۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
کد خبر: ۵۷۲۲۸۵
یادداشت؛

ابهامات تعریف رجل سیاسی - مذهبی

اخیراً تعاریف واژه‌های رجُل سیاسی و مذهبی و نیز مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای محترم نگهبان تدوین وجهت سیر مراحل تصویب، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد چند سوال و ابهام مهم در این رابطه قابل ذکر است...
شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری رسا، باتوجه به این‌که اخیراً تعاریف واژه‌های رجُل سیاسی و مذهبی و نیز مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای محترم نگهبان تدوین وجهت سیر مراحل تصویب، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد چند سوال و ابهام مهم در این رابطه قابل ذکر است که باید هنگام بررسی نمایندگان محترم با دقت بیشتری به آنها پرداخته شود.

سوالات و ابهامات موردنظر عبارتند از:

1- در تعاریف مورد اشاره، تکلیف افراد نخبه و دارای صلاحیت که به دلایل مختلف در گمنامی به سر می‌برند و از لیاقت و شایستگی‌های لازم برخوردارند، چه می‌شود؟

2- منظور از «مردم» در ماده یک چه سطحی (چه میزان) از مردم است؟ شایسته است برای هر سطح (ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراها) سطح‌بندی متناسب با موضوع انجام شود و حداقلی از مردم (محل‌کار، محله، شهر، استان، کشور یا حتی خارج از کشور) مشخص شود.

3- با توجه به تفاوت و گاهی تضاد عمیق نظر جناح‌های سیاسی در مورد افراد و عملکرد آنها، مشخص نیست که بند دوم برای هر موضوع (ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراها) با چه معیارهایی و توسط کدام مرجع یا مراجعی مشخص می‌شود؟ (در این رابطه نیز به نظر می‌رسد، با توجه به تجارب قبلی، در این رابطه احزاب به هیچ وجه نباید و نمی توانند مرجع باشند.)

4- در بند 3 آیاویژگی‌های اکتسابی و ذاتی بودن مدیریت، لزوماً باید توأم با یکدیگر باشد یا در موارد خاص، فقط توانایی ذاتی هم می‌تواند مبنا باشد؟ همچنین در این بند نیز، موضوع نخبگان گمنام، مورد غفلت قرار گرفته و منظور از ویژگی‌های مورد اشاره از جمله؛ صحنه‌های مدیریتی کلان و معیارها و مرجع تشخیص آن مشخص نشده است. (یادمان باشد که رؤسای جمهور و حتی وزرای اول انقلاب، هیچ کدام سابقه مسئولیت کلان نداشتند.)

5- در بند 4 نیز، منظور از ویژگی‌های مورد اشاره از جمله؛ «توانایی پیش‌بینی» و «عاقبت‌اندیشی» یا «قدرت حل مشکل» و معیارها و مرجع تشخیص آن مشخص نشده است.

6- منظور از «سوابق کافی» در بند 1 و2 و «صلاحیت علمی» در بند 5 و «سابقه کیفری مؤثر» در بند 8 ماده یک چیست و معیار و مراجع تشخیص آنها چه کسانی هستند؟

7- شایسته است، در بند 2 ماده 11 «حد وابستگی و تأثیرگذاری» مشخص شود، آیا لزوماً هر مثلاً کارمندی یا هر نوع رابطه و نسبت فامیلی با سردمداران رژیم طاغوت در هر سطحی که بوده باشند، وابستگی به آن رژیم محسوب می‌شود؟

8- موضوع دیگری که نباید مورد غفلت واقع شود، تعیین کارآمدی کاندیداها بر اساس توان علمی و تخصص و قدرت اداره مسائل در حوزه مسئولیت محوله است و لذا باید در مورد میزان آشنایی و اِشرافیت فرد بر اسناد بالادستی و نیز داشتن برنامه و در مورد رئیس جمهور، معرفی چند برابری همکاران (وزرای) آتی تأکید ویژه شود.

در پایان پیشنهاد می شود، با همکاری دولت و مجلس، این تعاریف در مورد نمایندگان مجلس و حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مشابه‌سازی و رابطه آنها (تعاریف) با کاندیداها این دو موضوع نیز مشخص شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات