۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۷۵۴۷۵

روحانيان اهواز پیشتاز در تأسیس مؤسسه های خیریه حامی مستمندان

مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز به سال ۱۳۷۳ هجری شمسی به همت حجت الاسلام محمودی و همراهی تعدادی از خیرین و مؤمنان کوی سعدی اهواز تأسیس شد و تا به امروز ۱۷ شعبه را برای حمایت از مستمندان و فقیران راه اندازی کرده است.
توزیع گوشت قربانی عید قربان از سوی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز توزیع گوشت قربانی عید قربان از سوی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز توزیع گوشت قربانی عید قربان از سوی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز توزیع گوشت قربانی عید قربان از سوی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز توزیع گوشت قربانی عید قربان از سوی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مؤسسات خیریه بسیاری وجود دارند که کمک به نیازمندان و مستمندان را در اقصی نقاط ایران اسلامی بر عهده دارند، در این میان مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز با ۱۷ شعبه در خوزستان دوشادوش سایر مؤسسات تلاش دارد تا باری از اندوه محرومان و مستمندانی بردارد که در جفای نااهلان و بی توجهی مسؤولان به فراموشی سپرده شده و از قوت مناسب برخوردار نیستند.

مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز به سال ۱۳۷۳ هجری شمسی به همت حجت الاسلام محمد محمودی و همراهی تعدادی از خیرین و مؤمنان کوی سعدی گلستان تأسیس شد؛ در آغاز نام مؤسسه قرض الحسنه فاطمه الزهراء (س) را به یدک کشید و با اعطای وام های قرض الحسنه کم بهره با کارمزد پایین در امر تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان و بیماران نیازمند به یاری اقشار مستضعف و آسیب پذیر جامعه رسید.

در ادامه با توجه به نیاز منطقه و تلاش و پیگیری های حجت الاسلام محمد محمودی برای گسترش امور خیریه و کمک به ایتام و بي سرپرستان و بدسرپرستان، بنیان نوین مؤسسه تهیه شد و پس از سیر مراحل تصویب با نام «مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا(س)» پروانه فعالیت را اخذ کرد؛ این مؤسسه امروزه ۱۱ شعبه در اهواز و ۶ شعبه در شهرستان های استان خوزستان دارد که در زمینه کمک های مالی، فرهنگی و حتی آموزشی به نیازمندان به فعالیت می پردازد.

مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای اهواز همه ساله در عید قربان توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان را تکفل می کند و در این میان یاری خیران و مؤمنان در خرید قربانی ها را نباید فراموش کرد؛ از این رو پس از آگاهی از نیت خیر عاملان و هیأت امنای مؤسسه بنا را بر آن گذاشتیم تا از نزدیک شاهد فعالیت ها باشیم پس عازم حسینیه ام البنین شدیم.

در بدو ورود حمید طرفی، مدیر عامل مؤسسه با دیدنمان عبارت «اهلا و سهلا» را بر زبان جاری ساخت و از حضور ما تشکر و قدردانی کرد؛ در ادامه نیز گپ و گفت و گو و خداقوتی با جوانانی داشتیم که از پیش از طلوع خورشید و همزمان با فجر روز عید قربان در حسینیه ام البنین گرد هم آمده و به ذبح، تقسیم و دسته بندی گوشت قربانی ها می پرداختند.

برای تهیه گزارشی از فعالیت های مؤسسه با حمید طرفی، مدیرعامل مؤسسه همنوا شدیم. طرفی در زمینه تاریخچه تأسیس می گوید ک مؤسسه فاطمه الزهرا در سال ۱۳۷۳ با تلاش حجت الاسلام محمد محمودی و یاری خیران کوی سعدی تأسیس شد، مؤسسه در آغاز تأسیس مسجد، حسینیه و کانون فرهنگی را متقبل شد اما با گذر زمان و گسترش فعالیت ها، مراکز مؤسسه از دفتر مرکزی به ۱۷ مرکز گسترش پیدا کرد که در این میان ۱۱ مرکز در اهواز و مابقی مراکز در شهرستان های باوی، کارون، سوسنگرد، حمیدیه، شادگان و هویزه مستقر هستند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا با بیان اینکه خدمات مؤسسه منحصر در تأسیس مسجد و حسینیه نیست، بیان داشت: برگزاری کلاس های درسی تقویتی و کنکور، حمایت از کلاس های نهضت سوادآموزی برای مبارزه با بی سوادی، کلنگ زنی آزمایشگاه ویژه یکی از مدارس منطقه محروم ملاشیه، ورود به حوزه آموزش و پرورش در مناطق محروم، تهیه ۲۵ آبسرد کن و تصفیه کننده آب، توزیع سبد کالا و آرد بصورت ماهیانه و برگزاری سفره های افطار صائم در ماه مبارک رمضان از جمله فعالیت های مؤسسه است.

این مقام مسؤول از عدم تعامل و یاری نهادهای دولتی گله کرد و گفت: در این میان تنها کمیته امداد امام خمینی(ره) باب تعامل و همکاری برای رسیدگی به مناطق محروم را به روی ما گشوده است.

طرفی در رابطه با توزیع گوشت قربانی ویژه عید قربان در میان نیازمندان عنوان داشت: امسال به کمک خیران ۱۶۵ رأس گوسفند برای این امر تهیه شد حال آنکه سال گذشته ۲۰۰ رأس تهیه گردید اما بهرحال توزیع گوشت ها را امروز در میان نیازمندان بصورت مستقیم و چه با یاری نهادهای وابسته و همکاری از قبیل کمیته امداد انجام خواهیم داد و هر آنچه اضاف بیاید در ماه های آینده به همراه سبد غذایی توزیع می کنیم.

در ادامه که قصد گفت و گو با حاضران را داشتیم، متوجه شدیم که بیشترشان اعضا و هیأت امنای مؤسسه هستند که خود کار بسته بندی و توزیع گوشت ها را بر عهده دارند و هر از گاهی صدای صلوات را طنین انداز می کنند و جوانکی، قهوه دان در دست با گفتن عبارت های «عیدکم مبارک، خدا قوت و اجرکم عندالله» به حاضران قهوه عربی تعارف می کند.

از سوی دیگر مصطفی مزرعه، نائب رییس هیأت مدیره مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا با بیان اینکه در راستای لبیک گویی به اعتماد مردم همه ساله نسبت جمع آوری قربانی ها، ذبح و توزیع گوشت در میان فقرا و ایتام اقدام می کند، اظهار داشت: هموطنان در داخل و خارج از کشور یاری رسان ما در تهیه قربانی ها بودند؛ چنانچه ذبح قربانی ها با نظارت سازمان دامپزشکی و براساس موازین شرعی و اسلامی صورت می گیرد.

نائب رییس هیأت مدیره مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا با بیان اینکه مؤسسه حدود هزار خانوار را در استان تحت پوشش قرار داده است، گفت: هر ماه سبد کالایی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان در میان خانوارهای نیازمند توزیع می شود که امروز نیز بخشی از گوشت قربانی در میان خانوارها توزیع خواهد شد و مابقی ماه به ماه به همراه سبد غذایی توزیع می شود.

همانطور که گفته شد مؤسس و بنیانگذار مؤسسه یک روحانی است و قطعا نیز حضور روحانیت در فعالیت های فرهنگی پررنگ است؛ از این رو حجت الاسلام علی محمودی، مسؤول فرهنگی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا(س) اهواز با اشاره به اوضاع فرهنگی، جنگ نرم و تأثیرپذیری جوانان از فرهنگ غرب اظهار داشت: افزون بر ارائه سبد کالا به خانواده های نیازمند بر مباحث فرهنگی، اخلاقی و تربیتی تمرکز کرده و کلاس های قرآن، تربیت و اخلاق را برای دانش آموزان و کودکان تحت تکفل مؤسسه برگزار کردیم.

مسؤول فرهنگی مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا(س) اهواز با بیان فعالیت های اندک فرهنگی در مناطق حاشیه ای اهواز گفت: چنین مناطقی بیشتر تحت هجمه فرقه های منحرف و وهابیت قرار دارند؛ از این رو مؤسسه به چنین مناطقی توجه ویژه ای دارد که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از سوی خانواده ها نسبت به برنامه های فرهنگی مؤسسه صورت گرفته است.

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: مهمترین کاری که امروزه روحانیت برای مقابله با جریان های منحرف باید انجام دهد، تبلیغ چهره به چهره و حضور در مدارس و مساجد است و صرف سخنرانی منبری چندان تأثیری در جوانان نخواهد؛ پس بهترین روش برای جذب جوانان ارتباط مستقیم است تا از این طریق آموزه های اسلامی و دینی را القا کنیم.

وی با بیان اینکه خدمت به فقرا و ایتام در عید قربان را بر خود تکلیف می دانیم، عنوان داشت: تعدادی از جوانان مؤسسه با حضور در حسینیه یاور ما در بسته بندی، ذبح و توزیع گوشت قربانی هستند.

از سوی دیگر عدنان چلداوی، مسؤول مؤسسه خیریه فاطمه الزهرای شعبه سوسنگرد به توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان اشاره کرد و افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی اقلام مورد نیاز دانش آموزان مستمند تهیه و در اختیار خانواده های کم بضاعت قرار می گیرد.

همچنین آقای سعیدی که داوطلبانه در زمینه ذبح و توزیع گوشت قربانی ویژه عید قربان حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه هیچ مالی با صدقه دادن کم نمی شود، افزود: با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی برخی خانواده ها در صورتی که نتوانیم سبب خیر شده و دل آنها را شاد کنیم حداقل واسطه خیر شویم و ارزاق و کمک های صورت گرفته را در اختیارشان قرار دهیم.

وی از خیران خواست تا کمک حال نیازمندان شده و کمک شان را افزایش دهند چرا که خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت بسیاری داریم که از حداقل داشته ها محروم هستند.

همچنین حسین مزرعه، از اعضای مؤسسه خیریه فاطمه الزهرا و مسؤول شعبه پردیس اهواز از مردم خواست تا کمک هایشان به مؤسسه را ادامه دهند تا این کمک های ناقابل به دست نیازمندان برسد.

وی با بیان اینکه کمک به هم نوع واجب است، گفت: بر طبق روایات و احادیث کسی که با شکم سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه باشد، مسلمان نیست./۹۴۵۶/پ201/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا باوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
سلام علیکم بنده 40 سال سن دارم .دوتا بچه ی شیرخوار دارم و بچه ی اولم به بیماری قلبی مبتلا هستند و بنده بیکار هستم و اجاره نشین .بعضی وقتا از شدت نداری وگرانی شرخشک مجبوریم به بچه هامون آب و قند می دیم . پس کجان آنهایی که دست یاری به سوی مستضعف دراز می کنند و یاری می رسانند 09383499148
0
0