طلاب با نگاه به مسائل مورد نیاز روز و آینده تربیت شوند

حجت الاسلام مصطفی منتظری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدی حوزه های علمیه عنوان کرد: اولین بحث که در ایجاد نشاط علمی در حوزه لازم است، این است که طلبه انگیزه خودش را برای درس خواندن از دست ندهد، چراکه برخی از طلاب با از دست دادن همین انگیزه به مشکل خورده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: خیلی از اوقات فشارهای مالی و برخی شبهات موجب خدشه در انگیزه طلاب می شود بنابراین حفظ این مسأله در طلاب بسیار مهم است؛ همچنین از اصلی ترین مواردی که در ایجاد رونق علمی در حوزه مؤثر است این است که طلبه از اول احساس کند عده ای او را سرپرستی می کنند و به عبارت دیگر در حوزه رها نیست.
وی با بیان این که مدیر و معاون و استاد باید نسبت به طلاب سرپرستی علمی داشته باشند، خاطرنشان کرد: استاد و مدیر باید مرتب از طلبه سؤال و پرسش کنند و از او تحقیق و تقریر نویسی بخواهند؛ در این صورت بدون شک طلبه احساس می کند که رها نیست و نکته دیگر این است که مدیران حوزه برای طلبه های مستعد و کوشا در حوزه سطح و امتیاز بیشتری قائل شوند.
حجت الاسلام منتظری ادامه داد: به عنوان مثال اگر طلبه ای ممتاز است و یا نمرات خوبی دارد حتما مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، یعنی شهریه ممتازی یا شهریه جداگانه ای داشته باشد و همچنین امکان تدریس در مقاطع پایین تر برای او فراهم شود؛ امروزه به ویژه بحث معیشت که یکی از مشکلات طلاب به شمار می رود و برای طلاب موجب دردسرهای زیادی شده است از این رو لازم است که این مسأله برای طلاب ممتاز حل شود و در یک کلام حوزه برای طلاب کوشا و مستعد این دغدغه های غیر علمی را حل کند.
وی تأکید کرد: نکته دیگر بحث آینده طلبه است که باید از سال های ابتدایی ترسیم شود؛ این که وقتی طلبه ای به حوزه می آید، به او بگوییم فعلا ده سال درس بخوان اشتباه است بلکه مسؤولان حوزه باید از همان سال های ابتدایی آینده روشنی را ترسیم کنند تا خروجی های حوزه مشخص شود، یعنی از همین امروز بدانیم برای آینده چه میزان استاد، قاضی، امام جمعه و امثال آن نیاز داریم و از همان ابتدا برای طلاب جدید برنامه ریزی کنیم.
این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که باید آینده یک طلبه از همان سال های ابتدایی روشن شود، یادآور شد: طبیعی است در این صورت کتاب هایی که برای آن هدف تدوین می شود فرق خواهد کرد، نه این که طلبه ده سال زحمت بکشد و در آخر به او بگویند هنوز به حدی نرسیده ای که بتوانیم مسؤولیتی به شما بدهیم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال برخی سؤال می کنند که آیا حوزه علمیه مدل اقتصادی دارد یا خیر؟ حال آیا واقعا ما طلبه ها را با همین نگاه تربیت کرده ایم؟ در حالی که بسیاری از طلبه های ما در این زمینه علاقه مند هستند و می توان از همان ابتدا برای طراحی مدل های اقتصادی و فرهنگی و فقه های نظام ساز تربیت شود و با مفاهیمی مثل بانک و بیمه آشنا شود تا بتواند در علم فقه با رویکرد اقتصادی فعالیت کند؛ ما در آینده به طلابی قوی در زمینه نظریه پردازی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، رسانه، حکومت، سیاست، امنیت و نظامی گری نیاز داریم.
حجت الاسلام منتظری برنامه ریزی از سوی مدیران حوزه را مسأله ای اساسی ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: ما نیاز داریم برای نیل و رسیدن به هدف عالی که مشخص کرده ایم برنام های مدونی تنظیم کنیم، همچنانکه در رشته های مختلف در دانشگاه ها از همان ابتدا نیرویی که جذب می شود به او جهت تخصصی می دهند که امیدواریم این اتفاق در حوزه نیز بیافتد.
وی در پایان یادآور شد: امروز درس های خارج زیادی در حوزه وجود دارد که بیشتر به مسائل تکراری از جمله طهارات و عبادات می پردازد در حالی که بخش عمده ای از اموری که الان جزء نیازهای اولیه جامعه است، کمتر کسی ورود می کند، بنابراین نیاز است که اساتید هم به این سمت روی بیاورند که رویکرد های خود را با توجه به نیازهای روز تغییر بدهند./1330/ت302/ب1