۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۵۷۴۶۸۵
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

سختی و مشکلات نعمت و وسیله‌ای برای تقرب به خداوند است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بلا و سختی نعمت و وسیله‌ای برای تقرب به خداوند است، گفت: خداوند به واسطه بلا و سختی منیت درونی انسان را نابود و او را به سوی کمال و سعادت هدایت می‌کند.
مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: خداوند براساس رحمتش عالم دنیا را خلق کرد.

وی افزود: نگاه انسان به دنیا باید واقع بینانه باشد در این صورت است که توقعش از دنیا عاقلانه می‌شود و به قواعد بازی آن پی می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه عالم دنیا دار بلا و مصیبت است، ابراز کرد: انسان در عالم دنیا برعکس بهشت مدام با حوادث و وسوسه‌های شیطانی و نفسانی روبرو می‌شود تا مورد آزمایش قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه عالم دنیا محل امتحان و آزمایش است، اظهار داشت: خداوند هرگز انسان را در سختی‌ها و دشواری‌ها رها نمی‌کند و او را یاری می‌کند. جلسات اخلاق حاج آقا دولابی دو تا سه ساعت زمان می‌برد و جمعیت بسیاری در این جلسات حضور می‌یافتند ایشان با اینکه درس حوزوی نخوانده بود اما یافته‌های وی بسیار ارزشمند بودند؛ انسان اگر بر سختی‌ها صبور و شکیبا باشد خداوند به او پاداش‌ها و یافته‌های با ارزش عطا می‌کند.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را به طرق مختلف جذب می‌کند که یکی از آنها مبتلا شدن انسان به سختی و بلاست، گفت: گاهی انسان با شنیدن صوت زیبای قرآن و یا مناجات متحول می‌شود امام صادق(ع) می‌فرمایند: در بهشت اصواتی است که تنها کسانی آنها را می‌شنوند که در جهان از شنیدن صدای حرام پرهیز کرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: گاهی خداوند انسان را به وسیله برخی ابزار مانند کتاب جذب می‌کند. افراد زیادی بودند که با مطالعه یک کتاب مسیر زندگی‌ خود را تغییر دادند برای مثال کتاب «سلام بر ابراهیم» کتابی بسیار زیباست که رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه آن فرمودند: این کتاب به قدری زیباست که نمی‌توانم زمین بگذارم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: گاهی خداوند برای جذب بندگان، آنان را به بلا و سختی مبتلا می‌کند و آنان که اهل معرفت هستند همه سختی‌ها و مصیبت‌ها را هدیه خداوند می‌دانند بنابراین بلا و سختی نعمت و وسیله‌ای برای تقرب است بنابراین خداوند هرگز نمی‌خواهد به واسطه بلا و سختی از انسان انتقام بگیرد.

وی با بیان اینکه انسان در مواجهه با سختی و مصیبت در برابر خداوند متواضع می‌شود، گفت: گاهی انسان با انجام عبادت دچار کبر و عحب می‌شود در حالی که در مواجهه با سختی در اوج فروتنی در محضر خداوند حاضر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه بلا و مصیبت بت و منیت انسان را می‌شکند، عنوان کرد: در صبر بر مصائب و سختی‌ها است که انسان به کمال می‌رسد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات