بیت کوین از منظر فقهی با مشکلی مواجه نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست علمی بیت کوین از منظر فقه پیش از ظهر امروز از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سالن نشست های علمی این مرکز برگزار شد.
حجت الاسلام عبدالحجت حق جو پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این نشست با اشاره به عدم لزوم نیاز بیت کوین یا ارزهای دیجیتالی به پشتوانه دولتی یا مالی عنوان کرد: ما در بررسی فقهی اعتبارات رمز گونه تأکید کردیم که باید این بحث را به صورت کلی در دو بحث مورد بررسی قرار بدهیم؛ یکی خرید و فروش و دیگری استخراج و ایجاد آنها.
وی افزود: در بحث فقهی در مسأله شروط عوضین این که چیزی باید لزوما پول باشند نداریم بلکه متمول بودن مطرح است که تحت دو عنوان «مال بودن» و «ملک بودن» قرار می گیرد، ولی این که بگوییم باید یک طرف پول باشد غیر قابل قبول است بر همین اساس گفتیم پول موضوعیت ندارد و این طور نیست که یک طرف معامله چون پول است طرف مال دیگر قرار می گیرد.
پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که ارزهای رمز گونه صرفا به عنوان یک کالای ذخیره ارزش قلمداد می شوند، گفت: بحث بیت کوین بیشتر مربوط به سرمایه گذاری است و به عقیده ما از منظر فقهی اشکالی در آن وجود ندارد؛ همچنانکه مرحوم امام می فرماید: ما دو جور مالیت داریم یکی مالی که ذاتا دارای منافع خاص است و دوم مالی که ذاتا ارزشی ندارد و به اعتبار است.
وی اضافه کرد: ما چیزی که در خارج می بینیم این است که مردم با پول های دیجیتال معامله می کنند ولی آنچه در واقع اتفاق می افتد غیر از این است؛ حضرت استاد فاضل لنکرانی فرمودند: بیت کوین چون پول است لزوما باید دارای اعتبار و پشتوانه باشد، چراکه در عرصه بین الملل مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که به نظر ما اصلا اینها پول نیستند.
حجت الاسلام حق جو با بیان این که پول انواع و اقسامی دارد، گفت: پول ها گاهی از نظر دسترسی محدود هستند مثل پوند بریستون که اعتبار دارد ولی تنها در بخشی از انگلستان مورد استفاده قرار می گیرد و برخی مثل دلار نامحدود هستند؛ دیگر این که در بحث پول دیجیتال در سیستم اقتصادی نیز دو حالت مطرح است گاهی ما سیستم متمرکزی داریم که یک سازمان و بانک وکشور و دولت پولی را چاپ می کند و خود پشتوانه می شود ولی در مقابل آن سیستم دیگری وجود دارد که ما یک ارگان و سازمان به عنوان پیشتیبان نداریم که ارزهای دیجیتال از این قسم هستند./1330/ج