۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۷۶۳۹۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد؛

ضرورت افزایش سرانه فرهنگی کشور/ رتبه نخست ایران در تولید محصولات فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید برافزایش سرانه فرهنگی کشور، گفت: سرانه فرهنگی کشور در حد بسیار پایینی است و باید افزایش یابد.
سید عباس صالحی وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی، با اشاره به سهم فرهنگ در ساختاربندی کشور، اظهار داشت: افزایش سرانه فرهنگی یک بحث کلان است که باید در همه سطوح کشور اعمال شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت سهم فرهنگ در سطح جامعه به‌ویژه در سطح شهرستان‌ها و ایجاد عدالت اجتماعی، رویکرد اصلی این است که فعالیت‌های فرهنگی از مراکز استان‌ها به شهرستان‌ها انتقال یابد تا افزون بر عدالت اجتماعی شاهد نتیجه بهتر فرهنگی در این حوزه‌ها باشیم.

صالحی اضافه کرد: با توجه به اینکه بحث شهرهای خلاق در دستور کار است با تبدیل حوزه‌های خرد و کوچک به حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌توانیم گام مهمی در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ در کل جامعه برداشته و درنتیجه شبکه‌ای از شهرهای خلاق ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از معیارهای سنجش توسعه در جوامع امروزی، توزیع عادلانه امکانات جامعه است؛ ازاین‌رو توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و بهره‌گیری شهروندان از این امکانات نشانه توسعه فرهنگی است.

صالحی با اشاره به رتبه ایران در تولید محصولات فرهنگی، تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه حدود چهار هزار و پانصد فیلم در کشور تولید می‌شود و 9 هزار و سیصد مجوز رسانه صادر می‌شود ایران در تولید محصولات فرهنگی رتبه اول را دارد.

وی خاطرنشان کرد: نباید همیشه نیمه‌خالی لیوان را ببینیم؛ چراکه ایران در 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزون بر حوزه فرهنگی در حوزه‌های گوناگون دیگر هم پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که شایان توجه است.

صالحی افزود: به‌عنوان‌مثال در سال 1960 میانگین امید به زندگی در ایران 45 سال بود اما در سال 2016 میانگین امید به زندگی در ایران به 75 سال رسید و ایران در رتبه هفتم جهان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در حوزه کشاورزی از بین 183 کشور رتبه 13، در تولید محصولات کشاورزی رتبه 17، در حوزه انرژی رتبه دو، درزمینهٔ فناوری و ارتباطات با 42 میلیون کاربر رتبه 17 و ازنظر دسترسی هم رتبه 22 و درزمینهٔ علمی و مقالات رتبه 16 را در جهان و رتبه اول را در منطقه داریم به‌جرئت می‌توان اذعان داشت که در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنیم.

صالحی تأکید کرد: البته افزون بر این پیشرفت‌ها چالش‌ها و تهدیدهایی هم وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود؛ اما هدف از مطرح نکردن ضعف‌ها و نقایص و طرح این آمار و ارقام این است که با توجه به توان و داشته‌های خود امید به هم‌افزایی را افزایش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خراسان شمالی در بین استان‌های کشور رنگین‌کمان زیبایی از اقوام گوناگون است که در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اظهار داشت: خراسان شمالی می‌تواند با توجه به وجه تمایز خود که حضور اقوام گوناگون است مسیر توسعه را با شتاب بیشتری طی کند.

صالحی گفت: استان خراسان شمالی ریشه‌های تاریخی بسیار عمیقی دارد و به‌عنوان باب الرضا سالانه پذیرای 20 میلیون زائری است که به مشهد مقدس سفر می‌کنند؛ ازاین‌رو باید با فراهم کردن بسترهای مناسب برای اقامت طولانی زائران در این استان از این موقعیت برای کسب درآمد بیشتر به نحو احسن استفاده کرد./9314/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات