دبیر جامعه روحانیت کاشان:
استجابت دعا ارتباطی با خوب و بد بودن انسان ندارد
حجت الاسلام شاه فضل گفت: گاهی ممکن است دعای افراد خوب مستجاب نشود، اما دعای افراد بد مستجاب شود بنابراین مستجاب شدن و نشدن دعا ارتباطی با خوب و بد بودن انسان ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهار شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ابتدایی سوره مریم، گفت: در آیات ابتدایی سوره مریم ماجرای حضرت ذکریا است که نکات مهمی در این داستان بیان شده است.
وی افزود: حضرت ذکریا از پیامبرانی بود که تا مدتها صاحب فرزند نمیشد و با وجود اینکه خیلی دعا میکرد، اما دعای او مستجاب نمیشد تا اینکه به سن پیری رسید و یکی از دعاهایی که در دوران کهنسالی از آن استفاده کرد در همین آیات ابتدایی سوره مبارکه مریم است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: در آیه سوم سوره مریم میفرماید، ‹‹إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِیًّا›› مخفیانه با خدای خود مناجات میکرد ضمن اینکه باید گفت دعا در جمع خیلی خوب است، اما دعا باید مخفیانه باشد و خداوند را مخفیانه و با گریه بخوانید.
وی افزود: حضرت ذکریا به خداوند میفرماید، ‹‹قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی›› استخوان هایم سست شده است و ‹‹وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا›› شعلههای پیری من را در بر گرفته است و ‹‹وَلَمْ أَکُنْ بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا››، اما دردعا کردن کوتاهی نکردم.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان برای رسیدن به حاجت خود تا میتواند باید دعا کند و در دعا کردن کوتاهی نکند چرا که خداوند برای اینکه دعا و ثواب او بیشتر شود از همان ابتدا دعاها را مستجاب نمیکند تا نعمتهایی که به او داده شده است قدر بداند.
وی ادامه داد: اگر خداوند دعای کسی را مستجاب نمیکند دلیل بر این نیست که او بنده خوبی نیست بلکه شاید بنده خوبی هم باشد، اما خدا دعای او را مستجاب نکند و عکس آن نیز هست اگر دعای کسی بلافاصله مستجاب شد دلیل بر این نیست که بنده خوبی بوده است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: گاهی ممکن است دعای برخی افراد خوب هم مستجاب نشود، اما دعای برخی افراد بد مستجاب شود، بنابراین استجابت شدن و نشدن دعا هیچ ارتباطی با خوب بودن و نبودن انسان ندارد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: حضرت ذکریا میگوید من از جوانی تا پیری دعا کردم، اما شاید مصلحت خدا نبوده است، در آیه پنجم سوره مریم میفرماید، ‹‹وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِنْ وَرَائِی›› علت اینکه اصرار دارم فرزندی را داشته باشم برای این است که از این میترسم که ازدنیا بروم ونسلی از من باقی نماند.
وی با اشاره به اینکه انسان نیاز به ابقای نسل دارد و باید برای بقای نسل خود تلاش کند، افزود: نسل و سلامت نسل دو موضوع متمایز از یکدیگر است که حضرت ذکریا در سوره مبارکه آل عمران میگوید، ‹‹رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً›› من ذریه پاک و طیب میخواهم.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در آیه ششم سوره مریم میفرماید، ‹‹یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ›› این فرزند از من و آل یعقوب ارث ببرد، که منظور ارث مادی نیست بلکه ارث معنوی است که پیامبری از پیامبر دیگر به ارث ببرد.
