۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۹۲۸۶۵
حجت الاسلام والمسلمین وفسی:

نظام علوم عقلی به هم پیوسته است

نظام علوم عقلی به هم پیوسته است
استاد حوزه علمیه گفت: دین به هنرمندانه ترین حالت ممکن در مقابل اعمال و رفتار انسان عقاب و ثوابی قرار داده است تا به وسیله آن اعمال انسان را بسنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وفسی استاد درس خارج حوزه علمیه تهران ظهر امروز در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: عقل دارای عصمت ذاتی و حجیت ذاتی است و با توجه به برخی قضایای بدیهی بالذات می توان حجیت ذاتی عقل را نتیجه گرفت هر چند احتمال خطا و اشتباه در میان عقلا وجود دارد.  

اشتباه مجهزین به علم خدشه ای به اصل علم وارد نمی کند

وی ضمن تاکید بر حجیت ذاتی عقل خاطرنشان کرد: افرادی که به برخی علوم تجهیز شده اند شاید دچار خبط و خطا شوند و اشتباه کنند اما دلیل نمی شود که به حجیت اصل علم خدشه وارد شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: به طور مثال شاید فلاسفه و متکلمین دچار خبط و اشتباهی شوند اما دلیل نمی شود که فلسفه و کلام نقص داشته باشد، اصولیون نیز همچنین اگر اشتباهی در میان آنان رخ دهد دلیل بر احتمال خطا در اصل علم اصول نیست.

نظام علوم عقلی به هم پیوسته است

حجت الاسلام والمسلمین وفسی ابراز کرد: نظام علوم عقلی به هم پیوسته و به طور زنجیره وار به هم مرتبط هستند، به عنوان مثال منطق و استدلالات مقدمه فهم و درک مفاهیم فسلفی است.

وی با اشاره به انواع عقل در توصیف عقل مفتاحی خاطرنشان کرد: در دایره مفاهیم عقلی، عقل سه گونه تشریح می شود که یکی از انواع آن عقل مفتاحی است و در تبیین معنای عقل مفتاحی آن را مختص مباحث درون دینی کرده اند.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: وقتی در مباحث عقلی به درون دین رسیدیم، علوم عقلی تعطیل و باطل است، عقل مفتاحی آن علمی است که ضمن اتصال به معصوم و حقائق نقلی و متن دین ما را به حقیقت می رساند و از آن به عنوان کلید هدایت یاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی در توصیف عقل میزانی آن را حاکم علی الاطلاق توصیف کرد و گفت: میزان یعنی وسیله و ابزار سنجش، همچنان که در برون دین عقل حاکم علی الاطلاق بود، درون دین نیز به همان مرتبه حجیت دارد و علی الاطلاق می توان از آن بهره جست، به عبارت دیگر میزان یعنی همان عقلی که برون دین حاکم علی الاطلاق بود درون دین نیز حاکم است.

هنر دین، قرار دادن عقاب و ثواب در مقابل اعمال انسان در راستای سنجش است

وی در پایان هنر دین را قرار دادن عقاب و پاداش برای بندگان در مقابل اعمال دانست و افزود: دین به هنرمندانه ترین حالت ممکن در مقابل اعمال و رفتار انسان عقاب و ثوابی قرار داده است تا به وسیله آن اعمال انسان را بسنجد./811/پ202/ب1

ارسال نظرات