لزوم هماهنگ سازی برنامه های علمی حوزه متناسب با تغییرات جامعه
![حجت الاسلام سید فرید حاج سید جوادی](/Original/1397/05/27/IMG10175093.jpg)
حجت الاسلام سید فرید حاجسیدجوادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه به تشریح مبانی و الزامات ارتقای سطح علمی در حوزه پرداخت و عنوان کرد: واقعیت این است که مهمترین عاملی که انگیزه طلاب را برای امور علمی تقویت می کند برنامه درسی است که برای مأموریت خود انتخاب کرده اند.
مدیر مدرسه عالی فقه و اصول تأکید کرد: بدون شک امروز طلاب ما نگاه شان به طلبگی و نقش روحانیت در جامعه قطعا با طلاب دهه های پیش فرق دارد، ما در روزگاری هستیم که جمهوری اسلامی تشکیل شده و جامعه کارکردها و حتی ضعف های خود را به چشم روحانیت می بیند و در نتیجه یکی از دغدغه های طلاب در ورود به حوزه حمایت از همین رسالت طلبگی است.
وی رسالت اصلی طلاب را دغدغه به جریان افتادن دین در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: متأسفانه کمی برنامه های درسی ما از نظر سرعت هماهنگ سازی با تغییرات جامعه خوب نیست به همین جهت برای این که انگیزه ها قوی شود و طلبه ها برای تحصیل با کیفیت تشویق شوند باید مدیران و مسؤولان و اساتید به کاربردی سازی دروس دقت کنند.
حجت الاسلام حاج سیدجوادی اضافه کرد: به عبارت دیگر برنامه های موجود در حوزه خوب است ولی کافی نیست و برخی از کارها نیاز به تکمیل دارد؛ نکته دیگری که وجود دارد و در انگیزه طلاب در درس خواندن مؤثر است، ارتباط قلبی و صمیمی با استاد است چراکه از گذشته استاد یک حوزه بیش از یک مدرّس است که در کلاس درس محتوای علمی ارائه می دهد بلکه او ارتباط هدایت گری و نظارت و رصد نسبت به فعالیت علمی طلبه نیز دارد.
وی عدم راهنمایی و مراقبت در مسیر درسی طلاب از سوی اساتید را یکی از نقاط مفقوده نظام آموزشی حوزه دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت طلاب، اساتید به مدرس تبدیل شده اند و از نقش مربی گری فاصله گرفته اند هرچند در محیط هایی این الزامات رعایت می شود ولی بیش از این لازم است چراکه نقش اساتید در رشد علمی و معنوی طلاب بر کسی پوشیده نیست.
عضو شورای سیاستگذاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که اساتید و مدرسان در گذشته محیط زندگی روزانه شان در فضای همین مدارس جریان داشت و رده های طلاب با هم در ارتباط بودند یعنی این طور نبود که طلاب سطح یک و دو در دو فضای جداگانه باشند و در محیط مدرسه ای نباشد به همین جهت طلاب سطوح عالی گذشته ساعت هایی از روز به تدریس و تشکیل حلقه های درس در بین طلاب مقاطع پایین تر می پرداختند.
وی در پایان با تأکید بر این که حوزه نباید نظام آموزش و پرورشی و دانشگاهی را اجرا کند، ابراز داشت: به عقیده من اگر مثل گذشته انتخاب استاد به صورت کاملا آزاد شکل بگیرد همین مسأله یک علقه ای بین طلبه و استاد ایجاد می کند، به این صورت که استاد و طلاب رده های مختلف در کنار هم باشند.
حجت الاسلام حاج سید جوادی در پایان تصریح کرد: اساتید مسؤولیت خود را نباید به عنوان یک شغل ببینند بلکه باید دوست و همراه طلاب باشند به همین جهت خوب است اگر یک استاد در سطح یک درس می دهد به جز ساعت های تدریس در بین طلاب باشد و مطالعه و مباحثات خودش را در همان مدرسه انجام بدهد، هرچند این مسأله هم نیاز به ضابطه دارد و برنامه ریزی دقیقی را از سوی مدیران می طلبد./1330/ت302/ب1