۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۷۵۸۳۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو یادگار ارزشمند امام هادی در زمینه امام شناسی

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو یادگار ارزشمند امام هادی(ع) و درس امام شناسی است، گفت: تقوا در گرو امام شناسی است.
معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام معرفت استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه بزرگداشت امامت و ولایت در مسجد جامع غدیر برگزار شد با استناد به آیه 124 سوره مبارکه بقره گفت: این آیه متشکل از 5 جمله است که هر یک از این 5 جمله برای ما انسانها منبعی از معارف است که در مقام تدبر باید به آیات و جملات این آیه شریفه توجهی خاص شود.

وی افزود: در جمله سوم این آیه شریفه ذات مقدس خداوند خطاب به حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: قال انی جاعلک للناس اماما؛ خداوند در این جمله حضرت ابراهیم(ع) را به عنوان امام برای مردم معرفی می‌کند.

حجت الاسلام معرفت با استناد به کلام امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره مبنی براینکه خداوند از امامان معصوم رعایت حق مردم را طلب کرده است، ابراز کرد: خداوند در آیه 124 اشاره به سودمند بودن امامان برای مردم دارد؛ بنابراین کسانی می‌توانند از این سود بهره ببرند که نسبت به سرمایه شناخت و آگاهی خوبی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برفرض مثال اگر کسی در جریان اقتصادی هیچ سرمایه‌ای نداشته باشد کسی به او نمی‌گوید که تو در فلان تجارت سود و یا ضرر می‌کنی؛ بنابراین امام برای مردم سودمند است اما به شرط آن که مردم آنان را بشناسند.

وی با استناد به آیه 70 سوره شریفه اسراء گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ؛ اولاد حضرت آدم(ع) به عنوان تکریم به این دنیا پا می‌گذارد و امامان معصوم آمده‌اند تا انسان این سرمایه را به مرحله سوددهی و اکرام برساند. خداوند در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ؛ بنابراین اگر ما بخواهیم از آن تکریم به آن مقام اکرام برسیم باید تقوا پیشه کنیم، زیرا تقوا انسانها را از آن مرحله تکریم که دارای سرمایه بودن است به آن مرحله انتفاع و کسب سود می‌رساند.

حجت الاسلام معرفت تحقق تقوا در میان انسان‌ها را در گرو تبعیت و پیروی از امامان معصوم(ع) دانست و اظهار کرد: در مسیر تقوا هم باید راه شناخته شود و هم راهبر و این مهم زمانی محقق می‌شود که ما در امامت یک امام ماموم داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز غدیر خم براساس روایات افضل اعیاد است، گفت: امام همانند آبی گوارا و سرشار از معارف است که خداوند در طول زمان آن را گسترش می‌دهد. کسانی که امامت امامان را قبول دارند دارای سرمایه‌ای هستند که در نهایت آن سرمایه را به مرحله سوددهی می‌رسانند و به جایگاه تقوا دست می‌یابند.

وی با بیان اینکه امام معصوم(ع) عالی‌ترین رتبه اکرام را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) در بالاترین حدتقوا قرار دارند و امام هادی(ع) در فرصتی که برای ایشان ایجاد شد دو یادگار زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه که سرشار از مضامین امام شناسی است را برای ما به یادگار گذاشتند تا بتوانیم با شناخت امام معصوم(ع) به تقوا الهی دست یابیم./813/پ202/ب1

ارسال نظرات