وی افزود: با اینکه حضرت ذکریا پیامبر بود و در دعای خود از خدا فرزندی را خواسته بود و خدا هم به او فرزند خواهد داد، اما با این حال گفت، ‹‹قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِی آیَةً›› یک نشانهای به من بده تا خیال من راحت باشد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: مقام و رتبه پیامبران الهی متفاوت از یکدیگر بوده است و حضرت ابراهیم به خدا گفت، ‹‹رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى›› من میخواهم ببینم چگونه مردهها را زنده میکنی، ‹‹قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن›› خدا به ابراهیم گفت تو ایمان نداری که من میتوانم مردهها را زنده کنم، ابراهیم گفت، ‹‹قَالَ بَلَىٰ وَلَٰکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی›› چرا ایمان دارم، اما اطمینان ندارم و میخواهم اطمینان داشته باشم./۱۳۰۷/پ210/ب1
وی افزود: حضرت ذکریا از پیامبرانی بود که تا مدتها صاحب فرزند نمیشد و با وجود اینکه خیلی دعا میکرد، اما دعای او مستجاب نمیشد تا اینکه به سن پیری رسید و یکی از دعاهایی که در دوران کهنسالی از آن استفاده کرد در همین آیات ابتدایی سوره مبارکه مریم است.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: در آیه سوم سوره مریم میفرماید، ‹‹إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِیًّا›› مخفیانه با خدای خود مناجات میکرد ضمن اینکه باید گفت دعا در جمع خیلی خوب است، اما دعا باید مخفیانه باشد و خداوند را مخفیانه و با گریه بخوانید.
وی افزود: حضرت ذکریا به خداوند میفرماید، ‹‹قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی›› استخوان هایم سست شده است و ‹‹وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا›› شعلههای پیری من را در بر گرفته است و ‹‹وَلَمْ أَکُنْ بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا››، اما دردعا کردن کوتاهی نکردم.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان برای رسیدن به حاجت خود تا میتواند باید دعا کند و در دعا کردن کوتاهی نکند چرا که خداوند برای اینکه دعا و ثواب او بیشتر شود از همان ابتدا دعاها را مستجاب نمیکند تا نعمتهایی که به او داده شده است قدر بداند.
وی ادامه داد: اگر خداوند دعای کسی را مستجاب نمیکند دلیل بر این نیست که او بنده خوبی نیست بلکه شاید بنده خوبی هم باشد، اما خدا دعای او را مستجاب نکند و عکس آن نیز هست اگر دعای کسی بلافاصله مستجاب شد دلیل بر این نیست که بنده خوبی بوده است.
دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: گاهی ممکن است دعای برخی افراد خوب هم مستجاب نشود، اما دعای برخی افراد بد مستجاب شود، بنابراین استجابت شدن و نشدن دعا هیچ ارتباطی با خوب بودن و نبودن انسان ندارد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: حضرت ذکریا میگوید من از جوانی تا پیری دعا کردم، اما شاید مصلحت خدا نبوده است، در آیه پنجم سوره مریم میفرماید، ‹‹وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِنْ وَرَائِی›› علت اینکه اصرار دارم فرزندی را داشته باشم برای این است که از این میترسم که ازدنیا بروم ونسلی از من باقی نماند.
وی با اشاره به اینکه انسان نیاز به ابقای نسل دارد و باید برای بقای نسل خود تلاش کند، افزود: نسل و سلامت نسل دو موضوع متمایز از یکدیگر است که حضرت ذکریا در سوره مبارکه آل عمران میگوید، ‹‹رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً›› من ذریه پاک و طیب میخواهم.
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در آیه ششم سوره مریم میفرماید، ‹‹یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ›› این فرزند از من و آل یعقوب ارث ببرد، که منظور ارث مادی نیست بلکه ارث معنوی است که پیامبری از پیامبر دیگر به ارث ببرد.
وی افزود: با اینکه حضرت ذکریا پیامبر بود و در دعای خود از خدا فرزندی را خواسته بود و خدا هم به او فرزند خواهد داد، اما با این حال گفت، ‹‹قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِی آیَةً›› یک نشانهای به من بده تا خیال من راحت باشد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: مقام و رتبه پیامبران الهی متفاوت از یکدیگر بوده است و حضرت ابراهیم به خدا گفت، ‹‹رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِی الْمَوْتَى›› من میخواهم ببینم چگونه مردهها را زنده میکنی، ‹‹قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن›› خدا به ابراهیم گفت تو ایمان نداری که من میتوانم مردهها را زنده کنم، ابراهیم گفت، ‹‹قَالَ بَلَىٰ وَلَٰکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِی›› چرا ایمان دارم، اما اطمینان ندارم و میخواهم اطمینان داشته باشم./۱۳۰۷/پ210/ب1
ارسال نظرات