۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۷۴۰۰۰
بیگی در گفت‌وگو با رسا:

مردم منتظر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی هستند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه تبعیض و فساد اقتصادی مهمترین دلیل نارضایتی مردم است، گفت: منشا این قصور و تقصیر در مشکلات اخیر اقتصادی را باید در سیاست‌های شخص آقای روحانی و وزیر امور خارجه آقای ظریف دنبال کرد.
احمد علیرضا بیگی

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سوء تدبیرها و سیاست گذاری‌های اقتصادی را مهمترین عامل در مشکلات اقتصادی بیان کرد و گفت: دولت مبنای سیاست خود را بر مهار تورم گذاشت و مقادیر قابل توجهی از نقدینگی و منابع مالی را در بانک‌ها متمرکز کرد در حالی که اگر به جای این تمرکز، نقدینگی کشور با لوله کشی‌های مناسب به عرصه‌های مختلف سازندگی، تولید و کشاورزی هدایت می‌شد امروز ما به جای بحران اقتصادی شاهد عمران و آبادانی در کشور بودیم.

وی افزود: اما نهاد دولت به انباشت این نقدینگی در بانکها و به زنجیر کشیدن آن اکتفا کرد و عرصه‌های مختلف به خاطر فقدان سرمایه‌گذاری لم یزرع شده و از دایره خارج شدند با این شرایط تولید در قیاس با سپردن نقدینگی به بانکها صرفه‌ای نداشت از این رو مردم و سرمایه‌داران ترجیح دادند سرمایه خودشان را به بانکها بسپارند تا بهره‌های 20 درصد و یا بیشتر را طریق بانکها و موسسات مالی اعتباری دریافت کنند.

بیگی انباشته شدن پول در بانک‌ها به جای سرمایه گذاری در بخش تولید را یکی از دلایل خلق پول دانست و ابراز کرد: متاسفانه به اندازه‌ای که خلق پول در بازار صورت گرفت کالا و خدمات وجود نداشت و همین سبب شد شرایط موجود اقتصادی اتفاق بیفتد و دولت هم با سیاست گذاری‌های اشتباه خودش در ادامه با ثبت سفارش بدون برنامه مقادیر قابل توجهی از منابع ارزی کشور را به باد فنا داد و 18 میلیارد ثبت سفارش اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: ما دیدیم که 12 میلیارد دلار از آن هجده میلیارد دلار به اقلام غیر ضرور مانند موبایل، جارو، ماشین و ... تخصیص یافت و از اقلام اساسی که در شرایط سخت بایستی لااقل رزق و روزی ضرور سفره مردم را تامین می‌کرد غفلت شد در عین حال تورم لجام گسیخته‌ای اتفاق افتاد و مقادیر قابل توجهی از منابع ارز و طلا برای مهار قیمت دلار و سکه نیز به باد فنا داده شد.

وی افزود: اشتباه استراتژیکی که دولت مرتکب شد و آقای جهانگیری آمد و ارز 4200 تومان را به قیمت نهایی ارز اعلام کرد و گفت که ما برای همه مصارف ارزی کشور دارای منابع لازم هستیم و بعد معلوم شد این ادعا یک ادعای غیر واقع بوده و صرفا مستمسک بانک مرکزی قرار گرفته تا قسمتی از منابع ارزی کشور را به تاراج دهد.

بیگی بیان داشت: پس از برجام و پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوی و قولی که او برای خروج از برجام داده بود و آن دو مرحله‌ای که تهدید خودش را تکرار کرد حتما باید مسؤولان اجرایی کشور در پیش بینی‌های خودشان این اتفاق را حدس می‌زدند و پیش بینی می‌کردند که ترامپ در برجام نخواهد ماند از این رو اولویت بند یها برای صرف منابع باید براساس خروج ترامپ از برجام صورت می‌گرفت اینها همه خطاهای استراتژیکی دولت بود که مرتکب شد و امروز منشا این قصور و تقصیر را باید در سیاست‌های شخص آقای روحانی و وزیر امور خارجه آقای ظریف دنبال کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: اطلاعات غلط و نادرستی که از طریق آنها در اختیار هیات وزیران قرار گرفت که نتیجه آن اشتباهات محاسباتی بود که امروز شرایط سخت بار کنونی را رقم زده و در کنار اینها آمار بالای فساد در دستگاه‌های مختلف اداری و اشرافی‌گری سبب شده موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه مردم پیگیر پرونده‌های متعدد فساد اقتصادی مسؤولان هستند اما متاسفانه نتیجه‌ای از رسیدگی به این پرونده‌ها نمی‌یابند، گفت: مردم از فشار اقتصادی کمتر ناراحت هستند بیشترین ناراحتی آنان تبعیض و فشاری است که امروز دامن گیر کشور شده و انتظار برخورد قاطعانه با مصادیق فساد در جایگاه‌های مختلف و در گروه‌های سیاسی و هر کسی که در این خصوص نسبت به منابع و ثروت مردم ایران خیانت کرده را از طریق قوه قضاییه خواستار هستند.

بیگی در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید با قاطعیت این امور را مورد پیگرد قرار دهد متاسفانه همانطور که بیان شد در این خصوص ما کمتر جواب می‌گیریم و این اسباب ناراحتی و دلسوزی مردم را در شرایط کنونی فراهم می‌آورد./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات