیرد و ما وانمود کنیم که انسان نیازی به این پشتیبانی و مهربانی ندارد، به این اشتباه دچار می شویم که تنها در هنگام ابتلا به مشکلات دنیوی و اخروی می‌توانیم به خدا مراجعه کرده و لطف او را دریافت کنیم.

وی افزود: ما معمولا در مشکلات، به مهربانی خداوند مراجعه می‌کنیم نه اینکه از نفس آن مهربانی تغذیه کنیم و تنها وقتی به درِ خانه خدا می‌رویم که گناه ما را ببخشد نه اینکه فقط مهربانی، موضوعیت داشته باشد.

کارشناس دینی در ادامه بیان داشت: کسی که به خاطر مشکلات از خدا طلب مهر می‌کند، کار زیادی با خدا ندارد و تنها در محدوده مشکلش به خدا روی می‌آورد. اگر کسی از دین چنین برداشتی داشته باشد، اصلا جذب دین نخواهد شد زیرا چنین دینی را اصلا جذاب نمی‌بیند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: روح انسان طوری ساخته و پرداخته شده که با رفتن به بهشت الهی و نرفتن به جهنم هم ارضا نمی‌شود. روح و فطرت انسان طوری ساخته شده که تنها پاسخ آن خودِ خدا و محبت و لطف الهی است و این ارتباط پر از مهر و عاطفه را باید درک کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر در هنگام مشکلات به خدا مراجعه می‌کنیم اولیای الهی بالعکس ما عمل می‌کردند، همواره این گونه دعا می‌کردند که خدایا حتی اگر ما را به جهنم می‌بری و مشکلات می‌دهی، بده ولی با ما قهر نکن و از ما روی نگردان. لسان ادعیه، لسان شیرین کودکانه است./969/پ203/ب1

ارسال نظرات