۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۷۴۰۲۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

تجلیل از ۲۱ دانش آموز برگزیده مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور، نام‌گذاری بلواری در تبریز به نام خبرنگار و آخرین آمار از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد از مهم‌ترین اخبتر کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، در حاشیه تجلیل از برگزیدگان مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز، گفت: مرحله کشوری این مسابقات به میزبانی استان های خراسان رضوی و تهران در تیرماه و مرداد ماه سال امسال برگزار شد که در مجموع ۷۴ نفر از برگزیدگان استانی آذربایجان شرقی به این مسابقات اعزام شدند و ۲۱ نفر از این دانش آموزان به رتبه های برتر کشوری دست یافتند.

وی ادامه داد: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در ۱۱ رشته و در دو بخش پژوهشی و آوایی هر سال در مدارس استان برگزار می شود که امسال ۳۵۰ هزار نفر رشته از دانش آموزان در این مرحله شرکت کرده و بایکدیگر به رقابت پرداختند.

پاشایی با اشاره به رشته های این مسابقات خاطرنشان کرد: رشته های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم، اذان و مداحی به عنوان رشته های آوایی و تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، انشای نماز و احکام به عنوان رشته های پژوهشی محسوب می شوند که دانش آموزان تا مرحله استانی می توانند در چند رشته شرکت کنند.

بلواری در تبریز به نام خبرنگار نام‌گذاری شد

همزمان با روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی، با برگزاری مراسمی در ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی، بلواری در کلانشهر تبریز به نام ' خبرنگار ' نامگذاری شد.

این بلوار در ابتدای ورودی منطقه زعفرانیه و محل نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز تبریز واقع شده است که با پیشنهاد جمعی از خبرنگاران و جامعه مطبوعاتی آذربایجان شرقی و تصویب کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تبریز، تابلوی سازمان ترافیک شهرداری تبریز در محل نصب شد.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در مراسم رونمایی از این نامگذاری که در محل خبرگزاری ایرنا برگزار شد، گفت: خبرنگاری و پیغام رسانی به جامعه شغلی بزرگ و سنگین است. البته باید توجه داشت که خبرنگاران نیز چون مسئولان باید پاسخگوی نوشته ها و اخبار و آثار منتشر شده خود باشد چون این حوزه جزو حوزه هایی است که باید فعال آن پاسخ گوی عملکرد خود باشد.

وی خواستار اقدامات تضمین کننده شغلی خبرنگاران و فعالان رسانه ای شد و افزود: از آنجائی که خبرنگار در برابر مشاهده کمبودها و نارسائی ها نمی تواند و نباید اغماض کند، این قشر باید از تضمین های لازم و کافی برای فعالیت خود برخوردار باشند، چون در غیر این صورت ممکن است با مشکلات و درگیری هایی مواجه شوند.

محمدپور  با تاکید بر اینکه خبرنگار نباید دنباله روی سیاسیون و جریان های سیاسی و حتی اقتصادی باشند، اظهار داشت: این خبرنگاران هستند که باید برای سیاسیون جریان سازی کرده و به مسیر توسعه استان جهت دهند.

57 درصد از مددجویان آذربایجان شرقی زنان سرپرست خانوار هستند 

ابراهیم جعفری، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه 57 درصد از مددجویان تحت حمایت این نهاد زنان سرپرست خانوار هستند، گفت: 31 هزار نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.                                 

وی افزود: مددجویان به دلایل مختلفی از جمله فوت سرپرست، از کارافتادگی سرپرست، بیماری سرپرست، خانواده بد سرپرست، خانوار زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد، خانواده‌های مطلقه و متارکه، سرپرست سرباز تحت حمایت این نهاد قرار گرفته و از خدمات تک و چند خدمتی استفاده می کنند.

جعفری با اشاره به اینکه بیشترین علت وابستگی مددجویان به کمیته امداد مربوط به فوت سرپرست خانوار است، بیان کرد: 17 هزار خانوار به دلیل از کارافتادگی سرپرست، هشت هزار خانوار به دلیل بیماری سرپرست و چهار هزار خانوار به دلیل طلاق تحت حمایت کمیته امداد استان قرار دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه اکنون 69 هزار خانوار با جمعیتی حدود 124 هزار مددجو تحت حمایت این نهاد قرار دارند، افزود: از این تعداد 102 هزار مددجو مستمری بگیر و 22 هزار مددجو به صورت چند خدمتی هستند.

وی با یادآوری اینکه 2/3 درصد از جمعیت استان تحت حمایت این نهاد قرار دارند، عنوان کرد: بیش از 35 هزار نفر از مددجویان تحت حمایت با 51 درصد در شهرهای استان زندگی می کنند. جعفری با اعلام اینکه 59 درصد خانوارهای تحت حمایت را سالمندان بالای 60 تشکیل می دهند، افزود: حدود 41 هزار خانوار دارای سالمند بالای 60 سال از خدمات کمیته امداد استان آذربایجان شرقی بهره مند هستند.                                                                                         

پیام تسلیت در پی درگذشت مادر شهیدان زیرک

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در پیامی درگذشت ام الشهدین مرحومه مغفوره الحاجیه خانم قاسمی را تسلیت گفت. متن پیام ایشان به این شرح است:

خبر درگذشت مادری دلسوز و مهربان مرحومه مغفوره الحاجیه خانم قاسمی، معلم قرآن و نماد صبر و مقاومت و مادر شهدای والامقام فرهاد و جواد زیرک موجب تالم و تاثر فراوان گردید. این مادر مهربان و دلسوز ، خالصانه و برای رضایت حق از عزیزترین سرمایه خویش گذشت تا ارواح قدسی آن طائران ملکوت، حافظ و پاسدار نظام و میهن اسلامی مان باشد.

الحاجیه خانم قاسمی در لحظه لحظه های زندگی با برکتشان همواره مبلّغ و مروّج قرآن و فرهنگ ناب شهیدان بوده اند و حال بعد از چندین سال فراق روح بلند و ملکوتی شان، به اعلی‌علیین پر کشید و در جوار فرزندان شهیدش به آرامش رسید.

این ضایعه را به مردم غیرتمند آذربایجان، خانواده‌های معزّز شهدا و ایثارگران به‌ویژه خانواده های محترم زیرک صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مادر فداکار علّودرجات و رحمت واسعه الهی مسئلت دارم./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات