۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۵۸۷۲۸۷
آیت الله حسینی زنجانی:

انسان با حرکت بر محور توحید سعادتمند می شود

استاد درس خارج حوزه گفت: خداوند انبیا را مبعوث می کند تا به بشر گوشزد کند خط کلی بشریت بر محور توحید است و انسان با حرکت بر محور توحید به سعادت دست می یابد.
آیت الله حسینی زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد درس خارج حوزه بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در خصوص معارف قرآن، توحید و خداشناسی که در بیت وی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن می فرماید:« انبیاء مأموریت داشتند تا کتاب خدا و حکمت را بیاموزند.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید: «وَ لَمّا جاءَ عِيسى بِالْبَيِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِى تَخْتَلِفُونَ فِيهِ فَاتَّقُوا اللّه‏َ وَ أَطِيعُونِ»، اظهار کرد: با توجه به این آیه از قرآن کریم، حضرت عیسی نشان نبوت بر مردم را دارد و برای این که حکمت را یاد دهد و رفع مسأله ای که مردم دچار اختلاف هستند، مبعوث شده است بنابراین حکمت علم ویژه است که از حقایق عالم بحث می کند.

آیت الله حسینی زنجانی ادامه داد: حکمت علمی است که با محور توحید راه را به انسان نشان می دهد و او را از بیراهه باز می دارد و کسی که خدا را قبول دارد و به توحید اعتقاد دارد این توحید انسان را قوی و ثبات قدم می کند.

استاد درس خارج حوزه با بیان این که یکی از ویژگی های انسان تحلیل و تفسیر جهان است، ابراز کرد: با توجه به این ویژگی انسان، حضرت عیسی با توجه به آیه فوق می فرماید:«من آمده ام تا حکمت را در جامعه بشری که اختلاف تفکر وجود دارد، بیان کنم تا در سایه توحید یک فکر حاکم شود و اگر همگی بر محور توحید حرکت کنند به سعادت دست می یابند.»

وی اظهار کرد: خداوند در آیه بعدی می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبى وَ رَبُّكمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَطٌ مُّستَقِيمٌ»، حضرت عیسی در این آیه می فرماید:«من با مسأله خداوند می خواهم اختلاف بین شما را بردارم، خدا را بپذیرید چون خدا هم رب من است و هم رب شما و راه راست راه توحید است» بنابراین انبیا از نظر قرآن مبعوث شدند تا حکمت را به ما بیاموزند و حکمت نیز راه خدا است که موجب سعادت انسان می شود.

آیت الله حسینی زنجانی با اشاره به آیه 213 سوره بقره که می فرماید:«كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌»، گفت: در ابتدای خلقت بشری وقتی بشر پا به عرصه وجود می گذارد، خداشناس بوده است.

استاد درس خارج حوزه افزود: بشر در اجتماع بشری به خاطر دیدگاه ها و مسائل مختلف، چند دسته می شوند و خداوند انبیا را مبعوث می کند تا به بشر گوشزد کند که خط کلی بشریت بر محور توحید است و این دنیا آخر عالم نیست بلکه با مرگ جهانی دیگر شروع می شود.

وی با بیان این که اختلاف تفکر در جامعه بشری زمینه بعثت پیامبران را فراهم کرد، گفت: خداوند کتاب آسمانی را فرستاد تا انبیا کتاب الهی را که بر حق است، برای مردم بیان کنند و رفع اختلاف در سایه توحید حاصل شود.

آیت الله حسینی زنجانی ابراز داشت: در طبع بشری ظلم، زیاده خواهی و زورگویی است اما در سایه توحید کنترل می شود بنابراین خداوند می خواهد در صراط مستقیم باشیم و در سایه توحید به عبودیت برسیم.

اثبات خداوند براساس برهان اِنّی

استاد درس خارج حوزه در خصوص اثبات خداوند در قرآن گفت: خداوند در قرآن کریم براساس این که هر مخلوق خالقی دارد و هر معلولی علتی دارد، وجود خداوند را استدلال می کند که آیات بسیاری در قرآن در خصوص اثبات توحید آمده است.

وی بیان داشت: براساس برهان «لِمّی» که از علت به معلول پی برده و به وجود و ماهیت رسیده و براساس برهان «اِنّی» که از معلول به علت می توان پی برد، به وجود صانع پی می بریم و با توجه به این که با توجه به فطرت، عقل آن چه را که ملموس است، درک می کند و نمی توانیم بر علت احاطه داشته باشیم، قادر به درک ذات الهی نیستیم بنابراین نمی توانیم به وجود و ماهیت پی ببریم.

آیت الله حسینی زنجانی افزود: برای اثبات وجود خداوند از برهان «اِنّی» استفاده می شود و در قرآن کریم 25 تا 30 آیه در این خصوص آمده است از جمله این که می فرماید: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب».

استاد درس خارج حوزه اظهار کرد: خداوند آسمان ها، زمین، شب و روز، باد و باران را آفریده است که همه آن ها نشانه هایی از خالق بودن خداوند است و این عالم برای پوچ آفریده نشده است، خداوند با نیروی عقل که براساس فطرت در ما وجود دارد ما را راهنمایی می کند که این بنای عظیم خالق و صانعی دارد که باید شکر گزار باشیم./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات