۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۶۹۷۰۰

فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در عرصه بین الملل تشریح شد

مسؤول روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی فعالیت‌های این مرکز در عرصه بین‌المللی را تشریح کرد.
میثم محتاجی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، میثم محتاجی، مسؤول روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشست کارگروه بین‌الملل روابط عمومی آستان قدس رضوی که در بیمارستان رضوی برگزار شد، فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی را در عرصه بین الملل در چهار بخش برشمرد و اظهار کرد: آثاری که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی به زبان‌های خارجی منتشر می‌شود، نخستین بخش در عرصه بین الملل را تشکیل می‌دهد که بیشتر این آثار مربوط به زبان عربی است.

وی افزود: آثاری نیز به زبان‌های انگلیسی، اردو، فرانسه، روسی، بنگالی و ... در میان منشورات بنیاد پژوهش‌های اسلامی به چشم می‌خورد. برخی از این آثار در زمره آثار فاخر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حائز رتبه‌های برگزیده در جشنواره‌ها و همایش‌ها و مراسم انتخاب کتاب سال شده است.

محتاجی اضافه کرد: همچنین بخشی از آثار زبان خارجی این مرکز، حاصل همکاری این نهاد با دانشگاه‌ها و مراکز بین‌المللی یا پژوهشگران غیرایرانی است.

مسؤول روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ویژگی مترجمان این مرکز پژوهشگر بودن آنان است، اظهار کرد: خوشبختانه پژوهشگرانی که در این مجموعه کار ترجمه آثار را به زبان‌های دیگر انجام می‌دهند، خود دارای آثار تألیفی نیز هستند، ضمن آنکه اشراف کافی به موضوع کتاب‌های در دست ترجمه دارند. از این رو حاصل کار علمی آنان، همواره مورد استقبال عموم علاقه‌مندان و محققان علوم اسلامی بوده است.

وی بخش دوم فعالیت‌‌های بین‌المللی بنیاد را برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی تخصصی دانست و تصریح کرد: در این نشست‌ها مسائل مربوط به حوزه علوم اسلامی تحلیل و بررسی می‌شود و بخشی از شرکت کنندگان از کشورهای دیگر در این نشست‌ها حضور می‌یابند.

محتاجی با اشاره به اینکه برخی از سخنرانان نشست‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی از محققان خارجی هستند، گفت: برای نمونه به همایش بین المللی «فی رحاب امام علی (علیه السلام)» که با حضور علمای یمن در سال 1393 برگزار شد، می‌توان اشاره کرد. همچنین نشست علمی تخصصی «نقش و تأثیر مرجعیت شیعه در غرب» با حضور و سخنرانی پروفسور الیور شاربروت از دانشگاه بیرمنگام لندن نیز از این دسته برنامه‌هاست.

این پژوهشگر با اشاره به بازدید علما، دانشمندان و محققان کشورهای جهان از بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بیان کرد: سومین بخش فعالیت‌های بین المللی بنیاد پژوهش‌های اسلامی مربوط به بازدیدهای افراد شاخص در حوزه‌های علمی از جای جای دنیا می‌شود.

وی افزود: در طول 34 سال عمر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی این مجموعه میزبان بزرگان جهان اسلام و نیز دانشمندان دیگر کشورها بوده است که بازدید مراجع تقلید عراق چون آیت الله یعقوبی، بازدید مسیحیان فعال در حوزه تقریب ادیان ابراهیمی از کشور سوئد، بازدید رئیس دانشگاه کوت عراق، بازدید علمای اهل تسنن کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان و قزاقستان و روسیه و ... از شمار این بازدیدهاست که نشان از مطرح بودن مجموعه در جهان اسلام و حوزه ادیان دارد.

میثم محتاجی بخش چهارم فعالیت بین‌المللی بنیاد را شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی دانست و گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، حضوری فعال داشته است. برای نمونه امسال در چهاردهمین نمایشگاه کتاب کربلا غرفه‌ای به بنیاد تعلق گرفت و این مجموعه با حضوری فعال، موفق به فروش صد در صد آثار ارسالی به نمایشگاه شد.

وی ادامه داد: همچنین در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که در اردیبهشت سال جاری برپا شد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سالن ناشران خارجی، بخش عربی، تازه‌ترین آثار خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد و خوشبختانه از استقبال قابل توجهی هم برخوردار بود.

کارشناس مسؤول روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همکاری این نهاد با مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب و دیگر مراکز بین المللی علمی را مفید ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: به امید خدا بتوانیم ضمن تقویت همکاری‌‌های علمی پژوهشی با سایر مراکز، آثاری متناسب با شأن آستان مقدس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) تولید و منتشر کنیم تا در عرصه بین‌المللی بیش از پیش موفق و تأثیرگذار باشیم./934/د103/ب1

ارسال نظرات